Big History, een nieuw schoolvak en een nieuwe lesmethode
13,8 miljard jaar geschiedenis, van de oerknal tot het hier en nu. Dat is Big History, een nieuw schoolvak voor het voortgezet onderwijs en het HBO. Het is het eerste schoolvak dat de leerlingen leert interdisciplinair te denken en vakken te verbinden die in het traditionele curriculum los van elkaar staan. Het hoofddoel van Big History is een oriëntatie en voorbereiding op de wetenschappen, verhoging van de algemene kennis en Bildung. Het is een prachtige invulling van het nieuwe vak Wetenschapsoriëntatie, dat op steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs wordt gegeven. Ook sluit het mooi aan bij het HBO. In april verschijnt de eerste Nederlandstalige lesmethode Big History, geschreven door docent Constant van Hall.
Big History, de lesmethode
Constance van Hall was de eerste docent die het vak Big History invoerde in Nederland. Zij besloot om de eerste Nederlandstalige lesmethode zelf te schrijven, op basis van Engelstalig lesmateriaal en haar persoonlijke ervaring voor de klas. Als Big History docent weet zij als geen ander wat de leerlingen aanspreekt en welk niveau ze aankunnen. Benieuwd naar het boek?
Acht drempels van toenemende complexiteit
Uitgaande van acht zogeheten drempels van toenemende complexiteit maken de leerlingen kennis met diverse wetenschappelijke theorieën en disciplines. Eerst worden de oerknal, het oplichten van de sterren, de vorming van chemische elementen en ons zonnestelsel en planeet Aarde behandeld. Hierbij komen de bètavakken aan de orde, maar ook filosofie en wetenschapsgeschiedenis. Daarna volgen leven, collectief leren, landbouw en expansie en tot slot de moderne revolutie en de toekomst. Leerlingen leren de belangrijkste concepten uit de geologie, biologie en geschiedenis, maar ook psychologie, filosofie, economie en cultuurwetenschappen komen aan bod.
Big History, het grote plaatje
Big History schetst eigenlijk een big picture: vrijwel alle vakken die je leert op school komen aan bod, maar dan in een groot verhaal in plaats van afzonderlijk. Kritiek op het onderwijs is vaak dat onderwijs te gefragmenteerd is. Dit vak is daarom een goede manier om verbanden te leren zien tussen verschillende disciplines die aan de universiteit worden gedoceerd. Je snapt sneller hoe de wetenschappen samenhangen en beseft dat een antropoloog, natuurkundige, geoloog of welke wetenschapper dan ook, altijd met een ‘stukje van de grote puzzel’ bezig is wanneer hij onderzoek doet.
Lees hier meer informatie over dit nieuwe vak en vraag een beoordelingsexemplaar van het boek aan.