Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe voer jij een gesprek als ongewenst gedrag zich op de werkvloer voordoet? De praktische tips en technieken in dit boek vergroten jouw handelingsperspectief bij de aanpak van ongewenst gedrag.
Fysiek geweld, ongevraagde schoudermassages en flirterige WhatsApp-berichten: de voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn oneindig en komen bij de beste bedrijven voor. De potentiële impact is enorm: ongewenst gedrag creëert een onveilige werksfeer die zelfs kan leiden tot sociaal isolement.
Dankzij de helden die tegen de gevestigde orde durven te ageren, de initiators van de #metoo-beweging en daardoor ook de recente media-aandacht, heerst er een groter bewustzijn en steeds minder tolerantie voor ongewenst gedrag. Voorkomen, aanpakken en daadkrachtig optreden, dat wordt van leidinggevenden verwacht. Het waait niet vanzelf over reikt daarbij de helpende hand. Je leert:
Het praktische stappenplan in dit boek is gebaseerd op de rijke ervaring en uitgebreid onderzoek van de auteur. Het biedt leidinggevenden concrete houvast bij het doelgericht aanpakken en voorkomen van ongewenst gedrag.
Trefwoorden: daadkracht, leidinggeven, ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag, sociale veiligheid
Voorwoord door Mariëtte Hamer
Inleiding
DEEL 1 Waar hebben we het over?
1 Veiligheid op de werkvloer
2 Hoe staan we ervoor?
3 De wet
4 Wat triggert ongewenst gedrag?
5 Wat versterkt de ervaring van ongewenst gedrag?
6 Signaalwaarden, hoe herken je ongewenst gedrag?
7 De twee kanten van sociale veiligheid in organisaties
8 Wat levert het op dat we het erover hebben?
9 Samenvatting en vragen
INTERMEZZO – In gesprek met Jopie Nooren
DEEL 2 Een sociaal veilig klimaat
10 Waar gaat een sociaal veilige cultuur over?
11 Waarborging, hoe dan?
12 Samenvatting en vragen
DEEL 3 Een selfie
13 Houd jezelf een spiegel voor
DEEL 4 Incident: het gesprek aangaan
14 Wat zou jij doen? Wat deed het bedrijf? Oordeel rechter?
15 Ik krijg het niet langer weggeslikt – verhaal van een melder
16 Een knal voor je kop – verhaal van een lastveroorzaker
17 De melding – het ontstaan van twee polen
18 Gereedschap: interventies en effectieve vragen
19 De melder
20 De beschuldigde
21 Het gesprek
22 De nazorg
23 Disciplinaire maatregelen
EPILOOG – Smoezenlijst & weerleggingen
Bijlagen
Bijlage 1: Checklist signalen op organisatieniveau die ongewenst gedrag kunnen ontlokken
Bijlage 2: Checklist signalen (potentiële) melder
Bijlage 3: Checklist signalen bij de (potentieel) vermeende lastveroorzaker
Bijlage 4: Checklist 9i-model, diagnose melding
Gesprekspartners & dankwoord
Bibliografie
[...] Volgens de definities die vertrouwenspersoon Natasja van Schaik hanteert in haar pas verschenen boek Het waait niet vanzelf over lijkt hier sprake te zijn van ongewenst, onveilig en grensoverschrijdend optreden van leidinggevenden bij zieke of mentaal kwetsbare werknemers. [...]
Lees verder op Intermediair.nl.
Van scheldpartijen tot ongewenste schoudermassages: volgens ervaren vertrouwenspersoon Natasja van Schaik komt grensoverschrijdend gedrag ook op de beste werkvloeren voor. Hoe gaan we hiermee om?
Ongewenst gedrag definiëren, signaleren én (bij de wortel) aanpakken blijkt niet eenvoudig. Haar boek Het waait niet vanzelf over biedt handvatten.
Lees verder op Linda.nl.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account