Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Deze vierde herziene druk is uitgebreid met een werkboek voor docenten en studenten. Het bevat een grote variëteit aan oefenmateriaal: reflectieopdrachten, vaardigheidsoefeningen en casuïstiek.
Ideeën in de organisatie geaccepteerd te krijgen. Voor veel staf- en beleidsmedewerkers die goed zijn in hun vak, blijft dit nog steeds een groot struikelblok. En dat is jammer, want vaak is het hun taak vanuit hun discipline een bijdrage te leveren aan de organisatie. Wanneer ze echter niet over de vaardigheden beschikken om invloed uit te oefenen, gaat die bijdrage verloren. Eigenlijk is adviseren dan ook het tweede beroep van staf- en beleidsfunctionarissen.
Om succesvol te zijn in een organisatie is beheersing van de eigen vakdiscipline dus niet voldoende. In zes hoofdstukken leest u hoe u ideeën en adviezen in uw organisatie wél geaccepteerd krijgt. Hoe u weerstanden kunt overwinnen. Daarbij komen zaken aan de orde als ‘standvastig in doelen maar flexibel in methoden’, rollen en rolconflicten, het opbouwen van formele en informele netwerken, het onderkennen van en omgaan met de organisatiecultuur en het ontwikkelen van de juiste adviesstrategie.
Adviseren als tweede beroep geeft vele handvatten die in de praktijk bruikbaar zijn. Die meteen resultaat opleveren. (Aanstaande) interne adviseurs kunnen ze gebruiken om hun adviezen gerealiseerd te krijgen.
Al meer dan 125.000 exemplaren gingen over de toonbank van deze bestseller.
Voorwoord
1. Inleiding
1.1 Waarom dit boek?
1.2 Begrippen
1.3 Het adviesmodel
1.4 Opbouw van het boek aan de hand van het adviesmodel
1.5 Vijf vaardigheden
2. Factoren in de adviseur zelf
2.1 Niveaus van persoonlijk functioneren
2.2 Persoonlijkheid
2.3 Overtuigingen, vooronderstellingen, paradigma’s
2.4 Houding
3. Omgaan met geadviseerden
3.1 Vinden van een opdrachtgever
3.2 Rollen en rolconflicten
3.3 Adviesgespreksvaardigheden
3.4 Adviesgespreksstijlen
3.5 Adviesgesprekken
3.6 Wat te doen als men niet weet wat te doen
3.7 Omgaan met weerstand
4. Inhoud van het advies
4.1 Vier manieren van weten of kennen
4.2 Visie ontwikkelen
4.3 Doelstellingen ontwikkelen
4.4 Problemen oplossen
4.5 Selecteren van oplossingen
5. Organisatie en omgeving
5.1 De interne positie
5.2 Omgaan met verschillende culturen
5.3 Omgaan met de ongeschreven regels in de organisatie
5.4 Netwerken
5.5 Kansen en bedreigingen
6. Adviesstrategieën
6.1 Acceptatiestrategieën
6.2 Wie in welke volgorde
6.3 Managen van het adviesproces
6.4 Dilemma’s in de adviespraktijk
6.5 Invoeren van veranderingen
6.6 Beëindigen van een adviestraject
6.7 Marketing van eigen diensten
7. De adviseur als professional
7.1 Zelfreflectie
7.2 (Inter)collegiale toetsing, begeleiding en consultatie
7.3 Permanente ontwikkeling
Werkboek
Hannah Nathans, Catalina Auer, Marijke Broekhuijsen en Paul Meijer
Trefwoordenregister
Over de auteur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account