Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Teams begeleiden naar zelforganiserend verbeteren
Dé basis voor wendbare organisaties zijn zelforganiserende teams: die nemen eigenaarschap voor hun resultaten én voor volwassen onderlinge interactie. Deze teams ontstaan niet zomaar. Dat vraagt om professionele begeleiding. Belangrijk hierbij is het inzetten van passende werkvormen, aansluitend bij wat een team te leren heeft om stappen te zetten in zijn groei.
75 Werkvormen voor agile-lean teamcoaching biedt deze werkvormen. Onderscheidend is het samenspel van benaderingen vanuit agile, scrum en lean met die van teamcoaching. De werkvormen zijn geordend volgens de Plan-Do-Check-Act-benadering. Bij iedere werkvorm is aangegeven voor welke situatie deze inzetbaar is en welke varianten mogelijk zijn. Ook worden tips gegeven voor het zodanig inzetten van werkvormen dat het eigenaarschap zo veel mogelijk bij het team ligt.
Inleiding
Introductie van de 10 principes
Opbouw van het boek
PLAN
A. Basistechnieken voor agile-lean teamcoaches
1. Bijeenkomsten inrichten
2. Werkvormen kiezen
3. In subgroepen werken
4. Aanleren van vaardigheden
5. Focus op resultaat
6. Gesprek terugleggen in de groep (circulaire interventies)
7. Spiegelen met behulp van de ‘gouden driehoek’
8. De olifant en de ijsberg
9. Het onderlinge gesprek stimuleren
B. Starten van bijeenkomsten
10. Mentale check-in
11. AOST: starthouding bespreekbaar maken
12. Samen interactieregels opstellen
13. Biografie van het team
C. Gezamenlijke beeldvorming
14. Enkele woorden
15. ABC-methode
16. Kruislings interviewen
17. Verzamelen en ordenen van ideeën (metaplanmethode)
18. Team-mindmap
19. Vissenkommethode
20. Flapdialoog en ‘Gallery walk’
DO
D. Honger naar beter
Versterken van teammeetlat en teameigenaarschap
21. De ‘why’ van het team
22. Team pay-off
23. Team-SWOT
24. Ambities richting zelforganisatie
25. Walking scale
26. GROW en GROUP
27. Stappen naar de toekomst
28. OGSM (businessplan op 1 A4)
29. KPI’s/KWI’s formuleren
E. Versterken van klantfocus – verhelderen van klantwaarde
30. Actorenkaart (invloedsdiagram)
31. Klantarena
32. Klantreis (customer journey mapping)
33. Critical to Quality (CTQ)
34. KANO-analyse
F. Waardestromen in de context van teams
35. Organisatie Rol Analyse (ORA)
36. Verantwoordelijkheden afkaarten
37. Procesopstelling
38. Contextdiagram
39. Storymapping
40. Team-waardestroom
41. Spaghetti-diagram
42. Procesherontwerp
G. Flow en pull versterken
43. Zeven verspillingen
44. 5S-methode
45. Poka Yokes bedenken
46. Agile plannen (‘pokeren’)
H. Continu verbeteren
47. Verbeter-kata
48. 5 x why
49. Is/is niet-analyse
50. Visgraat-diagram (ishikawa)
51. Problem-solve of Kaizen
52. Oplossingen brainstorm
53. Keren is leren
I. Plannen, Prioriteren en besluiten nemen
54. Prioriteren door stickeren
55. Wegen op criteria
56. Impact-haalbaarheidmatrix
57. Raam open – raam dicht
CHECK
J. Evaluatie en reflectie
58. Afsluiten
59. Reviewsessie
60. Sprint retrospective
61. After Action Review (AAR)
62. Tijdlijn
63. Visuele evaluatie
64. Appels en peren
65. CREA-model voor intervisie
K. Teams in Transitie
66. Veranderen aan den lijve ervaren
67. Transitieopstelling
68. Cirkels van invloed en betrokkenheid
69. Versterken en verstieren (de ‘10-10’)
ACT
L. Innoverend leren
70. Van beperkingen naar mogelijkheden
71. Denkhoeden van De Bono
72. Herkaderen
73. Stakeholderbrillen
74. Design thinking (ontwerpdenken)
75. Scenariodenken
Literatuur en bronnen voor verdieping
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account