Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Leren Veranderen (De Caluwé & Vermaak) is al bijna twintig jaar zowel een standaardwerk als een bestseller over veranderkunde. Ter aanvulling en verdieping van dat handboek is er nu een werkboek met allerlei uitwerkingen. Die zijn geschreven en getoetst door praktijkmensen. Ze bieden elke veranderaar materiaal om krachtiger met het gedachtegoed te (leren) werken.
Ben je ook nieuwsgierig hoe andere praktijkmensen feitelijk diagnosticeren? Ben je op zoek naar de kern van de veranderopgaaf? Hoe je een veranderstrategie bepaalt? Hoe je een verandertraject concreet vorm geeft en hoe je interventies combineert? Of hoe je verandervoorkeuren ontdekt en bespreekt? In Werken met Leren Veranderen vind je tal van aanpakken, oefeningen, uitwerkingen, werkvormen en cases. Sommige bijdragen kun je concreet inzetten of navolgen, andere zijn bedoeld als inspiratie of ter discussie. Je kan ze gebruiken voor je eigen ontwikkeling, voor een opleiding of voor je veranderteam.
Léon de Caluwé: 'De theorie en de concepten uit 'Leren Veranderen' krijgen nu echte handen en voeten: een feest voor werkers in de veranderpraktijk.'
Hans Vermaak: 'Kennis komt pas tot leven als je ermee gaat spelen. De bijdragen in dit boek getuigen daarvan en inspireren lezers hopelijk tot hetzelfde.'
Werken met Leren Veranderen is onder de redactie van Hanna Boersema-Vermeer en Gertjan de Groot tot stand gekomen.
Voorwoord 9
1 Introductie: Werken met Leren Veranderen 11
Literatuurtips Introductie: Werken met Leren Veranderen 24
Deel I
Werken met het kleurendenken
Inleiding 31
2 Botsende logica’s — Erna Scholtes 39
3 Veranderen als een blauw-ig proces — Rudy Kor 43
4 Aandachtige betrekkingen — Andries Baart 49
5 De echte organisatieontwikkelaars? — Ernst Drukker 57
6 Witwerk. Van Malevich tot De Caluwé — Mieke Moor 65
7 Empirische data uit de kleurentest — Léon de Caluwé 73
8 Werken met de kleuren — Hanna Boersema-Vermeer 79
9 Er was eens … een sprookje — Léon de Caluwé 85
10 Kleuren in organisaties zichtbaar maken — Gertjan de Groot 91
11 Een kleurrijke vakantie — Léon de Caluwé 95
12 De kleurentest en het kleurenverhaal in tienertaal — Simone Lugtmeijer 101
Literatuurtips Werken met het kleurendenken 107
Deel II
Diagnose: proces van waarnemen en begrijpen
Inleiding 113
13 Meer zien door meervoudig te kijken — Juliska van Rossum en Rik Braams 123
14 The color changing card trick — Hans Vermaak 129
15 De kunst van het betekenis scheppen. Marco Polo en Kublai Khan
volgens Italo Calvino — Bart van Rosmalen 133
16 De antropologische wijze van onderzoeken en diagnosticeren — Jacqueline Franssens 139
17 Wat is hier aan de hand? — Hoe maak ik een diagnose? — Hanneke Elink Schuurman 147
18 Diagnose bij crises in ziekenhuizen — Hein Abeln en Maret van der Wees 153
19 Actieonderzoek: continu diagnosticeren ter bevordering van twijfel — Wouter Landman, Roderik Kouwenhoven en Mirjam Brussen 165
20 Participatieve diagnose. De spanning tussen kwaliteit van het
(leerproces en kwaliteit van het eindresultaat — Jelger Spijkerboer 173
21 Kijken met de systeembril — Marijke Spanjersberg 181
22 Gebruik van organisatieopstellingen als vorm van diagnose — Jan Jacob Stam 191
23 Opstellingen, drie gemakkelijk toepasbare vormen — Jan Jacob Stam 197
24 Het vermogen om te verdragen. Over jezelf als instrument — Odette Moeskops 203
Literatuurtips Diagnose: proces van waarnemen en begrijpen 210
Deel III
Zoeken naar de kern en bepalen van de veranderstrategie
Inleiding 215
25 Storytelling; Zoektocht naar collectieve betekenisgeving om tot de kern van een
verandervraagstuk te komen — Carla Vliex 233
26 Sprookje om de kern van het vraagstuk eigen te maken — Gertjan de Groot 239
27 Toespitsen en openhouden van de kern van het vraagstuk. De kunst van het maken
van tegenstrijdige bewegingen — Gertjan Schuiling en Ella Thierry 247
28 Werken met rijke beschrijvingen van betekenisvolle gebeurtenissen — Hans Vermaak 257
29 Op zoek naar de hefboom! — Gertjan de Groot 265
30 Zicht krijgen op blokkades voor ambities met behulp van causale diagrammen —
Robin van Wijck en Gertjan de Groot 271
31 Dilemma’s en ontwerpvragen bij het maken van een causaal diagram — Hanna Boersema-Vermeer 285
32 Het vormgeven van verandering: een serie van acht korte videolezingen — Hans Vermaak 293
33 Redeneren met veranderstrategieën — Kilian Bennebroek Gravenhorst en
Maya van den Heuvel 297
34 Wikken en wegen bij het bepalen van een veranderstrategie. Een gesprek tussen drie veranderaars — Mieke Reidinga, Hanneke Elink Schuurman en Petra Haartsen 301
35 Op basis van de kern interventies bepalen: vier illustratieve cases — Léon de Caluwé 313
Literatuurtips Zoeken naar de kern en bepalen van de veranderstrategie 319
Deel IV
Veranderingen vormgeven: enkelvoudige en samengestelde interventies ontwerpen
Inleiding 325
36 Bijeenbrengen van belangen — Hein Abeln 337
37 Een leergeoriënteerde benadering voor het ontwerp van een Shares Service Center: op zoek naar de balans tussen de veranderkleuren — Léon de Caluwé,
Anneke Eurelings en Petra Haartsen 345
38 Een zoektocht naar buitengewoon goede gesprekken tijdens grootschalige
evenementen — Theo Hermsen en Han van Bussel 357
39 Storytelling als middel om koers te bepalen met kernwaarden — Dorine Wesel 367
40 Culture Game — Tanja ten Berge 371
41 Contemplatieve dialoog — Dorine Wesel 377
42 Reconstructiemethode: reflecteren op de werkvloer — Birgit Dewez 381
43 Inspiratie voor de creatieve veranderaar — André Schaminée 385
44 Veranderen zonder woorden. Dans als niet-talige interventie — Peter Rombouts 399
45 Pendelen. Of: hoe je heen en weer beweegt tussen het muzische en het gewone — Bart van Rosmalen 407
46 Game: de menselijke factor bij veranderingsprocessen — Sandra de Koning 415
Literatuurtips Veranderingen vormgeven: enkelvoudige en samengestelde
interventies 422
Deel V
Verandertrajecten tot leven brengen. Praktijkverhalen van begin tot eind
Inleiding 429
47 De spanning tussen meebewegen en patroondoorbrekend handelen — Hanna Boersema-Vermeer 435
47a Over kleuren en patronen. Reflectie op ‘De spanning tussen meebewegen en
patroondoorbrekend handelen’ — Mieke Reidinga 447
47b Reactie op Over kleuren en patronen. Reflectie op ‘De spanning tussen meebewegen
en patroondoorbrekend handelen’ — Hanna Boersema-Vermeer 451
48 De ziel terug in de zorg — Gertjan de Groot en Yolande van der Veer 453
48a Kritische reflectie op ‘De ziel terug in de zorg’ — Jan den Bakker 463
48b Reactie op Kritische reflectie op ‘De ziel terug in de zorg’ — Gertjan de Groot en
Yolande van der Veer 467
49 Werken met Pleinen. Een succesvol verandertraject in de gemeente Utrecht —
Nelleke Metselaar 473
49a Reflectie op ‘Werken met Pleinen. Een succesvol verandertraject in de gemeente Utrecht’. Reflectievragen en -antwoorden — Hanna Boersema-Vermeer en Gertjan de Groot met reacties van Nelleke Metselaar 485
50 Met gezond verstand problemen in de stad te lijf — Simen van der Goot 491
50a Een conceptuele reflectie op ‘Met gezond verstand problemen in de stad te lijf’ — Wouter Landman 505
50b Reactie op Een conceptuele reflectie op ‘Met gezond verstand problemen in de stad te lijf’ — Simen van der Goot 509
51 Hoe twee ‘infiltranten’ de synergie omarmen … — Jan Griffioen 511
51a Sien & Guy kritisch beschouwd. Reflectie op ‘Hoe twee ‘infiltranten’ de synergie
omarmen’ 525
Literatuurtips Verandertrajecten tot leven brengen. Praktijkverhalen van begin
tot eind 528
Over de auteurs 534
Dankwoord 541
Register 543
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account