Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Leren coachen biedt een basis voor verdere ontwikkeling als coach. De coach is een begeleider die niet alleen het leren stimuleert, maar ook zijn expertise aanwendt om het leerproces op gang te brengen. Het sturen en stimuleren van leren vraagt om deskundigheid en zorgvuldigheid.
Aan de hand van het basismodel voor coaching worden de vijf fasen van het coachingsproces beschreven: contract, onderzoek, doelen en acties formuleren, uitvoeren en evalueren en afsluiten. Het model structureert dit proces en geeft houvast bij het methodisch werken. Ook gaan de auteurs in op de relatie coach-coachee. Deze is een van de belangrijke succesfactoren voor een geslaagd coachingstraject. Daarnaast besteden ze aandacht aan hoe de coach kan omgaan met feedback, confrontatie en weerstand en aan hoe de coach zijn handelen kan verantwoorden.
Deze zevende editie is geheel geactualiseerd, biedt meer praktische oefeningen en een betere aansluiting op de praktijk.
Leren coachen is bestemd voor mensen die zich de methodiek van het coachen eigen willen maken: leidinggevenden, personeelsmanagers, opleiders en mensen die collega’s (in mensgerichte beroepen) willen coachen. Het boek is ook geschikt voor externe coaches en kan eveneens worden gebruikt in studies en opleidingen.
Meer dan 38.000 exemplaren verkocht.
Met dank
Inleiding
Uitgangspunten bij coachen
Basismodel voor coaching
Opzet van het boek
1 Wat is coaching?
1.1 Waarom zetten organisaties coaching in?
1.2 Resultaten en effecten van coaching
1.3 Succesfactoren voor coaching
1.4 Wie coacht?
1.5 Het specifieke van coaching
1.6 Samenvatting
2 De methodiek van coaching
2.1 Het basismodel voor coaching
2.2 Leren leren en leren handelen
2.3 Leren: verbeteren, ontwikkelen en transformeren
2.4 Bewustzijn
2.5 Verantwoordelijkheid
2.6 Samenvatting
3 De relatie tussen coach en coachee
3.1 Kenmerken van de relatie coach-coachee
3.2 Opbouwen
3.3 Onderhouden
3.4 Afbouwen
3.5 Samenvatting
4 De contractfase
4.1 Contracteren: de kern
4.2 Wie is de coachee en wie is de coach?
4.3 Vragen en problemen van de coachee en het gewenste resultaat
4.4 Wat kan de coach bieden?
4.5 Betrokkenheid van de organisatie bij de coaching
4.6 Welke middelen staan ter beschikking?
4.7 Samenvatting
5 De onderzoeksfase
5.1 Het verhaal opnieuw laten vertellen
5.2 Het verhaal laten duiden
5.3 Samenvatting
6 Doelen en acties
6.1 Uitkomsten van het onderzoek
6.2 Het keuzeproces
6.3 Doelen
6.4 Acties
6.5 Samenvatting
7 Uitvoeren
7.1 Stimuleren en bemoedigen om te experimenteren met nieuw gedrag
7.2 Observeren, geven van feedback, confronteren
7.3 Helpen bij het reflecteren
7.4 Evalueren, tussentijds bijstellen van doelen en werkwijzen
7.5 Helpen bij het formuleren van ideeën, concepten en voornemens
7.6 Samenvatting
8 Evalueren en afsluiten
8.1 Wat wordt er geëvalueerd?
8.2 Afscheid nemen
8.3 Samenvatting
9 Feedback en confronteren
9.1 Feedback geven
9.2 Confronteren
9.3 Regels bij confronteren
9.4 Samenvatting
10 Weerstand
10.1 Weerstand als reactie op veranderingsprocessen
10.2 Weerstand als reactie op een bepaalde situatie
10.3 Samenvatting
11 Verantwoord coachen
11.1 Wie ben ik?
11.2 Vanuit welke mens- en maatschappijvisie werk ik?
11.3 Welke theorieën gebruik ik in mijn werk?
11.4 Welke ‘regels’ hanteer ik bij het toepassen van werkvormen en methoden?
11.5 Hoe ziet mijn praktijk van werken, de uitvoering, eruit?
11.6 Waar gaat het om bij verantwoord coachen?
11.7 Samenvatting
Bijlage 1 Voorbeeldcontract voor coaching
Bijlage 2 Coachbekwaamheden contractgesprek (hoofdstuk 4)
Bijlage 3 Coachbekwaamheden Onderzoeken – accent op verhaal laten vertellen (hoofdstuk 5)
Bijlage 4 Coachbekwaamheden Onderzoeken – accent op laten duiden (hoofdstuk 5)
Bijlage 5 Coachbekwaamheden doelen en acties formuleren (hoofdstuk 6)
Bijlage 6 Coachbekwaamheden uitvoeren (hoofdstuk 7)
Bijlage 7 Coachbekwaamheden evalueren en afsluiten (hoofdstuk 8)
Literatuur
Om het handelen van de coach te ondersteunen, zijn in deze 7e herziene editie bijlagen toegevoegd: een voorbeeld van een coachingscontract, en per fase worden heel concreet de coachbekwaamheden benoemd. Deze vertaling van theorie naar praktijk vergemakkelijkt het oefenen in en kritisch kijken naar het eigen handelen. Tot slot zijn in deze herziening de fasen doelen en acties formuleren samengevoegd.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account