Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Dit is het eerste Nederlandse boek over organisch leiderschap en bevat concrete handvatten om de autonomie en bevlogenheid van mensen te vergroten.
Klantvragen en behoeften van medewerkers veranderen zo snel dat de traditionele manier van werken tekort schiet. In de natuur heeft het organisme dat de beste verbindingen legt, zich goed aanpast en zichzelf reproduceert de grootste overlevingskansen. Daar kunnen we veel van leren. Daarom slaan steeds meer bedrijven en instellingen de weg in van organisch leidinggeven en organiseren. Managementlagen worden weggesnoeid en vaste afdelingen worden vervangen door autonome cellen of gelegenheidsteams die zich organiseren rondom klanten. Het resultaat? Meer productiviteit, ondernemerschap, creativiteit, klanttevredenheid en winst.
Organisatieadviseur en leiderschapscoach Ronald van der Molen beschrijft in dit boek hoe je leiding geeft aan zo'n transitie en hoe dit jou als leidinggevende verandert. Aan de hand van vijf fasen en tien inspirerende grondbeginselen neemt hij je mee in wat medewerkers vandaag de dag nodig hebben om te floreren. Je ontdekt hoe je het leiderschap in andere mensen kunt aanwakkeren, want de belangrijkste taak van een leider is om meer leiders te scheppen. Pluk de vruchten van de worstelingen en de successen van innovatieve organisaties zoals Bakker van Maanen, GGD West-Brabant, Heembouw, Bodegraven Reeuwijk, Computest, Familiehulp (onderdeel van Buurtzorg), Bunnik Plants, Hollands Kroon, Vierstroom Zorg Thuis en Incentro. Ervaar de kracht van organisch leiderschap!
'Leiderschap, innovatie en het vermogen om te leren zitten overal in je organisatie. Ontketen dat potentieel en mensen gaan mooie dingen doen! Gewoon even lezen dit boek en je kunt aan de slag dankzij alle handige praktijkvoorbeelden.' - Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW
'Ronald beschrijft in dit boek een positieve en nederige manier van leidinggeven, gebaseerd op vertrouwen in plaats van hiërarchie. Door deze mensgerichte insteek ontstaat er een betere binding met klanten en met de omgeving. Van harte aanbevolen.' - Karla Peijs, voorzitter van diverse besturen
Introductie 13
Fase 1 Ontginnen: voorbereiden wat nodig is 24
Praktijkverhaal Bakker van Maanen 27
1 Bewustzijn vergroten 35
Praktijkverhaal GGD West-Brabant 53
2 Vernieuwing aanwakkeren 61
Fase 2 Zaaien en kiemen:
verbeelden van de mogelijkheden 78
Praktijkverhaal Heembouw 81
3 Richting bepalen 89
Praktijkverhaal Bodegraven Reeuwijk 107
4 Verbinding aanmoedigen 115
Fase 3 Groeien: vormgeven hoe het eruit kan zien 132
Praktijkverhaal Computest 135
5 Inrichting ontwerpen 143
Praktijkverhaal Familiehulp 163
6 Afstemming stimuleren 171
Fase 4 Bloeien: verwezenlijken wat we willen 188
Praktijkverhaal Bunnik Plants 191
7 Samenwerking cultiveren 199
Praktijkverhaal Hollands Kroon 217
8 Ondersteuning organiseren 227
Fase 5 Vrucht dragen: verspreiden van de resultaten 248
Praktijkverhaal Vierstroom Zorg Thuis 251
9 Vooruitgang boeken 259
Praktijkverhaal Incentro 279
10 Beweging vergroten 287
Alle hoofdstukken in een notendop 305
Noten 309
Bronnen 313
Over de auteur 319
Dankwoord 320
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account