Eidoskoop
Eidoskoop is het bureau van Jos Kessels, gespecialiseerd in ideeënontwikkeling. Bij Boom publiceerde Kessels verschillende boeken die Eidoskoop gebruikt bij gesprekken en trainingen in verschillende sectoren van de samenleving: gezondheidszorg, overheid, politie, onderwijs, banken.
Eidoskoop maakt ideeën zichtbaar. Dit gebeurt onder meer door praktijkonderzoek, begripsanalyse en verbeelding, door te spelen met betekenis en door de dagelijkse ervaring te verbinden aan een overstijgend ideaal. Eidoskoop biedt denksessies (socratische gesprekken) met managers en bestuurders en ondersteunt twee leergangen: scholing van de geest (socratische vaardigheden voor professionals) en visieontwikkeling in organisaties.
Klanten maken gebruik van Eidoskoop om hen systematisch, diepgravend en lichtvoetig in gesprek te brengen over fundamentele kwesties en hen te ondersteunen bij de analyse daarvan. Door te zoeken naar ideeën krijg je een beeld van hoe een kwestie eruit ziet als zij 'in vorm' is.
Een idee is een harmonische kijk op een situatie. Het geeft inzicht, samenhang, betekenis, richting deze ideeën zijn het kompas van keuzes en beslissingen, de overkoepelende visie die mensen motiveert. Ideeën zijn het uitgangspunt van actie. Met een idee weet je wat je te doen staat.
EIDOS (Grieks), idee, vorm, gestalte; ook wezen, kern, zijnsaard; denkbeeld met een diepere werkelijkheid dan die der verschijnselen.
SKOOP (Grieks), van skopeo, ergens naar kijken, in het oog vatten, beschouwen; ook uitkijken naar, zoeken.
Kijk voor meer informatie op de website: http://www.eidoskoop.nl/