Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Draai je organigram eens om en begin met de klant. Start met het persbericht voordat je iets gaat ontwikkelen. Geef iemand die het te druk heeft juist nog meer werk. In 180 Business Hacks vind je deze en nog 177 verrassende, scherpe en inspirerende manieren om net even anders naar je werk te kijken.
Zit je vast in een klus of staar je je al uren blind op een vraagstuk? Iedereen heeft soms inspiratie nodig, iets dat helpt om los te komen. Een business hack! Dit is een kort, eenvoudig en praktisch inzicht uit de managementliteratuur of -praktijk. Het werkt vaak beter dan lange teksten. Ze zetten je aan tot nadenken, anders kijken. Ze hebben hun nut in de praktijk bewezen.
De business hacks in dit boek zijn ingedeeld in herkenbare thema’s zoals: strategie, innovatie, organisatie en persoonlijke effectiviteit. Gebruik de hacks die passen bij jouw eigen vraagstuk, of sla het boek open op een willekeurige pagina en krijg een idee uit onverwachte hoek. Ideaal voor de professional van nu. Om jezelf of iemand anders cadeau te doen!
Download de app 365 Business Hacks in de App Store.
Samensteller Roel de Graaf heeft jarenlange ervaring als adviseur van managers en executives. Actief op het grensvlak van organisatie, proces en IT, helpt hij organisaties om echt digitaal en data-gedreven te worden. Meer informatie vind je op 180businesshacks.nl.
Introductie
1 Innovatie
2 Strategie
3 Organisatie
4 Management
5 Analyse
6 Projecten
7 Change
8 Communicatie
9 Persoonlijke Effectiviteit
Jouw business hack hier
Hieronder vind je 10 van de 180 Business Hacks uit het boek. Laat je inspireren en doe er je voordeel mee om nét even anders naar je werk te kijken. Bestel het boek om inzicht te krijgen in alle 180 Business Hacks. Kijk voor meer informatie op 180businesshacks.nl.
Als er halverwege een project een audit op het project gedaan wordt, zal de uitkomst altijd zijn dat het project in de gevarenzone zit en niet succesvol zal zijn. De reden hiervoor is eenvoudig. Als de auditor dit namelijk zegt, zit hij/ zij altijd goed. Als het project fout gaat, heeft de auditor dit voorspeld. Als het toch succesvol wordt, dan is er goed geluisterd. Maar o wee als de auditor zou aangeven dat het project succesvol zal zijn. Als het dan toch fout gaat, dan heeft hij/zij halverwege ten onrechte gezegd dat het goed zou komen. Dat kan hem zwaar aangerekend worden. Dus je weet de uitkomst van een audit halverwege het traject al. Een auditor is ook maar een mens.
Neem mensen aan die beter zijn dan jij. Eerlijk is eerlijk, ik had nog nooit van Howard Wilkinson gehoord. Hij schijnt een Engelse voetballer en coach te zijn. Hij heeft een sterke uitspraak gedaan: ‘Als je mensen aanneemt die slimmer zijn dan jij, dan laat je misschien wel zien dat jij een klein beetje slimmer bent dan zij.’ Neem mensen aan in je team die beter zijn dan jij. Omring je met mensen die boven jouw niveau zitten. Daar wordt het resultaat, jouw resultaat beter van. Durf jij het aan om mensen in je team op te nemen die beter zijn dan jijzelf?
Management by walking around. Management dat minstens twee dagen in de week op de werkvloer loopt. Kom daar nog maar eens om. Toen ik dat in een managementteam voorstelde, was het antwoord van een van de managers: ‘Maar wanneer moet ik dan mijn echte werk doen?’ Die had het nog niet goed begrepen. Dit is je echte werk: er zijn voor je team, er zijn voor je mensen. Ze waarderen het dat je er voor ze bent en niet de hele dag in vergaderingen zit. En je steekt er nog wat van op ook!
Teken jullie organigram de volgende keer eens anders. Zet de klant bovenaan en daaronder de medewerkers op de werkvloer. Zij doen het werk. Zij zijn dagelijks in contact met de klant. En die stafafdelingen, managers en directeuren? Gepositioneerd op de plaats waar ze horen: faciliterend aan de mensen die het ‘echte werk’ doen. Of beeldend: dragend. Het is verfrissend en één ding is zeker: de klant krijgt een plaats in het organigram!
Ken je die ook? Die mooie plannen waarin alles anders wordt. Die overlopen van ambitie. Gloedvolle toekomstvisies. Maar om het realiteitsgehalte van de plannen voor de komende jaren te bewaken, is het een heel handige gedachtenoefening om ook even terug te kijken. Wat heb je bereikt in dezelfde tijdsperiode? Zonder ingrijpende maatregelen (meer geld, meer mensen, meer kwaliteit) is dit wat je in de komende periode kan bereiken. Als je dit voor je organisatie doet, valt het dan mee of tegen? Moet je nog iets gaan bijstellen in je plan?
Hoe reduceer je complexiteit? Door ESSA toe te passen, volgens De Bono. Elimineer, vereenvoudig, standaardiseer en automatiseer. Maar let op: wel in deze volgorde! Je zult verrast zijn hoe vaak elimineren de oplossing is!
Sterke oefening in het kader van planvorming en strategievorming: creëer je eigen ‘nachtmerrie’. Wat zou een concurrent kunnen doen om het jouw organisatie moeilijk te maken? Als je dit doet met je team, ontstaat er een interessant beeld. Het laat je eigen zwakke plekken als organisatie zien. Het geeft aan waar je als organisatie (veel) beter in moet worden. Wie is jouw ‘nightmare competitor’?
Moment of Truth. Het moment dat de klant bij je is. Dan moet het gebeuren, dan moet alles kloppen. Dan moet alle informatie er zijn, dan moet de deal gesloten kunnen worden. Online, aan de telefoon, aan de balie. Hebben de mensen in jouw organisatie alle informatie om, op het moment dat het ertoe doet, de klant te kunnen helpen, of de deal te kunnen sluiten?
The Amazon Way. Start met het persbericht voordat je iets gaat ontwikkelen. Een nieuw product, een nieuwe dienst, een nieuw proces, begin eerst met het schrijven van het persbericht waarmee je het zou willen introduceren. Schrijf daarna de Q&A. Als je dat hebt gedaan en de stakeholders zijn enthousiast, ga dan met de realisatie aan de slag. Het zal je kans op succes enorm vergroten. Working backwards. Amazon heeft er veel profijt van.
Martini had in een (ver) verleden een reclame met de slogan ‘Anytime, Anyplace, Anywhere’. Ik noem dit het Martini Principe, een handig model voor innovatie. Elk product, elke dienst, elk proces dat niet voldoet aan het Martini Principe kan (en zal) verbeterd worden. Kan ik het product of dienst op elk moment, op elke locatie en op elke manier afnemen? Kijk met het Martini Principe in gedachten naar je dienstverlening. En verbeter het. Anders verbeteren anderen het wel.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account