Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Vacatureoverschot? Er staat voldoende talent te trappelen om aan het werk te gaan. Je moet alleen weten waar te zoeken. Of in dit geval: hoe te kijken.
Bartel Geleijnse, medeoprichter van Purpose People Practice was gedurende een decennium een van de drijvende krachten achter het betekenisvolle bedrijf The Colour Kitchen. In dit boek deelt hij al zijn ervaringen en laat hij overtuigend zien dat (bijna) iedereen zinvol aan het werk kan. Anders kijken, anders denken en anders handelen, zoals de voor dit boek geïnterviewde ondernemers ook deden.
Dit boek is een must-read voor elke ondernemer en iedereen die wil weten hoe we 1,3 miljoen mensen op de bank echt perspectief kunnen bieden.
PROLOOG 9
INLEIDING 13
Wat kun je verwachten van dit boek?
Een pleidooi voor inclusief ondernemerschap 14
Mijn persoonlijke reis 14
Hoe lees je dit boek? 15
Koplopers aan het woord 15
Wegwijzer betekenisvol ondernemerschap 16
Ik nodig je uit 16
HOOFDSTUK 1 BARTELS PRELUDE 19
Mijn persoonlijke en professionele reis richting betekenisvol ondernemen
Stage in Parijs 21
Jeugd 23
Stage in Manchester 26
Militaire dienst 31
Eurest 34
Dishcovery Catering Company 40
Operatie Mess & Vork 44
HOOFDSTUK 2 WAT DRAAG IK EIGENLIJK BIJ? 53
The Colour Kitchen komt op mijn pad
Afgekocht mvo 55
Persoonlijk geraakt 56
Ongewoon oprecht onbeholpen 57
Linnen en champagne in Amsterdam-West 59
Vastgelopen en radiostilte 60
Dit moet gewoon lukken 61
Pionieren in Breda 63
Onderscheidende beleving en spontane zichtbaarheid 64
Criticasters en ambassadeurs 65
Echte aandacht werkt altijd 67
Interview met Femke Vergeer en Karlijn Schoenmakers: ‘Je wint de wedstrijd niet met alleen “normale” mensen’ 69
HOOFDSTUK 3 LESSEN VAN EEN LEERSYSTEEM 79
Pieken en dalen
Meester, gezel en leerling 81
Empathische en sensitieve professionals 82
Structuur, duidelijkheid en maatwerk 83
Pionieren en deuren open 84
Pure euforie 85
Missionstatements matchen 86
Kritische ambassadeurs 87
Interview met Kees Jasperse: ‘Als je verhaal klopt en je levert een kwalitatief goed product, dan volgt je rendement vanzelf’ 89
HOOFDSTUK 4 GEGARANDEERD SOCIAAL RENDEMENT 97
Verantwoordelijkheid en vertrouwen
Miskleunen, transparantie en motivatie 100
Nee verkopen aan een nieuwe fan 101
Reputatie is alles 102
Warme-dekenorganisaties 104
Samen bijzondere dingen doen 105
Trekken en sleuren 106
Verbinden met een Social Impact Bond 107
Investeren is duurzamer dan doneren 111
Wat doen al die mensen hier? 112
Een stempel van betrouwbaarheid en kwaliteit 115
Interview met Nynke Struik: ‘Ook reguliere bedrijven moeten de slag maken en echte verantwoordelijkheid nemen’ 117
HOOFDSTUK 5 GROEIEN, CONSOLIDEREN EN LOSLATEN 125
Structuur aanbrengen
Een giant leap met kleine tussenstappen 127
Superduurzaam aan de Zuidas 128
Kroonjuweel of molensteen? 129
Maximale impact 131
Maak de cirkel rond! 132
Loslaten 133
Trotse ambassadeur 134
Interview met Joske Paumen: ‘We hebben de afgelopen decennia een groot cultureel probleem geschapen’ 137
HOOFDSTUK 6 RANDVOORWAARDEN VOOR ECHTE INCLUSIE 147
Lessen van The Colour Kitchen
Eigenaardigheden en talent 149
Totaalsysteem 150
Fundamenteel recht op meedoen 150
Mijn learnings van The Colour Kitchen 151
Interview met Bob Hutten: ‘We verspillen op een enorme schaal voedsel en talent’ 155
Dubbelinterview met Bartel Geleijnse en Kees Klomp: ‘Stop doing business, start being human’ 165
HOOFDSTUK 7 PURPOSE PEOPLE PRACTICE 179
Betekenisvol ondernemen vanuit het gat in de maatschappij
Praktijk en echtheid 182
Van kortetermijnbusiness naar langetermijnbetekenis 183
Pioniers van de betekeniseconomie 183
Interview met Kees Klomp: ‘Waarom doen we niet gewoon wat ons te doen staat?’ 185
Interview met Etienne Friederichs: ‘Doe het gewoon en maak het super’ 197
HOOFDSTUK 8 HET SOCIALE SYSTEEM IS STUK 209
Een stuwmeer aan ongekend talent
Stelselmatig weggeorganiseerd 212
Parallelle arbeidsmarkt met echte bedrijven 213
De participatiemaatschappij 214
Iedereen die kan, gaat weer meedoen 215
Overhaaste invoering Participatiewet 216
Werkbedrijven die ondernemertje spelen 217
Interview met Siebe Martijn Groenendijk: ‘Ik hou van bijzondere figuren’ 221
Interview met Rutger van Krimpen: ‘Welkom in de wondere wereld van de sociale werkvoorziening’ 227
HOOFDSTUK 9 DE PARTICIPATIECARROUSEL 239
Zichtbaarheid is cruciaal
Ontwikkelen, opleiden en plaatsen 242
(Her)ontdekken waar je blij van wordt 243
Werk-leerlijnen binnen een échte werkomgeving 244
Inspireren en doorgronden 245
Perspectief werkgever staat centraal 248
Maar, wat als het lukt? 249
Interview met Renzo Deurloo: ‘Koester die vermeende beperking’ 251
DANKWOORD 257
Bijlage Gids Betekenisvol ondernemen 261
Over de auteurs 265
In de voedingsmiddelenbranche groeit het tekort aan medewerkers. Een van de manieren om dat gat mogelijk te vullen, is om buiten de gebaande paden te gaan. Het boek ‘Ongekend Talent’ kan hierbij helpen als je overweegt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te gaan zetten. Ongekend talent heeft een ambitieuze ondertitel, namelijk: ‘Eindelijk iedereen werk’. Wat de schrijvers van dit boek willen bepleiten, is dat er voor iedereen betekenisvol werk te doen is, als ze maar de juiste kansen krijgen.
Lees de hele recensie op Bakkers in bedrijf.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account