Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Vragen kunnen soms meer impact hebben dan een antwoord kan geven. Ze spelen een belangrijke rol bij intervisie. Praktijkboek Intervisie helpt je met het verbeteren van je vak en je persoonlijk functioneren.
Intervisie wordt gebruikt voor persoonlijke en professionele groei. Ook kan het een instrument zijn voor organisatieverandering. Een geslaagde intervisie legt in relatief korte tijd onderliggende (gedrags)patronen bloot die in het werk een rol kunnen spelen. Het confronteert deelnemers met uitdagingen in hun kennis en kunde en het brengt aannames over hun professionele rol naar boven. Daardoor draagt intervisie niet alleen bij aan de vakinhoudelijke deskundigheid, maar verbetert ook je persoonlijk functioneren.
In Praktijkboek Intervisie laten de auteurs zien hoe dit in de praktijk werkt. Het is een praktijkboek, je kunt er direct mee aan de slag. Deze derde, geheel herziene druk gaat dieper in op het proces van intervisie, het leren bij intervisie en kwaliteitsbepalende voorwaarden. Wat is relevant voor een succesvolle intervisie?
Centraal staat de kracht van het stellen van vragen. Dat lijkt makkelijk, maar het stellen van een goede vraag die de ander helpt, is een uitdaging. Verder bevat het boek 27 intervisiemethoden die stapsgewijs worden besproken en de Methodeselectiewijzer helpt je met het kiezen van de juiste methode. Beide zijn aangescherpt aan de ervaringen in de praktijk.
Voorwoord
Aanbeveling
Deel 1 Introductie
Hoofdstuk 1 Inleiding
Hoofdstuk 2 Intervisie beknopt
Hoofdstuk 3 Wat is intervisie?
Deel 2 Professionaliseren en intervisie
Hoofdstuk 1 Intervisie en individuele ontwikkeling
Hoofdstuk 2 Intervisie en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 3 Niveaus van intervisie
Hoofdstuk 4 Intervisie met digitale hulpmiddelen
Deel 3 Proces van intervisie
Hoofdstuk 1 Fasen in het intervisieproces
Hoofdstuk 2 Een intervisiegroep samenstellen
Hoofdstuk 3 Kennismakingsbijeenkomst en contracteren
Hoofdstuk 4 Spelregels
Hoofdstuk 5 Rollen bij intervisie
Hoofdstuk 6 Casus en intervisievraag
Hoofdstuk 7 De kracht van de vraag
Hoofdstuk 8 Valkuilen
Hoofdstuk 9 Reflecteren
Deel 4 Intervisiemethoden
Methodeselectie
Methode 1 A4-methode: tekstinterpretatie
Methode 2 Appreciative Inquiry
Methode 3 Argyris, onproductieve gesprekken onderzoeken
Methode 4 Avontuur van de held
Methode 5 Balint
Methode 6 Clinics
Methode 7 Diversiteit in stemmen
Methode 8 Dominante ideeën
Methode 9 Dynamische Oordeelsvorming®
Variant 1 Dynamische Oordeelsvorming in een ruimte
Variant 2 Dynamische Oordeelsvorming aan een tafel
Methode 10 Gedragscode; een gevoel van strijdig handelen met de gedragscode
Methode 11 Helpende vragen
Variant 1 75 Helpende Vragen Spel
Methode 12 Incidentmethode
Methode 13 Intervisie en spiritualiteit, de Stiltemethode
Methode 14 Metaforen
Methode 15 Mindmappen
Methode 16 Narratieve methode: verhaal maken
Variant 1 Eén casus
Variant 2 Individuele casus
Variant 3 Een groepscasus
Methode 17 Ongeschreven regels
Variant 1 De casusinbrenger formuleert een vraagstuk rondom zijn eigen ongeschreven regels
Variant 2 Een organisatieonderdeel formuleert een vraagstuk rondom de ongeschreven regels die worden gebruikt
Methode 18 Openhartige intervisie
Methode 19 Oplossingsgerichte intervisie
Methode 20 Organisatieopstellingen
Methode 21 Redenering voor veranderen
Variant 1 Redenering voor veranderen als methode op zichzelf
Variant 2 Redenering voor veranderen als interventie binnen een andere methode
Methode 22 Roddelen
Variant 1 Roddelen als methode op zichzelf
Variant 2 Roddelen als interventie binnen een andere methode
Methode 23 Socratische dialoog
Methode 24 The Work
Methode 25 Tien-stappenmethode
Methode 26 Toevalstechnieken: Moeder Aarde Kaarten
Methode 27 U-procedure
Deel 5 Open einde
Dank 436
Over de auteurs 438
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account