Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
80% how-to! Met staalkaart van innovaties en nieuwe businessmodellen en een voorwoord van Ben Tiggelaar.
‘Het is niet alleen meer de uitdaging de beste strategie te hebben, maar deze juist ook snel en krachtig uit te voeren. Een echte must-read voor besturend Nederland.’
Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de raad van bestuur Koninklijke DSM
Organisaties staan midden in het nieuwe normaal, waarin volatiliteit troef is. Organisaties verstoren zelf of worden verstoord. Continuïteit is geen vanzelfsprekendheid meer. In deze tijd geldt maar één wet: STRATEGIE = EXECUTIE, het laatste competitieve voordeel.
Strategie-executie, de nr. 1 opdracht voor leidinggevenden, professionals en ondernemers
Een strategie is net zo briljant als haar executie. Strategie-executie moet zowel exploitatie van het bestaande businessmodel als innovatie mogelijk maken. Het is net zo relevant voor professionals van gevestigde organisaties als voor ondernemers bij snelgroeiende startups. Maar hoe doe je dat?
Strategie = Executie geeft een eigentijds antwoord en is 80% how-to:
Met illustraties van Aad Goudappel, winnaar van o.a. de Society of Illustrators Silver Medal, de Red Dot Award, HOW'S International Design Award, EuroBest Gold Award, Luerzer's Archive 200 Best Illustrators Worldwide en de World Illustration Award 2015.
'De tijd nemen voor strategie en reflectie is belangrijk. Maar het blijft papierwerk als het niet met dezelfde intensiteit wordt omgezet in praktisch handelen. Dit boek geeft inzicht hoe dat kan, in een vloeiend proces.' - Ben Verwaayen
'Dit boek verbindt op unieke wijze denken en doen. Een must-read voor wie de toekomst liever in eigen hand houdt.' - Henk Hagoort, voorzitter College van Bestuur Hogeschool Windesheim, voormalig voorzitter Raad van Bestuur NPO
'In deze nieuwe wereld van snelle verandering en digitale innovatie is het niet alleen meer de uitdaging de beste strategie te hebben, maar juist ook het snel en krachtig uitvoeren ervan. Dit boek biedt hierbij inzicht en inspiratie en veel praktijkvoorbeelden en is dus een echte must-read voor besturend Nederland.' - Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de raad van bestuur Koninklijke DSM
'Jacques Pijl toont met dit praktische boek andermaal aan hoe organisaties relevant kunnen blijven in onze digitale wereld. Vertraag, lees en versnel daarna!' - Maarten Edixhoven, Directielid Aegon
'Strategy is nothing more than a set of ideas until we move the molecules in the room. Strategy = Execution is about making ideas come alive and creates a much-needed bridge between insight and action. The methodology in this book is a success formula that's Monday-morning ready. Read and thrive!' - Peter Meyers, oprichter en directeur van de Stand & Deliver Group en voormalig docent aan de Stanford University en het International Institute for Management Development (IMD) in Lausanne, Zwitserland
Inhoudsopgave
Voorwoord, door Ben Tiggelaar
1. Inleiding: Slagkracht, wendbaarheid en snelheid in strategie-executie worden steeds belangrijker
1.1 De nr.1 uitdaging: hoe kunnen organisaties sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren
1.2 Organisaties zijn slecht in strategie-executie: 60 - 90% mislukt
1.3 We leven in een nieuwe tijd: het nieuwe normaal
1.4 Misschien wel de grootste kracht in het nieuwe normaal: digitale innovatie
1.5 Onzekerheid is troef
1.6. Excellentie in strategie-executie: het laatste competitieve voordeel
1.7 Verantwoording
2. Een moderne visie op strategie-executie: zes succesfactoren
2.1 Succesfactor 1: Onderscheid drie typen innovaties en doe ze alle drie
2.2 Succesfactor 2: Laat je niet verleiden tot eenzijdigheid
2.3 Succesfactor 3: Verstoor of wordt verstoord, digitale innovatie is geen keuze
2.4 Succesfactor 4: Maak wie belangrijker dan waarom, hoe en wat
2.5 Succesfactor 5: Maak van strategie-executie je nr. 1 taak
2.6 Succesfactor 6: Kies voor 20% strategie, 80% executie
3. Het STRATEGIE=EXECUTIE-model. Strategie-executie is ook een proces. Vier versnellers voor de 'how-to'
3.1 Het raamwerk van de vier versnellers: Kies, Initieer, Oogst, Borg
3.2 Het STRATEGIE=EXECUTIE-model: vier versnellers en 16 'how-to' bouwstenen
3.3 Elke how-to bouwsteen is zelfstandig bruikbaar
3.4 Gebruik het STRATEGIE=EXECUTIE-model dynamisch
3.5 Enkele gedachten over het onderscheid tussen strategie en executie
4. Versneller 1: KIES
4.1 BOUWSTEEN 1: AMBIEER
4.2 BOUWSTEEN 2: SELECTEER
4.3 BOUWSTEEN 3: APPELLEER
4.4 BOUWSTEEN 4: ACTIVEER
5. Versneller 2: INITIEER
5.1 BOUWSTEEN 5: MUST HAVE
5.2 BOUWSTEEN 6: DOORBRAAK
5.3 BOUWSTEEN 7: EXCELLENTE START
5.4 BOUWSTEEN 8: PSYCHOLOGISCHE CHECK-IN
6. Versneller 3: OOGST
6.1 BOUWSTEEN 9: BATEN
6.2 BOUWSTEEN 10: ONTWIKKEL DOOR
6.3 BOUWSTEEN 11: SCHAKEL OP
6.4 BOUWSTEEN 12: SLA BRUG
7. Versneller 4: BORG
7.1 BOUWSTEEN 13: STUUR BIJ
7.2 BOUWSTEEN 14: OPEN ARCHITECTUUR
7.3 BOUWSTEEN 15: LEER
7.4 BOUWSTEEN 16: DE EXTRA MIJL
8. Programma- en projectmatig werken is een conditio sine qua non
8.1 Professioneel project- en programmamanagement tijdens versneller 1: KIES
8.2 Professioneel project- en programmamanagement tijdens versneller 2: INITIEER
8.3 Professioneel project- en programmamanagement tijdens versneller 3: OOGST
8.4 Professioneel project- en programmamanagement tijdens versneller 4: BORG
8.5 Ten slotte: projectmanagement is geen functie maar een ecosysteem
9. Falen
9.1 De impact van falen wordt steeds groter: wel of niet overleven
9.2 Bekende voorbeelden van geheel of gedeeltelijk falen
9.3 Cliché-faalfactoren
9.4 Niet-cliché-faalfactoren
9.5 Het nieuwe falen in fundamentele innovatie
10. Nawoord
10.1 Er is weinig bekend over strategie-executie
10.2 Het is persoonlijk
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account