Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Iedereen die aan een nieuwe baan begint, heeft verwachtingen. Van zijn baan, zijn collega's, de organisatie waar hij gaat werken. Als die verwachtingen niet uitkomen, raakt een nieuwkomer teleurgesteld. Dan duurt het langer voordat hij productief wordt; hij is minder betrokken of gaat zelfs op zoek naar een andere baan. Dat zijn gemiste kansen.
Dit is te voorkomen door goede onboarding. Door goede onboarding staan nieuwkomers sneller in hun kracht, weten ze beter wat er van hen verwacht wordt, bij wie ze terechtkunnen voor vragen en hoe de hazen lopen in een organisatie. Dat lukt niet alleen met handjes schudden bij binnenkomst en een uitleg over de regels en procedures. Het gaat om de fase erna. Dat vraagt om een commitment van de organisatie en de medewerker gedurende de eerste maanden na binnenkomst. En de inzet van de juiste tools en mensen.
Bij een geslaagde onboarding voelt een nieuwe medewerker zich lid van het team. Hij voelt zich thuis bij de organisatie en heeft aansluiting bij de cultuur en hij heeft een goed netwerk opgebouwd binnen de organisatie.
Inhoud van het boek
Uitgebreid behandelt dit boek alle aspecten die belangrijk zijn voor een goede onboarding. Op de eerste plaats natuurlijk het managen van verwachtingen, maar ook het maken van een strategisch onboardingplan. Een belangrijk uitgangspunt daarbij vormen de individuele medewerkers. De onboarding wordt gebouwd om hun verwachtingen en ervaringen. Het boek bevat praktische tips voor bijvoorbeeld het leren kennen van culturen en het opzetten van peer-coaching.
Over de auteur
Ardiënne Verhoeven (1967) is oprichter en eigenaar van Workwonders. Workwonders is gespecialiseerd in recruitment en onboarding. Eerder schreef ze de succesvolle boeken Recruitment en Onboarding, blijvend succes van nieuwe medewerkers. Ardiënne werkte voor grote organisaties als KPN, Unilever, Océ en NXP, maar ook voor not-forprofitorganisaties in de zorg en bij de overheid. Ze schrijft columns en geeft lezingen en colleges over de instroom van personeel.
Hoofdstuk 1. Een introductie op onboarding 9
1.1 Introductie 10
1.2 Onboarding: Wat is het en waarom is het belangrijk? 11
1.3 Onboarding in cijfers 14
1.4 De doelstellingen voor onboarding 17
1.5 Een businesscase onboarding 22
1.6 Samenvatting 22
Hoofdstuk 2. Management van verwachtingen 25
2.1 Verwachtingen in beweging 29
2.2 Psychologisch contract 34
2.3 Heldere verwachtingen tijdens werving en selectie motiveren nieuwkomers 37
2.4 Afstemmen van verwachtingen 39
2.5 Feedback op verwachtingen 48
2.6 Goede feedback motiveert 49
2.7 Soorten feedback tijdens onboarding 52
2.8 Betere feedback geven en zoeken 56
2.9 Samenvatting 60
Hoofdstuk 3. Doelstellingen voor onboarding 63
3.1 Introductie: doelen van onboarding 64
3.2 Goed van start: pre-boarding 65
3.3 Landing op je plek 78
3.4 Verdieping in de organisatie 83
3.5 Verbinding met collega’s en het team 94
3.6 Support 105
3.7 Samenvatting 113
Hoofdstuk 4. Het maken van een onboardingplan 117
4.1 Het maken van een onboardingplan 118
4.2 Een onboarding roadmap 128
4.3 Algemeen versus doelgroepgericht 140
4.4 Onboarding van specifieke doelgroepen 144
4.5 Onboardingplan in de praktijk 151
4.6 Samenvatting 154
Hoofdstuk 5. Evaluatie en offboarding 157
5.1 Algemene en individuele cijfers voor onboarding 158
5.2 Ken- en stuurgetallen voor onboarding 162
5.3 Het individu en de organisatie 167
5.4 Aan de slag met evaluatie 168
5.5 Prioriteiten stellen 174
5.6 Offboarding en boemerang-recruitment 177
5.7 Checklists 186
5.8 Samenvatting 190
Literatuurlijst 191
Register 196
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account