Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Mensen leren en ontwikkelen zich van nature. Elk mens leert op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie. Dat betekent dat we het niet op zijn beloop kunnen laten en ook niet voor iedereen en voor elk vraagstuk op dezelfde manier kunnen organiseren en faciliteren.
Dit boek laat zien dat een bepaalde aanpak op een bepaalde plek en bij bepaalde personen heel goed kan werken, terwijl het in een andere situatie totaal krachteloos is. Bij het vormgeven van de juiste interventie op de juiste plek zijn er afwegingen te maken rondom het type vraagstukken (wat werkt wel en wat niet), rondom voorkeuren van leren (wat is een prettige en uitdagende omgeving en wanneer kost het energie), maar speelt ook de vraag wat wel en niet ontwikkelbaar is.
In Liefde voor leren beschrijft Manon Ruijters een taal die de diversiteit van leren bespreekbaar maakt en de weg wijst bij het vormgeven van leren en ontwikkelen op individueel, groeps- en organisatieniveau. In de afgelopen tien jaar is die taal verder ontwikkeld en in veel organisaties ingezet in allerhande organisatieontwikkeltrajecten. Deze geheel herziene versie is dan ook uitgebreid met nieuwe inzichten, nieuwe casuïstiek en praktische handreikingen.
Voorwoord
Inleiding
Deel 1 - Leren in en om organisaties
1. Beelden van de Praktijk
2. Beelden van leren
3. Beelden van organisatieleren
4. Beelden van ontwerpen
Deel 2 - Landschap van het leren
5. Praktijkverkenning
6. Ontwikkelingen van grondtonen in het leren
7. Ontwikkelingen van het Landschap van het leren
8. Presentatie van het Landschap van het leren
9. Handreiking voor het gebruik van het Landschap
Deel 3 - Leervoorkeuren
10. Praktijkverkenning
11. Ontwikkeling van de leervoorkeuren
12. Presentatie van de leervoorkeuren
13. Handreiking voor het gebruik van de leervoorkeuren
14. Casuïstiek
Deel 4 - Denkgewoonten
15. Praktijkverkenning
16. Ontwikkeling van de denkgewoonten
17. Presentatie van de denkgewoonten
18. Handreiking voor de praktijk
19. Casuïstiek
Deel 5 - Integratie en reflectie
20. Integratie
21. Reflectie
Bijlagen
Bijlage 1: Analyse van beelden van een professional
Bijlage 2: Onderzoek naar leervoorkeuren
Bijlage 3: Onderzoek naar denkgewoonten
Bijlage 4: Scan voor vijf leervoorkeuren
Bijlage 5: Scan voor zeven leervoorkeuren
Bijlage 6: Scan voor denkgewoonten
Literatuur
Auteursregister
Trefwoordenregister
Over de auteur
Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.
Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?
Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.
Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account