Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe word je een succesvol zzp’er? Ben je al een aantal jaar bezig of net gestart? Om als zelfstandig ondernemer succesvol te zijn en te blijven, zul je moeten investeren in je persoonlijke ontwikkeling. Dit boek reikt je de tools daarvoor aan, en voor zakelijke groei en een solide financieel fundament.
Succesvol zijn als zzp’er heeft niets te maken met hoeveel geld je verdient. Wel met het feit of het voldoende is om dat te kunnen doen wat je wilt doen. Om dat succes te bereiken – nu en in de toekomst – helpt dit boek je aan de slag te gaan met je talenten.
Succesvol als zzp’er is geen standaardverhaal over persoonlijke ontwikkeling. Dit praktische boek vol handige tests en checklists helpt je:
Met een voorwoord van Esther Raats-Coster, voorzitter Vereniging Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) en Leo van der Goot, televisiedirecteur RTL Nederland (2000-2005), regisseur, producer, diskjockey.
Voorwoord door Esther Raats-Coster
Voorwoord door Leo van der Goot
Deel 1 Wie ben je en hoe houd je jezelf staande als zzp’er?
1 De beslissing om je leven op jouw manier te leven
2 Wie ben jij?
3 Jouw succes
4 Afwijzing, onbegrip en stress
5 Problemen oplossen en ideeën bedenken
6 Doorzettingsvermogen
Deel 2 Je eigen onderneming
7 Wat voor ondernemer ben jij?
8 Een coach of mentor vinden
9 Het doel van je onderneming
10 Producten en diensten
11 Je doelgroepen bereiken met social media
12 Verkopen
13 Communicatie
14 Je klant
15 Tijd
Deel 3 Financieel fundament
16 Je huidige financiële situatie
17 Werken aan je geld
18 Je nieuwe financiële situatie
19 Financieel onafhankelijk – wat nu?
De titel “Succesvol als ZZP’er” dekt de lading. Alle succesbepalende elementen komen aan de orde. De schrijftrant is inspirerend en zet aan tot actie. Ik heb het boek gelezen in een weekend en kon niet wachten tot het maandag was zodat ik het kon gaan toepassen. Ik heb het voorrecht gehad om het al voor publicatie te mogen lezen, je dus zou kunnen zeggen dat daardoor mijn oordeel niet helemaal objectief is. Je zou ook kunnen bedenken dat je daardoor juist extra kritisch bent. Als schrijver van managementboeken is bij mij dat laatste het geval, ik kom zelden boeken tegen die echt doen wat ze in de titel beloven. “Succesvol als ZZP’er" doet dat wel en is een onmisbaar naslagwerk voor elke ZZP’er.
Hans Faas
Must read voor ZZP`ers
Ondernemers willen geïnspireerd worden en een boek kan daaraan bijdragen als het zowel herkenbaar als confronterend is en concrete handvaten biedt om beter te worden. De schrijver neemt je mee en confronteert je met behulp van praktische checklists en tips met je eigen mogelijkheden en kansen. Het boek is geschreven door een ondernemer die zelf de ups en downs van het ondernemerschap heeft ervaren en daardoor herkenbaar zonder belerend over te komen. Het boek is in een toegankelijke stijl geschreven en laat zich prima lezen.
Pluspunten: Toegankelijk, Inspirerend, Praktisch toepasbaar
Dit is een prettig leesbaar, leerzaam en overzichtelijk boek dat de lading van de ondertiteling voldoende dekt. De indeling in drie delen: Wie ben je en hoe houdt je je staande als zzp’er?, Je eigen onderneming en Financieel fundament, heeft een logische opbouw en draagt bij aan de leesbaarheid van het boek. De spelregels voor succesvol zzp´en aan het einde van de inleiding geven een goed beeld van de insteek die door het hele boek heen goed behouden blijft. En de blokken met trefwoorden en vragen, aan het eind van paragrafen en hoofdstukken, werken voor mij als een welkome samenvatting.
De nadruk op de persoonlijke drijfveren en emoties, die vaak onbewust maar altijd een grote rol spelen bij het al dan niet slagen van elke gewenste verandering of groei binnen een onderneming, nodigt uit tot (her)definiëring van de dromen, doelen en plannen die je als ondernemer hebt. Er wordt veel aan je gevraagd en als je er echt mee aan de slag gaat wordt er ook veel van je gevraagd, maar dan levert het je ook veel inzichten en handvatten op, waarmee je niet alleen als startende maar ook als gevestigde zzp’er zeker je voordeel kan doen.
Het aantal zzp’ers neemt de laatste jaren enorm toe en dat zie je terug in het aantal boeken dat zich richt op deze doelgroep. Een boek dat er met kop en schouders bovenuit steekt, is Succesvol als zzp’er. In dit boek geen adviezen over rechtsvormen, belasting en relatiebeheer. Ondernemer en ‘informal investor’ Wouter ter Reehorst stimuleert je om na te denken over je bedrijf, je activiteiten, je klanten en – vooral – jezelf
Want als zzp’er ben je je eigen bedrijf. Inzicht in jezelf is de basis voor succesvol ondernemen. Dat heeft overigens niets te maken met de hoeveelheid geld die je verdient, maar met de vraag of dit voldoende is om je te laten doen wat je wilt. Om dat succes te bereiken, leer je in het boek aan de slag te gaan met je talenten en lees je hoe je een goed financieel fundament bouwt.
Ter Reehorst confronteert je soms echt met jezelf. Hij poetst de romantiek van het zzp-schap vakkundig weg. Ondernemen is keihard werken! Maar dat is niet erg, want je doet iets wat je leuk vindt en wat aansluit bij je talenten. Daarmee is het boek ook inspirerend; je krijgt direct zin om ermee aan de slag te gaan. Echt een boek waar een zzp’er iets aan heeft, of je nu net begint of al jaren bezig bent.
Recensent: Andrea Willemse
Wouter ter Reehorst
Als ondernemende coach wil je meer omzet of in ieder geval je huidige omzet handhaven. Zodat je reserves kunt opbouwen om je ‘ding’ te blijven doen. Je wilt graag meer mensen bereiken, zodat ze opdrachtgever of cliënt van je kunnen worden. Je wilt ook dat coachees meer bij je besteden en dat de coachees die je al hebt, vaker terugkomen voor je diensten. Maar de vraag is: ‘Hoe bereik je dit?’
Veel ondernemers – en daarmee ook coaches – denken dat ze een groter verlangen naar hun product of dienst moeten ontwikkelen, maar dat is nu net wat je wellicht niet moet proberen. In zijn klassieker Breakthrough Advertising schrijft Eugene Schwartz het volgende: ‘tekst en beelden kunnen geen verlangen naar een product of dienst creëren. Tekst en beelden kunnen alleen gebruikmaken van de hoop, de dromen, de angsten en wensen die al in de harten van mensen aanwezig zijn en die al bestaande verlangens richten op een bepaald product of bepaalde dienst.’
Gezonder, slimmer, rijker, anders
Maar wat zijn dan die reeds aanwezige verlangens waar we als coach een beroep op moeten doen? Een groot aantal ervan ken je ongetwijfeld. Mensen willen gezonder zijn. Ze willen slimmer zijn. Ze willen rijker zijn. Ze willen anders zijn. Je herkent het ongetwijfeld: dit zijn de verlangens waar een marketeer altijd op inspeelt. Maar onder het oppervlak zit een veel groter verlangen dat vaak niet wordt opgemerkt. Het is een verlangen waar miljoenen mensen dagelijks mee bezig zijn. En het is een verlangen waar mensen je voor willen betalen wanneer je het voor hen vervult.
Het is het verlangen dat mensen hebben om zichzelf te verbeteren. Om los te komen van waar ze zich nu bevinden, van wat ze kennen. Het is het verlangen om te transformeren en naar een volgend niveau te gaan. Als je dat sterke verlangen kunt aanspreken en kunt verbinden met jouw specifieke vorm van coaching, dan trek je opdrachtgevers en coachees aan. Want ze zullen zien dat wat jij hebt te bieden, een onmisbaar onderdeel vormt van hun eigen ontwikkeling.
Overvolle online en offline markten
Als je nu denkt aan je eigen praktijk, dan zul je willen achterhalen hoe je toegang kunt krijgen tot datzelfde verlangen naar verbetering. Zodra je dat scherp hebt, zullen mensen willen kopen wat jij te bieden hebt. Probeer hier tijd aan te besteden. Niet alleen om potentiële coachees te overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn, maar ook om huidige coachees vast te houden. Er zijn op de overvolle online en offline markten van nu een groot aantal identieke diensten beschikbaar. Dat maakt het moeilijk om jezelf te onderscheiden. En om het nog moeilijker te maken, heeft men tegenwoordig toegang tot onvoorstelbaar veel goede informatie die ook nog eens gratis verkrijgbaar is. Coachees kunnen producten – maar ook diensten – op elk moment volledig vergelijken met die van andere aanbieders.
Tekort
Dat is geen reden om pessimistisch te worden, want er is iets waar altijd een tekort aan lijkt te zijn. Dat zijn inspiratie en hoop. Als het je lukt om een relatie met je opdrachtgevers en coachees te ontwikkelen die hen continu inspireert en die hen op een bepaalde manier hoop geeft dat ze hun leven verder kunnen ontwikkelen, dan zullen ze lang bij je blijven. Twijfel je hieraan? Denk dan eens aan de elektronische nieuwsbrieven waarop je bent geabonneerd. De afgelopen jaren heb je je net als ik ongetwijfeld geabonneerd op diverse nieuwsbrieven. En sommige daarvan heb je al snel vaarwel gezegd of de opt-out aangevinkt. Er zijn er maar een paar die ik zelf nog volg, het record voor het langste abonnement op een elektronische nieuwsbrief staat nu op twaalf jaar. Wat het verschil is tussen de nieuwsbrieven die ik blijf lezen en de nieuwsbrieven die ik heb geannuleerd? Het is samen te vatten in één woord: ideeën.
De nieuwsbrieven die mochten blijven, zorgen voor ideeën die me stimuleren na te denken en mezelf verder te ontwikkelen. Het gaat dan vooral om ideeën die me even laten stilstaan bij wat ik nu doe en waarom ik het op die manier doe. Mooi natuurlijk, maar hoe zit het dan met opdrachtgevers en coachees? Wanneer je naar je coachees kijkt, denk dan eens na over ideeën die hen boeien en die je kunt koppelen aan jouw diensten. Ontwikkel die ideeën op zo’n manier dat ze je coachees overhalen naar hun eigen leven te kijken en te herkennen dat wat jij biedt, hen in staat stelt zich verder te ontwikkelen.
Bezig met mensen
Wat voor zakelijke activiteiten je met en naast je coachingpraktijk ook doet, je bent bezig met de ontwikkeling van mensen. Op een of andere manier draait het ook bij jouw praktijk om het vormgeven van het leven van anderen. Hoe scherper je dit ziet en hoe duidelijker je dit kunt communiceren, des te sterker zal je praktijk zijn.
Neem deze week eens een uur de tijd om na te denken hoe jouw praktijk een rol speelt in de ontwikkeling van mensen – van je opdrachtgevers en coachees. Dat uurtje zal niet alleen zorgen dat je meer waarde hecht aan je eigen werkzaamheden, maar stelt je ook in staat verbinding te maken met diegenen waarvan je het leven beter, gemakkelijker, gezonder, leuker, goedkoper, spannender, plezieriger, veiliger en boeiender kunt maken met wat jij te bieden hebt. Een moeilijke opdracht? Ja, maar het wordt al wat makkelijker wanneer je begint met de twee magische woorden: ‘Ik help…’ en vervolgens aangeeft wat dit helpen voor de ander dan echt inhoudt.
De tekst en beelden die jij gebruikt, vormen voor je opdrachtgevers en coachees een verkenningsvlucht, stimulans of provocatie van hun grootste en diepste verlangens, angsten, hoop en dromen. Woorden en beelden kunnen genezen en kwetsen, stimuleren of ontmoedigen, overtuigen of afstoten. Jij hebt het vermogen het leven van anderen ten goede te veranderen, gewoon met de dingen die je zegt en hoe je ze zegt of schrijft.
Iedereen die met jou in aanraking komt, heeft een verhaal. Probeer een manier te vinden om met jouw verhaal deel uit te maken van het verhaal van de ander.
[Bron: Coachlink Magazine, april 2014, nr. 1]
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account