Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Brandjes blussen en symptomen bestrijden
Managers lijken soms eindeloos rondjes te rennen in een tredmolen van steeds hetzelfde probleem – oplossing – probleem – oplossing – en weer hetzelfde probleem. Ze blussen brandjes, bestrijden symptomen, maar vinden nooit het definitieve antwoord. Sterker nog: vaak gaat het van kwaad tot erger. Dat komt door de menselijke eigenschap om bij dilemma’s voor de korte termijn en een beperkte scope te kiezen, en doordat het moeilijk is om de realiteit onder ogen te zien.
De snel veranderende werkelijkheid
Om dat te doorbreken en beter samen te werken, zijn er mensen met leiderschap nodig. Mensen die de complexiteit van de snel veranderende werkelijkheid kunnen zien. Mensen die niet alleen doen wat goed is voor henzelf, maar die zich tevens afvragen of dat wat zij willen ook wel goed is voor de omgeving.
De volledige context
Systeemdenken voor managers helpt je om je blik te verruimen en problemen in hun volledige context te bekijken. Systeemdenken helpt mensen en organisaties om te zien wat de mogelijke consequenties zijn van hun handelen. Dat is nodig om de werkelijke oorzaken in kaart te brengen en oplossingen te vinden die ervoor zorgen dat het probleem niet terugkeert.
Waardevolle bijdrage op lange termijn
Systemisch denken is van belang om wijs om te gaan met onze organisaties. Door systeemdenken centraal te stellen in je probleembenadering, raak je beter afgestemd op je omgeving, nu en in de toekomst. Dat wil zeggen dat je de momenten in het leven leert herkennen waarop je een waardevolle bijdrage kunt leveren die voor onze samenwerkings- en samenlevingsverbanden en de wereld op langere termijn gewenst is, en de moed en competenties hebt om die momenten te pakken.
Tien herdrukken
De basis voor dit boek is het boek Systeemdenken – Van goed bedoeld naar goed gedaan, dat met tien herdrukken al jaren in de Nederlandse lijst van bestsellers voor managementboeken staat en inmiddels ook op de Engelstalige markt uit is gekomen. In Systeemdenken voor managers zijn alleen die elementen opgenomen die relevant zijn voor managers om meer systemisch naar hun werk en organisatie te kijken.
Wereldwijd toegepast
De ideeën in dit boek zijn inmiddels over de hele wereld toegepast, van Zuid-Afrika tot het Midden-Oosten, van India, Hongkong en Maleisië tot de Verenigde Staten en Australië. Ze worden zowel in non-profit- als in profitorganisaties gebruikt en zowel in kleine als in wereldwijd opererende organisaties. De grondleggers van het gedachtegoed zijn vooral Peter Senge en Michael Goodman geweest.
Voor wie?
De doelgroep van Systeemdenken voor managers bestaat uit de mensen die de lijnen uitzetten in organisaties en bedrijven en die verantwoordelijkheid dragen voor de resultaten op middenlange- en langere termijn.
Inleiding
1. Management: wijs omgaan met dilemma’s
2. De systemische kijk op organisaties
3. Het waardecreatiemodel
4. Bedreigingen voor het businessmodel: niet verder kijken dan de volgende drinkplaats
5. Bedreigingen voor het businessmodel: niet ver genoeg om je heen kijken
6. Bedreigingen voor het businessmodel: realiteitsangst
7. Reflexen van de systeemdenker
8. De patronen in vogelvlucht
Referenties
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account