Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Toetsen in het voortgezet onderwijs biedt een breed overzicht van toets- en beoordelingsvormen in het voortgezet onderwijs. In het boek staan zes thema’s centraal.
Het boek biedt praktische handreikingen en voorbeelden, waardoor het een toegankelijke, praktische en inspirerende bron is voor docenten, MT’s, examencommissies en iedereen die zich bezighoudt met toetsing en beoordeling in het voortgezet onderwijs. Het is ook geschikt als studieboek voor studenten aan lerarenopleidingen of voor studenten die een educatieve master volgen.
Voorwoord 13
1 Functies van toetsen: formatief evalueren en summatief toetsen 17
Jitske de Vries en Dorien Hopster-den Otter
1.1 Inleiding 17
1.2 Wat is formatief evalueren en summatief toetsen? 17
1.3 Waarom is het bepalen van de toetsfunctie belangrijk? 20
1.4 Modellen voor formatief evalueren 21
1.5 Modellen voor summatief toetsen 23
1.6 Formatief evalueren en summatief toetsen in het toetsprogramma 26
1.7 Ten slotte 27
1.8 Literatuur 28
2 Het summatieve toetsproces ontleed 31
Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Arnold
Brouwer en Suzanne van der Horst
2.1 Inleiding 31
2.2 De uitwerking van de zeven stappen 32
2.3 Ten slotte 40
2.4 Literatuur 40
3 Formatief evalueren 43
Dorien Hopster-den Otter en Judith Gulikers
3.1 Inleiding 43
3.2 Verwachtingen verhelderen 44
3.3 Leerlingreacties ontlokken en verzamelen 44
3.4 Reacties analyseren en interpreteren 47
3.5 Communiceren met leerlingen over resultaten 48
3.6 Vervolgacties ondernemen: onderwijs en leren aanpassen 48
3.7 De rol van leerlingen bij formatief evalueren 50
3.8 Ten slotte 52
3.9 Literatuur 52
4 Kwaliteitsaspecten van toetsing: het toetsweb 55
Tamara van Schilt-Mol, Desirée Joosten-ten Brinke en Joost Godschalk
4.1 Inleiding 55
4.2 Aspecten van toetsing 55
4.3 Kwaliteit van toetsing 60
4.4 Ten slotte 63
4.5 Literatuur 64
5 Toetsvisie en toetsbeleid 67
Teun Kuipers, Christel Wolterinck en Michiel Lucassen
5.1 Inleiding 67
5.2 Visie 68
5.3 Kaders en afspraken in een toetsbeleidsplan 71
5.4 Ten slotte 73
5.5 Literatuur 74
6 PTA en PTO als hulpmiddel bij het nemen van betrouwbare beslissingen over leerlingen 75
Tom Erkens en Wilma Bredewold
6.1 Inleiding 75
6.2 Toetsprogramma 76
6.3 Kwaliteitscyclus 82
6.4 Ruimte voor een schooleigen en leerlingeigen PTA en PTO 83
6.5 Totstandkoming van een programma 84
6.6 Ten slotte 86
6.7 Literatuur 87
7 Kwaliteit van de toetsorganisatie 89
Kelly Beekman, Desirée Joosten-ten Brinke en Ricardo Walinski
7.1 Inleiding 89
7.2 De toetsorganisatie bij het toetsproces 90
7.3 De toetsorganisatie op verschillende niveaus 94
7.4 Kwaliteitscriteria voor de toetsorganisatie 98
7.5 Samenwerking 100
7.6 Ten slotte 100
7.7 Literatuur 101
8 Examencommissies in het voortgezet onderwijs 103
Joost Godschalk, Tamara van Schilt-Mol en Kelly Beekman
8.1 Inleiding 103
8.2 Samenstelling 104
8.3 Taken en verantwoordelijkheden 105
8.4 Positionering in toetsorganisatie 110
8.5 Gevolgen van technologische ontwikkelingen voor de
examencommissie 111
8.6 Ten slotte 112
8.7 Literatuur 113
9 Toetsbekwaamheid 115
Kitty Meijer, Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Arjan van Diepeningen en Joost Godschalk
9.1 Inleiding 115
9.2 Wat is toetsbekwaamheid? 115
9.3 Waarom is toetsbekwaamheid belangrijk? 119
Inhoud 7
9.4 Welke toetsbekwaamheid wordt van wie verwacht? 121
9.5 Hoe wordt duurzame toetsbekwaamheid gerealiseerd? 123
9.6 Ten slotte 124
9.7 Literatuur 125
10 Objectievere besluitvorming in overgangsvergaderingen 127
Janneke Sleenhof
10.1 Inleiding 127
10.2 Objectieve besluitvorming 128
10.3 Essentiële elementen 129
10.4 Voorwaarden 134
10.5 Ten slotte 135
10.6 Literatuur 136
11 Kwaliteit van toetsen 137
Bas Hemker en Sebastiaan de Klerk
11.1 Inleiding 137
11.2 Betrouwbaarheid 137
11.3 Validiteit 140
11.4 Toets- en itemeigenschappen in de praktijk 142
11.5 Toepassing voor formatief en summatief toetsen 152
11.6 Ten slotte 156
11.7 Literatuur 156
12 Werken met leerdoelen en succescriteria 159
Dorien Hopster-den Otter en Jitske de Vries
12.1 Inleiding 159
12.2 Wat zijn leerdoelen en succescriteria? 159
12.3 Het belang van leerdoelen en succescriteria 161
12.4 Het formuleren van leerdoelen en succescriteria 162
12.5 Leerlingen betrekken bij het formuleren van leerdoelen en succescriteria 165
12.6 Ten slotte 167
12.7 Literatuur 168
13 Toetsmatrijs 171
Jolien van Straalen-Pas, Arnold Brouwer, Suzanne van der Horst en Desirée Joosten-ten Brinke
13.1 Inleiding 171
13.2 Wat is een toetsmatrijs? 171
13.3 Waarom is het aan te bevelen om met een toetsmatrijs te werken? 173
13.4 Het maken van een toetsmatrijs 174
13.5 Het delen van een toetsmatrijs 176
13.6 Voorbeelden van toetsmatrijzen 177
13.7 Een voorbeeld uit de praktijk 178
13.8 Ten slotte 180
13.9 Literatuur 181
14 Toetsen met rubrics 183
Desirée Joosten-ten Brinke en Rafaël Cornelisse
14.1 Inleiding 183
14.2 Definities en soorten 184
14.3 Beoordelingsniveaus en indicatoren 191
14.4 Formatief of summatief gebruik van rubrics 192
14.5 Curriculumbrede inzet 195
14.6 Het beoordelen van de kwaliteit 196
14.7 Een stappenplan voor de constructie van een rubric 198
14.8 Ten slotte 199
14.9 Literatuur 199
15 Normeren en cijfers geven 201
Cor Sluijter, Henk van Berkel en Desirée Joosten-ten Brinke
15.1 Inleiding 201
15.2 Twee methoden van normeren: relatief en absoluut 202
15.3 Compromismethoden 207
15.4 Het proces van cijfers geven 209
15.5 Ten slotte 210
15.6 Literatuur 211
16 Gebruik van het toetseffect 213
Kim Dirkx en Desirée Joosten-ten Brinke
16.1 Inleiding 213
16.2 Wat is het toetseffect? 213
16.3 Waarom werkt het toetseffect? 215
16.4 Hoe kan het toetseffect worden ingezet in het onderwijs? 216
16.5 Wat is cumulatief toetsen? 217
16.6 Leidt het toetseffect tot toetsgericht leren? 218
16.7 Wat is het verschil tussen het toetseffect en formatief evalueren? 218
16.8 Ten slotte 219
16.9 Literatuur 219
17 Ethiek bij toetsen 221
Desirée Joosten-ten Brinke, Jorik Arts en Dorien Hopster-den Otter
17.1 Inleiding 221
17.2 Wat is moraal en ethiek? 222
17.3 Ethiek bij toetsen 223
17.4 Ethische dilemma’s bij toetsen in de verschillende stappen van het toetsproces 224
17.5 Stappenplan voor het bespreken van ethiek bij toetsen 232
17.6 Ten slotte 234
17.7 Literatuur 234
18 Feedback: geven, ontvangen en gebruiken 237
Judith Gulikers, Tamara van Schilt-Mol en Liesbeth Baartman
18.1 Inleiding 237
18.2 Wanneer zet je feedback in? 238
18.3 Op welke niveaus kun je feedback geven en waarom? 239
18.4 Wat is (effectieve) feedback? Van een goede feedbackboodschap naar feedbackgebruik 240
18.5 De actieve rol van de leerling bij feedback 241
18.6 Feedbackgeletterdheid 244
18.7 Ten slotte 247
18.8 Literatuur 247
19 Activeren van inner feedbackprocessen : leerlingen als schrijvers van hun eigen feedbackcommentaren 251
Bas Trimbos en David Nicol
19.1 Inleiding 251
19.2 Wat is inner feedback? 252
19.3 Het ontwerpen van inner feedbackprocessen 253
19.4 Een praktijkvoorbeeld 257
19.5 Effecten van inner feedbackprocessen expliciet maken 258
19.6 Ontwerpen van inner feedbackprocessen met leraren 258
19.7 Discussie 259
19.8 Ten slotte 260
19.9 Literatuur 260
20 Plan voor formatief evalueren 263
Janneke van der Steen, Tamara van Schilt-Mol, Cees van der Vleuten en Desirée Joosten-ten Brinke
20.1 Inleiding 263
20.2 Waarom een plan voor formatief evalueren? 264
20.3 Kenmerken en ontwerpstappen voor plannen voor formatief evalueren 265
20.4 Een uitgewerkt voorbeeld van een plan voor formatief evalueren 271
20.5 Ten slotte 272
20.6 Literatuur 272
21 Programmatisch toetsen : mogelijkheden en kansen voor het voortgezet onderwijs 275
Wessel Peeters en Tamara van Schilt-Mol
21.1 Inleiding 275
21.2 Wat is programmatisch toetsen? 276
21.3 Kwaliteitscriteria van programmatisch toetsen 279
21.4 Waarom kan programmatisch toetsen waardevol zijn? 284
21.5 Wat vraagt programmatisch toetsen van de leraar? 285
21.6 Hoe kun je tot een goed ontwerp van programmatisch toetsen komen? 286
21.7 Ten slotte 288
21.8 Literatuur 290
22 Technologieondersteund toetsen * 291
Silvester Draaijer, Vincent Kalis en Ludo van Meeuwen, Kelly Beekman en Desiree Joosten-ten Brinke
22.1 Inleiding 291
22.2 Het toetsproces en toetskwaliteit als uitgangspunt 292
22.3 Ontwerp 293
22.4 Constructie en samenstelling van toetsen 294
22.5 Afname 296
22.6 Beoordeling 297
22.7 Analyse 297
22.8 Feedback 298
22.9 Waardering (score-cijfertransformatie) 298
22.10 Overige toetsvormen 299
22.11 Ten slotte 302
22.12 Literatuur 302
23 AI en toetsing 305
Barend Last en Kim Schildkamp
23.1 Inleiding 305
23.2 Wat is AI? 306
23.3 Aandachtspunten bij het werken met AI (bij toetsing) 307
23.4 Hoe kun je AI bij toetsing gebruiken? 312
23.5 Ten slotte 315
23.6 Literatuur 316
24 Datageïnformeerd werken en learning analytics : met data naar beter onderwijs 319
Kim Schildkamp, Cindy Poortman, Peter Groothengel, Emely Meijerink en Demi Spaander
24.1 Inleiding 319
24.2 Voordelen van datagebruik 320
24.3 Het proces van datagebruik 321
24.4 Voorwaarden voor het gebruiken van data 323
24.5 Datageletterdheid ontwikkelen 325
24.6 Ten slotte 329
24.7 Literatuur 329
25 Toetsen met gesloten vragen 333
Henk van Berkel, Anneke Bax en Emre Yilmazturk
25.1 Inleiding 333
25.2 Vormen van gesloten vragen 333
25.3 Samenstellen van de toets, constructieregels en controleren van de vragen 337
25.4 Toetsen van hogere cognitieve vaardigheden met gesloten vragen 339
25.5 Aanwijzingen en tips voor het construeren van gesloten vragen 342
25.6 Artificiële intelligentie en toetsvraagconstructie 350
25.7 Ten slotte 351
25.8 Literatuur 352
26 Toetsen met open vragen 353
Tom Erkens
26.1 Inleiding 353
26.2 Voor- en nadelen van open vragen 355
26.3 Correctievoorschrift 357
26.4 Constructieregels 358
26.5 Verschillen in beoordeling 364
26.6 Checklist 365
26.7 Ten slotte 366
26.8 Literatuur 367
27 Toetsen met een mondelinge toets 369
Desirée Joosten-ten Brinke, Henk van Berkel, Anneke Bax, Emre Yilmazturk en Brigitte Ortmans-Maenen
27.1 Inleiding 369
27.2 De kwaliteit van een mondelinge toets 369
27.3 Onenigheid bij mondelinge toetsen 374
27.4 Andere overwegingen om te kiezen voor mondeling toetsen 375
27.5 Ten slotte 376
27.6 Literatuur 377
28 Toetsen met schrijfproducten 379
Renske Bouwer
28.1 Inleiding 379
28.2 Selecteren van een geschikte schrijfopdracht 379
28.3 Selecteren van een geschikte beoordelingsmethode 381
28.4 Selecteren van beoordelaars en beoordelingscriteria 383
28.5 Hoe ga je bij de toets om met generatieve AI? 386
28.6 Ten slotte 387
28.7 Literatuur 388
29 Toetsen met groepswerk 391
Anneke Bax, Maartje Henderikx en Henk van Berkel
29.1 Inleiding 391
29.2 Overwegingen voor een groepsproduct 392
29.3 Beoordelen van groepsproducten en samenwerking 393
29.4 Checklist 402
29.5 Ten slotte 404
29.6 Literatuur 404
30 Toetsen met portfolio’s 407
Anke Swanenberg, Annelies Mol en Judith Gulikers
30.1 Inleiding 407
30.2 Wat is een portfolio? 408
30.3 Wanneer is een portfolio passend? 412
30.4 Wat is belangrijk voor een goede inzet van het portfolio? 413
30.5 Van welke praktijkvoorbeelden kunnen leraren leren? 417
30.6 Ten slotte 421
30.7 Literatuur 421
31 Alternatieve toetsvormen 423
Kelly Beekman, Henk van Berkel en Falk Hübner
31.1 Inleiding 423
31.2 Alternatieve toetsvormen 423
31.3 Ten slotte 433
31.4 Literatuur 434
32 Beoordelaarseffecten 435
Henk van Berkel en Dorien Hopster-den Otter
32.1 Inleiding 435
32.2 Contaminatie-effect 435
32.3 Halo-effect 435
32.4 Havik-duif-effect 436
32.5 Horn-effect 436
32.6 Normverschuiving 436
32.7 Restriction of range 437
32.8 Sequentie-effect 437
32.9 Signifisch effect 437
32.10 Literatuur 437
Lexicon 439
Henk van Berkel en Dorien Hopster-den Otter
Over de redacteuren 463
De auteurs 467
Overzicht hergebruik bronnen 471
Overzicht van tabellen en figuren 473
Register 477
Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.
Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?
Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.
Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account