Leren samenwerken
Condities creëren voor kansrijke samenwerking
Samen condities creëren voor samenwerking in allianties, partnerships, netwerken en ecosystemen.
Succesvol samenwerken
Samenwerkingsrelaties tussen mensen en organisaties zijn voor de toekomst van elke organisatie van groot belang. Die aangaan blijkt in de praktijk echter niet eenvoudig. Voor een succesvolle samenwerking moet je als organisatie een deel van je autonomie of resultaatverwachting opgeven in het vertrouwen dat je er meer voor terugkrijgt.
Kansrijke samenwerking
Leren samenwerken biedt hiervoor een rijk gevuld naslagwerk met veel voorbeelden, bruikbare inzichten en concepten, variërend van fundamentele uitgangspunten voor samenwerking tot concrete handvatten voor de samenwerkingspraktijk. Hiermee helpt het de lezer om de voorwaarden te creëren om samenwerkingen kansrijker te maken. Het boek bevat zowel wetenschappelijke inzichten als praktijkervaring en handvatten voor interventies en geeft inzicht in de logica en regels van samenwerken. Het is daarmee geschikt voor en toepasbaar in een brede variëteit aan samenwerkingsvormen.
Voor wie
Een onmisbare gereedschapskist voor bestuurders, managers, professionals en adviseurs die meer uit hun samenwerkingen willen halen.
Nieuw in deze herziening
In deze geheel herziene editie hebben de auteurs nieuwe en aanvullende inzichten en casuïstiek verwerkt die zij, hun collega’s en hun vakgenoten in de weerbarstige praktijk van samenwerking hebben opgedaan. Ze besteden in de verdiepende hoofdstukken uitgebreid aandacht aan samenwerking in opgavenetwerken, in aanvulling op samenwerking aan de samenwerkingstafel. Daarnaast hebben ze een belangrijk deel toegevoegd over de context van samenwerkingsverbanden en de anatomie van samenwerking.
Een woord van dank
Hoofdstuk 1 Waar gaat dit boek over
1.1 Rijke ervaring in samenwerking als inspiratiebron; de herziene editie
1.2 Op zoek naar inzicht en overzicht
1.3 Voor wie is het boek geschreven
1.4 De opbouw van het boek
1.5 Leesroutes
DEEL I PLAATSBEPALING
Hoofdstuk 2 Kijken naar samenwerking, een positionering
2.1 Zonder samenwerking komt (bijna) niets tot stand
2.2 Samenwerking gepositioneerd
2.3 Proces van vernetwerking
2.4 Noodzakelijk maar niet vanzelfsprekend
2.5 Samenwerking omschreven
2.6 Werk niet altijd samen
2.7 Samengevat
Hoofdstuk 3 Anatomie van samenwerken
3.1 Condities voor kansrijke samenwerking
3.2 Meervoudig en in samenhang kijken naar samenwerking
3.3 Samengevat
Hoofdstuk 4 Samenwerken in context
4.1 Wij zijn actor in context en creëren werkelijkheid
4.2 Kijken naar context vanuit verschillende perspectieven
4.3 De samenwerkingstafel en het opgavenetwerk
4.4 Samengevat
DEEL II CONDITIES VOOR KANSRIJKE SAMENWERKING
Hoofdstuk 5 Werken aan een gedeelde ambitie
5.1 Een gedeelde ambitie is bindmiddel in de samenwerking
5.2 Ambitie ontwikkelen aan de samenwerkingstafel
5.3 Ambitie ontwikkelen in een opgavenetwerk
5.4 Samenvatting en succesfactoren
Hoofdstuk 6 Inspelen op wat belangrijk is
6.1 Wat vinden deelnemers belangrijk?
6.2 Perspectief op handelingsrepertoire
6.3 Recht doen aan belangen aan een samenwerkingstafel
6.4 Inspelen op motieven in opgavenetwerken
6.5 Betekenisvolle interactie rond belangen en motieven
6.6 Samenvatting en succesfactoren
Hoofdstuk 7 Samenwerken is mensenwerk
7.1 Krachten die het individu te boven gaan
7.2 Balanceren tussen vertrouwen en waakzaamheid
7.3 Dynamiek in opgavenetwerken
7.4 Samenvatting en succesfactoren
Hoofdstuk 8 Professioneel organiseren van de samenwerking
8.1 Theorieën en modellen bieden zoekruimte
8.2 Organiseervormen van samenwerkingstafels
8.3 Organiseervormen en netwerkgovernance bij opgavenetwerken
8.4 Samenvatting en succesfactoren
Hoofdstuk 9 Een betekenisgevend proces vormgeven
9.1 Denktradities bij de ontwikkeling van een procesaanpak
9.2 Procesvertrouwen bouwen
9.3 Het cyclische karakter van samenwerking
9.4 Samenwerkingsproces aan de samenwerkingstafel
9.5 Samenwerkingsprocessen in opgavenetwerken
9.6 Samenwerkingsproces vraagt leiderschap
9.7 Samenvatting en succesfactoren
Overzicht van indicatoren voor kansrijke samenwerking
DEEL III INTERVENIËREN
Hoofdstuk 10 Bewust interveniëren in de samenwerking
10.1 Hoe staat de samenwerking ervoor? Een terugkerende vraag
10.2 Werken aan samenwerking op basis van indicatoren
10.3 Exemplarische samenwerkingsvraagstukken
10.4 Bewust kiezen voor samenwerking: stoppen is een optie
10.5 Het draait om leren
10.6 Samengevat
Hoofdstuk 11 Epiloog
11.1 Een terugblik: samenwerking een ‘plek’ geven
11.2 De blik vooruit: samenwerking ‘positie’ geven
11.3 Tot slot
Overzicht van figuren
Overzicht van tabellen
Trefwoordenregister
Literatuur
Dit zijn de wijzigingen van deze herziening:
- Het boek heeft een andere indeling gekregen, gegroepeerd in drie delen.
- De inzichten vanuit de Angelsaksische alliantieliteratuur zijn aangevuld met – en hier en daar vervangen door – netwerkliteratuur uit de Rijnlandse traditie.
- De positionering van samenwerking in de context en de functie van (maatschappelijke) opgaven is bijgesteld. Er wordt in de verdiepende hoofdstukken uitgebreid aandacht besteed aan samenwerking in opgavenetwerken en de anatomie van netwerken, in aanvulling op samenwerking aan de samenwerkingstafel.
- Nieuwe, opgedane inzichten en ervaringen zijn verwerkt in aanvullende of gewijzigde teksten en cases:
- In hoofdstuk 2 enkele nieuwe paragrafen.
- Hoofdstuk 3 (Anatomie van samenwerken) en 4 (Samenwerken in context) zijn vrijwel helemaal nieuw.
- Hoofdstuk 5 (Werken aan een gedeelde ambitie, voorheen hoofdstuk 3) is aangevuld met paragrafen over (opgave)netwerken.
- Hoofdstuk 6 Inspelen op wat belangrijk is (was voorheen hoofdstuk 4 Recht doen aan belangen) is gedeeltelijk herschreven.
- Hoofdstuk 7 Samenwerken is mensenwerk (voorheen hoofdstuk 5) is herschikt en aangevuld met nieuwe subparagafen over groepsdynamieken.
- Hoofdstuk 8 Professioneel organiseren van de samenwerking (voorheen hoofdstuk 6) is aangevuld met (sub)paragrafen over samenwerkingstafels en opgavenetwerken.
- Hoofdstuk 9 Een betekenisgevend proces vormgeven (voorheen hoofdstuk 7 Het vormgeven van een betekenisgevend proces) is aangevuld met (sub)paragrafen over o.a. opgavenetwerken en leiderschap.
- Hoofdstuk 10 Bewust interveniëren in de samenwerking (voorheen hoofdstuk 8) is aangevuld met een paragraaf over leren in samenwerking.
- Hoofdstuk 11 Epiloog (voorheen hoofdstuk 9) aangevuld met (opgave)netwerken.