Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Wanneer er weer eens op de hei gebrainstormd wordt over een nieuwe marketing- of bedrijfsstrategie, is het fijn als er beproefde modellen beschikbaar zijn, zodat het proces zo gestructureerd mogelijk verloopt en er geen belangrijke zaken over het hoofd worden gezien. Ongetwijfeld heb je in zo'n situatie wel eens een SWOT-analyse gemaakt, of de Value Chain van Porter toegepast. Dan weet je uit eigen ervaring dat het toch nog niet zo eenvoudig is om deze modellen te vertalen naar jouw eigen situatie. En ... is het trouwens niet opmerkelijk dat we nog altijd terugvallen op diezelfde, vaak meer dan twintig jaar oude modellen?
Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen brengt hier verandering in. Je krijgt een overzicht van de 22 belangrijkste modellen die je helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen. Dit overzicht is een unieke mix van klassieke, beproefde modellen en recente, baanbrekende modellen. De opbouw van het boek loopt parallel aan de stappen van het strategische planningsproces:
Per model is aangegeven:
Deze derde, volledig herziene druk van Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen (inmiddels al meer dan 15.000 exemplaren verkocht) biedt een unieke mix van klassieke, beproefde modellen en meer recente, baanbrekende modellen, zoals:
Alle modellen zijn zo beschreven dat er direct mee gewerkt kan worden. Het boek staat vol met talloze, actuele praktijkvoorbeelden. Bovendien zijn bij het boek online, interactieve worksheets en checklists van de modellen beschikbaar.
Managers die op zoek zijn naar een effectievere invulling van het proces van marketingplanning en strategievorming.
1 Modellen voor het strategisch startpunt
1.1 Ashridge-missiemodel
1.2 Abells Business Definition-model
1.3 Het Drielagenbusinessmodel
Deel II Strategische analyse
2 Externe analyse
2.1 Narver & Slaters marktoriëntatiemodel
2.2 Het Vijfkrachtenmodel van Porter
2.3 De Customer Value Map
3 Interne analyse
3.1 Resource-Based View of the Firm
3.2 De Value Chain
4 Integratieanalyse
4.1 De SWOT-analyse
4.2 De SPACE-matrix
5 Marktstrategie
5.1 Drie generieke strategieën van Porter
5.2 Het Waardedisciplinemodel
5.3 Het groeimodel van Ansoff
5.4 Blue Ocean Strategy
5.5 Portfoliostrategieën: BCG- en GE-matrix
6 Marketingbeleid
6.1 Het SDP-model
6.2 Het CRM-vaardighedenmodel
6.3 Het SERVQUAL-model
6.4 Het Stage Gate-model
7 Modellen voor evaluatie en control
7.1 De Net Promoter Score® (NPS®)
7.2 Brand Report Card
7.3 Marketing Balanced Scorecard
Hieronder kun je Excel-worksheets, checklists en vragenlijsten downloaden van een groot aantal van de in dit boek beschreven modellen. Ook kun je de figuren en stroomschema’s uit het boek downloaden, zodat je ze kunt gebruiken in presentaties voor het managementteam of in jouw beleidsplan.
Download worksheets en figuren van de volgende modellen:
1.2 Abell’s Business Definition-model
1.3 Het Drielagen-businessmodel
2.1 Narver & Slater’s Marktoriëntatiemodel
2.2 Het Vijfkrachtenmodel van Porter
3.1 Resource-based View of the Firm
5.1 Drie generieke strategieën van Porter
5.5 Portfoliostrategieën: BCG- en GE-matrix
7.1 De Net Promoter Score (NPS)
Een model is ook niet alles
Voor strategisch management bestaat er een waaier aan modellen die een sterke vereenvoudiging van de werkelijkheid vertegenwoordigen. Tegelijk bieden ze efficiënt inzicht in complexe bedrijfsvraagstukken.
Het euvel van strategische analyses is echter nog vaak dat het invullen van een model belangrijker lijkt dan de analyse zelf. Alleen al aan het in kaart brengen van bijvoorbeeld de waardeketen gaan dikwijls intensieve discussies vooraf, met als gevolg dat er amper nog energie is om de strategische gevolgen van het model te bespreken.
In Een praktische kijk op strategie- en marketingmodellen worden de voor- en nadelen van de belangrijkste modellen op toegankelijke wijze besproken.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account