Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Kwaliteit staat tegenwoordig bij veel organisaties, zowel in profit als non-profit, hoog op de agenda. Interne audits, gesprekken met eigen medewerkers over het functioneren van de organisatie, leveren een essentiële bijdrage aan de kwaliteitsverbetering. Ze vormen - mits goed uitgevoerd - een belangrijk instrument om gestructureerd de kwaliteit van de zorg, de dienstverlening of de productie te verhogen.
Elma Turlings en Yvonne Smits hebben bij Q-Consult Bedrijfskundige adviseurs, jarenlange ervaring opgebouwd met het begeleiden van interne audits en het opleiden van auditoren. In Auditen met zorg presenteren zij een praktische leidraad voor het opzetten en uitvoeren van interne audits.
Na een korte introductie over het hoe en waarom van interne audits, beschrijven de auteurs beknopt een aantal kwaliteitssystemen. Daarna volgen ze stap voor stap het auditproces, veelal vanuit de blik van de kwaliteitsfunctionaris/coördinator interne audits. Dit begint met het creëren van de juiste randvoorwaarden en het maken van een planning.
Daarna worden de gesprekken voorbereid en krijgt de lezer de nodige handvatten aangereikt om deze met succes te voeren. Tot slot laten de auteurs zien hoe je de resultaten van de gesprekken interpreteert en je een helder verslag maakt.
Auditen met zorg hoort thuis op het bureau van iedereen die een organiserende rol heeft bij het realiseren van een goed auditsysteem, de kwaliteitsfunctionaris of de coördinator interne audits. Dit boek, opgezet vanuit de praktijk, levert een grote bijdrage aan het succesvol plannen en uitvoeren van interne audits in organisaties en zo te komen tot structurele verbeteringen.
Tweede, volledig herziene druk.
In de eerste druk van dit boek hebben we interne audits, gekoppeld aan het HKZ-certificaat, als leidraad genomen. Het boek was volledig gericht op de zorg. In deze tweede druk hebben we dit losgelaten. We geven een overzicht van verschillende kwaliteitssystemen, en niet alleen uit de zorg. Hoewel we een zorgorganisatie nog als leidend voorbeeld hebben, richten we ons op kwaliteitssystemen in het algemeen en leggen we voortdurend de link naar andere soorten organisaties. Ook benoemen we de inzet van interne audits als strategisch instrument, of bij bijvoorbeeld veiligheidsmanagement. Het voeren van interne audits is universeel, deze tweede druk sluit daarbij aan.
Voorwoord
Inleiding
1. Wat zijn interne audits?
2. Kader interne audits
3. Randvoorwaarden interne audits
4. Auditplanning
5. Het auditgesprek - voorbereiden audit
6. Het auditgesprek - uitvoeren audit
7. Rapporteren auditresultaten
8. De auditrapportage en verbetermaatregelen
9. Beheersen en verbeteren van het auditprogramma
Bijlage 1: voorbeeld aandachtspuntenlijst
Bijlage 2: Voorbeeld bevestigingsbrief auditgesprek
Bijlage 3: Voorbeeld zelfevaluatieformulier
Bijlage 4: Definities
Bijlage 5: Inkoopproces
Bijlage 6: Productieproces
Bijlage 7: literatuurverwijzingen
Over de auteurs
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account