Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In dit boek worden de instrumenten en modellen gepresenteerd die specifiek te gebruiken zijn in een kenniskring. De aandacht in het boek richt zich vooral op het uitwisselingsproces van kennis tussen mensen in en tussen organisaties.
Het boek is opgebouwd uit drie delen. In het eerste deel ligt het accent op de achtergrond van het begrip kenniskring. Er wordt een globaal procesmodel geschetst. In deel twee beschreven de auteurs een keur aan instrumenten en modellen die de facilitator in het geschetste proces kan gebruiken. Ten slotte worden in deel drie de houdingsaspecten en basisvaardigheden toegelicht die de facilitator nodig heeft om de instrumenten op verantwoorde wijze te kunnen toepassen.
Het boek is bedoeld voor facilitators. Dat kunnen managers zijn die hun medewerkers willen begeleiden bij het uitwisselen van kennis in kenniskringen. Het kunnen ook professionele facilitators, trainers of adviseurs zijn die kenniskringen organisatieoverstijgend willen ondersteunen.
1. Inleiding
Deel I Achtergronden
2. Kaders van kenniskringen
Deel II Instrumenten en modellen voor de facilitator
3. Fase 1. Doen ontkiemen
4. Fase 2. Legitimeren
5. Fase 3. Vormen
6. Fase 4. Consolideren
7. Fase 5. Afbouwen en/of vernieuwen
Deel III De vaardigheden van de facilitator
8. De facilitator als ondersteuner
9. De facilitator als monitor
10. De facilitator als motivator
Een boek over het (faciliteren) van kenniskringen.
Dit zijn groepen binnen organisaties die kennis willen delen en ontwikkelen. De auteurs leggen uit welke fasen een kenniskring van start tot einde doorloopt en hoe een kenniskring tot stand gebracht kan worden. Dan volgt een uitleg per fase. De auteurs beschrijven allerlei instrumenten en modellen die de facilitator kan gebruiken, zoals het opstellen van een startdocument, het maken en beheren van kenniskaarten, het expliciteren van leervragen, het onderzoeken van teamrollen, het oefenen van vaardigheden, het uitvoeren van een bronnenstudie en het houden van intervisie. Tenslotte beschrijven ze de houdingsaspecten en basisvaardigheden die de facilitator deskundig maken. Onder facilitators verstaan ze managers die in hun organisatie een kenniskring willen begeleiden en professionele trainers en adviseurs. Voor hen is dit boek geschreven. De auteurs werken beiden als opleider/organisatieadviseur, de een vanuit een eigen adviesbureau `Kant Coaching en Advies` en de ander werkt bij het adviesbureau Kessels en Smit.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account