Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Breinkennis voor leren en ontwikkelen in organisaties
Voor iedereen die op zoek is naar het échte antwoord op de vraag: hoe leren mensen in organisaties nu het beste?
Het landschap van leren in organisaties is flink aan verandering onderhevig. Dankzij de neurowetenschap begrijpen we steeds beter hoe we het leren breinvriendelijk kunnen vormgeven. Maar er wordt nogal wat van dat brein gevraagd. Zelfsturend leren op ieder gewenst moment heeft in organisaties de standaard training nog niet vervangen, maar neemt inmiddels een prominente plaats in. We kunnen online kiezen uit een bijna oneindige hoeveelheid inhoud in elke denkbare vorm. En we verwachten van iedereen die werkt, ook de ouderen, maximale flexibiliteit en enthousiasme om voort durend te blijven ontwikkelen. Het is dus hoog tijd voor dit boek, dat niet alleen trainers zal aanspreken, maar iedereen die betrokken is bij leren in organisaties.
Oplossingen voor ontwikkelvragen van vandaag
Breinopeners biedt actuele en praktische breinkennis, met verrassende oplossingen voor de ontwikkelvragen van vandaag. Naast de vijf breinprincipes voor leren en ontwikkelen, komen ook nieuwe leertrends en thema’s aan de orde, zoals leren op je werkplek, leren als oudere werkende, en het belang van de juiste mindset. Daarnaast krijg je veel voorbeelden uit de praktijk, want leren van anderen, daar geniet ons brein van! Breinopeners is een volledig herziene uitgave van Brein in training (2012).
Inleiding
Wat het brein nodig heeft
HOOFDSTUK 1 Breinopeners: wat je moet weten over je brein
Het reptielenbrein
Het emotionele brein
De nieuwe hersenen: de neocortex
HOOFDSTUK 2 Leren en het brein
Doe maar een training
Verschillende niveaus van leren
Plasticiteit van het brein
Neuronen en witte stof in de hersenen
HOOFDSTUK 3 Veiligheid eerst
Hoe leert het oerbrein?
45-plus: leer gerust
De vrije wil bestaat (niet)
SCARF: veiligheid bieden als manager
Herken de automatische piloot
Het belang van de context
Werkende feedback voor ons oerbrein
Spiegelneuronen
HOOFDSTUK 4 Voeding
Voed het brein en maak het nieuwsgierig
Een gezond brein
Het oudere brein in beweging
Vastlopen en versmallen
Strategieën om de lerende route in te zetten in organisaties
Beweeg om te onthouden
Beter functionerende werknemers? Stuur ze naar bed
Vloeibaar voedsel voor ons brein
En nog meer rust
De vorm is vaak belangrijker dan de inhoud
Focus en aandacht
En op de werkplek?
De denkvoorkeur van de organisatie
De growth mindset van de manager
Ook het onbewuste voedt
Denkkronkels in beeld
HOOFDSTUK 5 Verbinding
Vurende neuronen
Zintuiglijk leren
Zien
Horen
Voelen
Smaak
Reuk
Zelf doen = zelf leren
Ga voor actief verwerken!
Drukte in de kantoortuin
HOOFDSTUK 6 Emotie
Emoties en de opbouw van ons brein
Neurotransmitters in het brein
Emoties tijdens het leerprogramma
Ontwikkelingsgerichte feedback geven en emoties
Visualiseren en emoties
Maak het persoonlijk
HOOFDSTUK 7 Verwerken en transfer
De weg naar het geheugen
Digi-detox voor meer aandacht en onthouden
Herhalen en oefenen
Slaap en rust helpen om te onthouden
Zelf doen
Onthouden en vergeten
De loci-methode
Werken en leren hand in hand
Intervisie
Blijvend leren in de organisatie
HOOFDSTUK 8 Een breinvriendelijke leerinterventie
De vraag van het management
Reflectie op het traject
Literatuur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account