Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
De kunst van veranderen is het resultaat van een uitgebreid ontwikkelproces. De auteurs presenteren een visie op en een model voor verandermanagement waarin vier vragen centraal staan: Waarom?, Wat?, Hoe?, Wie? Ik!
Deze bedrieglijk simpele vragen – én de relaties daartussen – helpen de lezer om stap-voor-stap complexe veranderkundige opgaven op een samenhangende manier te doorgronden. En om betere keuzes te maken bij het scherpstellen van de businesspropositie, de organisatie-inrichting en de noodzakelijke veranderingen. In het verlengde hiervan komt een drietal dilemma’s aan de orde die zich in elke veranderpraktijk voordoen: het balanceren tussen ‘deel en geheel’, ‘inhoud en betekenis’ en ‘ratio en emotie’. Het model geeft de lezer handvatten om in de eigen praktijk snel tot de kern van een vraagstuk te komen.
Model, kernvragen en dilemma’s vormen de centrale elementen van een zoektocht naar ‘de heilige graal’ van de veranderkunde: het antwoord op de vraag ‘Wat werkt wel, wat niet en waarom?’ Tegelijkertijd laat dit boek zien dat veranderopgaven vaak lastig te managen zijn. Het gaat in dit boek dan ook letterlijk om ‘de kunst van veranderen’; een kunst die de nodige professionaliteit vraagt.
De uitdrukking ‘beeld gaat voor tekst’ wordt in dit boek serieus genomen. Alle centrale ideeën en concepten worden niet alleen beschreven, maar zijn ook vertaald in schema’s, afbeeldingen en illustraties. Door de jaren heen hebben honderden cursisten in de vorm van oneliners feedback gegeven op het model en het onderliggende gedachtegoed. Ook dat is meegenomen in de vormgeving. Dit alles heeft geleid tot een ‘visueel’ bijzonder vormgegeven boek.
‘Ik noem het een paradigmashift’ – Prof.dr. Rob Vinke, Nyenrode Business Universiteit
Woord vooraf
Ten geleide: niets is zo normaal als veranderen
1. Betekenisvol veranderen: kernvragen en dilemma's
1.1 Inleiding
1.2 Vier-ballenmodel
1.3 Drie dilemma's uit de veranderpraktijk
1.4 Links- of rechtsom?
1.5 Werken met het Vier-ballenmodel
1.6 Opbouw van dit boek
2. Het veranderidee: waarom?
2.1 Inleiding
2.2 Vier-ballenmodel
2.3 Waarom?
3. Het veranderidee: wat?
3.1 Inleiding
3.2 Vier organisatiekenmerken (STMC)
3.3 Strategie en organisatieinrichting
3.4 De tweeledige organisatie
4. Het veranderproces: wie? Ik!
4.1 Inleiding
4.2 Wie zijn bij de verandering betrokken?
4.3 Wie? Ik!
4.4 Weerstand managen
5. Het veranderproces: hoe?
5.1 Inleiding
5.2 Van droomdoelen naar concreet veranderresultaat
5.3 Van organisatiekundige vraag naar veranderopgave
5.4 Veranderbenaderingen: reizen, trekken en pendelen
5.5 Interventies: wat zijn dat?
5.6 Naar een bruikbare indeling
5.7 Een interventieplan maken
5.8 Relativeer je eigen plan
6. Worstelen met dilemma's in de praktijk
6.1 Over veranderen, de praktijk en dilemma's
6.2 Deel en geheel: 'separation fallacy'
6.3 Inhoud en betekenis: constructionistisch perspectief
6.4 Ratio en emotie: een paar apart
6.5 Omgaan met dilemma's: niet kiezen maar overstijgen
7. De toekomst van de veranderkunde
7.1 Op zoek naar de kern
7.2 Uitdagingen voor de komende jaren
7.3 De kunst van veranderen
Literatuur
Register
Over de auteurs
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account