Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Of het nu gaat om de relatie met een collega, je baas, je geliefde of zelfs met de bakker, elke relatie draait om vertrouwen. Vertrouwen is echter onzichtbaar en kan voortdurend veranderen. Als er veel vertrouwen is, gaan zaken gemakkelijker, sneller, met minder gedoe, met meer motivatie, is er meer energie en is het leven prettiger.
Conceptdenker en voormalig Creative Director Jan van der Spoel heeft op basis van verschillende erkende begrippen het 360 º -vertrouwenmodel ontwikkeld waarin 6 principes van vertrouwen bij elkaar komen. Hiermee kun je eenvoudig onderzoeken of jij een ander vertrouwt, of jijzelf betrouwbaar bent, maar ook of jij jezelf vertrouwt in een specifieke rol.
Aan de hand van de verschillende fasen in de loopbaan van mensen met een leiderschapsrol schetst Van der Spoel herkenbare situaties. Het boek geeft handvatten voor hoe mensen meer grip kunnen krijgen op de kwaliteit van relaties zowel tussen individuen, in teams, afdelingen, maar ook tussen CEO’s en de raad van commissarissen.
Met de inzichten uit het boek is iedereen in staat om relaties beter te begrijpen, er snel acties aan te verbinden en vertrouwen te vergroten:
Robert van den Ham, Director Content & Creatie De Ondernemer: 'Een krachtig aspect van dit boek is – letterlijk – de focus op 360 graden vertrouwen, wat impliceert dat vertrouwen alle kanten op moet stromen om echt effectief te zijn. En zo is het. Met zijn scherpe inzicht en een heldere schrijfstijl weet Jan van der Spoel ons te overtuigen niet alleen te kijken naar hoe we vertrouwen ontvangen, maar ook hoe we het geven en bevorderen binnen teams, organisaties, bedrijven.’
Severin de Wit, Host TrustTalk Podcast: ‘Jan van der Spoel onthult in 360º vertrouwen hoe het begrijpen en cultiveren van vertrouwen kan leiden tot krachtigere en productievere werkrelaties.’
DEEL I 360º VERTROUWEN
1 Vertrouwen
2 Natuurwetten van vertrouwen
3 Kwaliteit van relaties
4 360º vertrouwen: 6 principes, 24 aspecten
5 Karakter -Intro (Hoe ervaar je het karakter van een ander?)
5.1 Intentie - Weet je wat de intentie is van de ander en kun je erachter staan?
5.2 Betrokkenheid - Heb je het gevoel dat de ander voor je opkomt?
5.3 Respect - Word jij gezien door de ander en wordt er naar je geluisterd?
5.4 Eerlijkheid & rechtvaardigheid - Ervaar je eerlijk gedrag bij de ander? Vind je de ander rechtvaardig?
6 Consistent gedrag - Intro (Wat is er nodig om je consistent te gedragen?)
6.1 Congruentie - Doet de ander wat hij zegt?
6.2 Verantwoordelijkheid - Neemt de ander verantwoordelijkheid voor zijn acties of gedrag?
6.3 Helderheid - Begrijp je wat de ander zegt of bedoelt?
6.4 Verwachtingspatronen - Voldoet het gedrag van de ander aan je verwachtingen?
7 Systemen - Intro (Hoe beïnvloeden systemen je gevoel van vertrouwen?)
7.1 Afspraken & procedures - Hoe hebben afspraken of procedures invloed op de mate van vertrouwen?
7.2 Patronen - Hoe beïnvloeden organisatiepatronen het vertrouwen van anderen?
7.3 Waarden & normen - Hoe beïnvloeden waarden en normen vertrouwen in relaties?
7.4 Rituelen & tradities - Wat is de invloed van rituelen en tradities op vertrouwen?
8 Psychologische veiligheid - Intro (Wat is ervoor nodig om je veilig te voelen bij een ander?)
8.1 Risico - Heb je het gevoel dat je een risico loopt bij de ander?
8.2 Machtsverhouding - Heeft de ander een machtspositie ten opzichte van jou?
8.3 Bescheidenheid & kwetsbaarheid - Is de ander in staat zich bescheiden op te stellen?
8.4 Vergevingsgezindheid - Is de ander in staat om gemaakte fouten te vergeven?
9 Instinct & identificatie - Intro (Wat gebeurt er onbewust in je brein als je een ander tegenkomt?)
9.1 Gevaar - Voel jij je veilig bij de ander, inclusief zijn intenties?
9.2 Tribes - Behoort de ander tot een van je tribes en deel je veel gemeenschappelijke kenmerken?
9.3 Autoriteit - Heeft de ander een herkenbare positie van autoriteit, zoals bij een politie-uniform?
9.4 Overtuiging - Vind je de ander aantrekkelijk?
10 Competentie - Intro (Wanneer vind je iemand competent?)
10.1 Capaciteiten - Beschikt de ander over de juiste capaciteiten?
10.2 Expertise - Heeft de ander de juiste kennis en ervaring?
10.3 Kwaliteit - Levert de ander de juiste kwaliteit?
10.4 Reputatie - Heeft de ander een goede professionele reputatie?
Transparantie, integriteit en andere vage begrippen
Culturele verschillen
11 Inzicht en resultaat in vijf stappen
De vragen
360º vertrouwen in de praktijk, een voorbeeld
DEEL II LEIDERSCHAP VAN MORGEN
12 Managen is niet hetzelfde als leiden
13 First-time managers
14 Mid-career managers
15 De CEO life cycle
16 Vrouwelijk leiderschap
17 Op vertrouwen gebaseerd leiderschap
18 Bruto binnenlands vertrouwen
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account