Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Het bij elkaar brengen van de twee uitersten ziel en zakelijkheid in dagelijkse communicatie is een flinke uitdaging. Communiceren met ziel en zakelijkheid ondersteunt je daarbij.
Je professionele impact vergroten
Communiceren met ziel en zakelijkheid is een praktische en diepgaande gids om je professionele impact te vergroten. Het boek:
Op de website Communicerenmetzielenzakelijkheid.nl vind je gratis opdrachten waarmee je je zelfinzicht vergroot en waarmee je in de praktijk kunt oefenen met nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag.
Voor wie?
Communiceren met ziel en zakelijkheid is geschreven voor adviseurs, managers en andere professionals die willen reflecteren op hun eigen handelen en die op zoek zijn naar manieren om anders om te gaan met lastige interpersoonlijke situaties op het werk. Coaches en trainers vinden er bruikbare tools voor de begeleiding van hun coachees.
Meer over het boek bekijk je in deze bookchat: 3 tips over communiceren met ziel en zakelijkheid.
Voorwoord
Leeswijzer
Deel A: Groei en ontwikkeling
1 Effectief communiceren als persoonlijke ontwikkelingsweg
2 Het realiseren van gedragsverandering
Deel B: Zicht op communicatie
3 Onbewuste aspecten van communicatie
4 Communicatie met jezelf
Deel C: Emotionele intelligentie
5 Aandacht voor gevoelens en emoties
6 De emotionele bankrekening
Deel D: Win-wincommunicatie
7 Het concept van open onderhandelen
8 Macht en het realiseren van belangen
Deel E: Persoonlijk leiderschap
9 De kunst van proactief handelen
10 De weg van je hart
Overzicht opdrachten
Dit boek is een naslagwerk, een ontwikkelingsmiddel, een leerboek en wat mij betreft een must voor alle opleidingen tot beroepen waarbij studenten en afgestudeerden met mensen gaan werken
Silvia Blankestijn frist je geheugen op, laat je proeven van (voor jou als lezer) nieuwe aspecten die belangrijk zijn binnen de communicatie en koppelt deze op een mooie gedreven manier aan elkaar; met ziel en zakelijkheid.
Het boek bestaat uit vijf delen:
1. Groei en ontwikkeling waarin effectief communiceren als persoonlijke ontwikkelingsweg en het realiseren van gedragsverandering beschreven wordt.
2.Zicht op communicatie waarin onbewuste aspecten van communicatie en communicatie met jezelf beschreven wordt.
3. Emotionele intelligentie waarin aandacht voor gevoelens en emoties en de emotionele bankrekening besproken wordt
4. Win-wincommunicatie waarin het concept van onderhandelen en macht en het realiseren van belangen besproken wordt.
5. Persoonlijk leiderschap waarin de kunst van proactief handelen en de weg van je hart besproken wordt.
Alle hoofdstukken bevatten een groot aantal nuttige en interessante oefeningen. Daarvoor moet je wel tijdens het lezen voortdurend een computer bij de hand hebben. Dat was bij mij niet het geval. Dan bestaat het gevaar dat je doorleest en oefeningen overslaat. Dat is jammer. Ik had de oefeningen liever verzameld achterin het boek gezien.
Het boek met de oefeningen zou een mooie handleiding kunnen zijn om tijdens communicatielessen/practica etc gebruikt te worden. Kortom, een aanrader voor iedereen die meer van communicatie wil weten, leren en ermee oefenen.
Philine Spruijt, coach, trainer en medeoprichter van de CoachingCarrousel en meemaker van het spel de Veertig Vileine Vragen.
`Een prettig geschreven boek over het belang en de reikwijdte van communicatie. Het boek is goed opgebouwd en de persoonlijke manier van schrijven maakt dat het boek prettig leest. Voor mijn werk als trainer en docent bevat het boek bruikbare tools, daarnaast is het praktisch als naslagwerk voor lastige situaties. De schrijfster legt het verband tussen zakelijke communicatie en wat hoe jij als persoon meebrengt, ofwel het gaat over ziel en zakelijkheid. Een helder boek wat aanknopingspunten biedt voor zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling, zonder zweverig te worden. Een aanrader.` F.A. Loppersum
Helder, toegankelijk & anders dan anders
`Fijn boek om te lezen. Taal is helder en begrijpelijk waardoor het gemakkelijk is om dit boek te lezen. Ik vind het boek ook dieper gaan dan veel andere communicatieboeken. Het raakt aan persoonlijke delen. Bovendien heb je met de opdrachten erbij een mogelijkheid om niet alleen de theorie tot je te nemen maar er ook heel praktisch mee om te gaan. Als je dan ook nog eens je opdrachten met een maatje kunt delen/spiegelen dan bereik je een groot leerrendement. Kortom meer dan de moeite waard!` J.A. Voogt
`Dit boek van Sylvia Blankestijn gaat over wat zij belooft met de titel: communiceren met ziel en zakelijkheid. Zij behandelt op een toegankelijke en aantrekkelijke wijze een heel aantal aspecten die te maken hebben met communiceren vanuit je hart, zoals: persoonlijke groei en ontwikkeling, zicht op communicatie, emotionele intelligentie, win-win communicatie en persoonlijk leiderschap.
Er komen veel (bekende) modellen aan de orde, steeds helder uitgelegd en geïllustreerd met heldere voorbeelden. Een compact naslagwerk met verrassende diepgang. Een boek om regelmatig te weer te pakken en een onderwerp door te werken voor jezelf.` W. Kotterink
`Communiceren met Ziel en Zakelijkheid is ook samen met de beschreven oefeningen een soort handleiding voor je eigen persoonlijke ontwikkeling. Voor professionals die met mensen werken is het een heel bruikbaar boek, of je nu coach, trainer of leidinggevende bent. Behalve de oefeningen in het boek zijn er ook nog online verdiepende oefeningen verkrijgbaar op de website van Blankestijn en Partners. Wat mij betreft een aanrader vanwege de beknoptheid, diepgang en toegankelijkheid. Communiceren met Ziel en Zakelijkheid is een makkelijk leesbaar, praktisch toepasbaar boek. Silvia Blankestijn wil met dit boek de lezer laten ervaren dat je om effectief te communiceren twee uitersten in jezelf bij elkaar moet brengen: Passie en doelgerichtheid.
Om je passie, bezieling over te kunnen brengen op anderen is het van belang dat je hierover effectief met anderen kunt communiceren. De weg van passie naar effectieve communicatie is een persoonlijke ontwikkelingsweg.
Belemmeringen en hulpbronnen in jezelf bepalen in hoeverre je passie resulteert in succesvolle acties in de praktijk. Communiceren met ziel en zakelijkheid bestaat uit 5 delen:
- Groei en ontwikkeling
- Zicht op communicatie
- Emotionele intelligentie
- Win-wincommunicatie
- Persoonlijk leiderschap
Het boek biedt veel oefeningen om zelf te leren over persoonlijke effectiviteit in zakelijke communicatie. Door de praktische opzet en de mogelijkheid de hoofdstukken los van elkaar, naar behoefte, te lezen is het bovendien goed bruikbaar voor coaches, trainers en leidinggevenden. Als extra is het mogelijk digitale opdrachten te maken via het gratis E-Book. Pluspunten: Overzichtelijk, Praktisch toepasbaar, veel opdrachten, gratis e-book.` C.M. Slot
Som van kwaliteit en acceptatie
`Het boek is van gemiddelde dikte en bezit toch een totaal scala van informatie m.b.t. communicatie. Het is als een naslagwerk, fijn om in je kast te hebben. Het is geen boek om achter elkaar uit te lezen. Daarvoor bevat het boek teveel informatie. Wel een boek dat je regelmatig even zal pakken om nog eens iets na te lezen. Er staan veel modellen in en je wordt getrakteerd op meer dan 70 online-opdrachten! Toch is het meer dan een oefeningen -boek. Wat ik de kwaliteit van het boek vind, is dat het een eerlijke diepgang heeft. De weg naar effectief communiceren kent geen sluiproutes wanneer je deze vanuit je hart wil bewandelen. Dat is geen makkelijke weg. Wanneer je echter de weg van de krijger wil bewandelen en deze ook effectief wil bewandelen, dan is communiceren met ziel en zakelijkheid een boek om in je boekenkast te hebben staan. Daar de som van kwaliteit en acceptatie erin samenkomen!` L. Valstar-van Liere
Als leerboek ingezet is het inmiddels ook een naslagwerk van mij geworden waar al veel momenten van inspiratie uit zijn gehaald. In combinatie met het e-book zijn de online oefeningen een prachtige aanvulling om met de leesstof direct te gaan oefenen. Een aanrader als je communicatie eens vanuit een ander gezichtspunt wilt benaderen. Inspiratie is wat mij betreft gegarandeerd.`Joan Meints Coach-Trainer; Join coaching.nl
De persoonlijke manier van schrijven maakt het boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ prettig om te lezen. Het gaat over zakelijk effectief communiceren door zowel passie als doelgerichtheid bij elkaar te brengen. Veel aspecten over communicatie worden in dit boek behandeld.
Beter communiceren
‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ bestaat uit vijf delen:
- Groei en ontwikkeling
- Zicht op communicatie
- Emotionele intelligentie
- Win-wincommunicatie
- Persoonlijk leiderschap
Het boek biedt je naast handvatten om beter te communiceren ook zelfreflectie en persoonlijke groei. Je kunt het boek als naslagwerk gebruiken of als reis in je eigen ontwikkeling tot een betere communicator. Daarnaast staat het boek vol met tools en oefeningen die je als praktijkopleider in je boekenkast moet hebben staan. Je kunt je leerlingen hiermee een spiegel voor houden of tijdens een workshop of training gebruiken.
Matthijs Bakker
Silvia Blankestijn
In veel organisaties is een beweging gaande waarbij het de bedoeling is dat medewerkers meer verantwoordelijkheden oppakken. De noemer van die beweging kan divers zijn, zoals zelfsturende teams, LEAN, dienend leiderschap of bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid. Dit vraagt van managers een geheel andere leiderschapsstijl waarin ze meer moeten loslaten, vertrouwen moeten geven. Ze moeten ondersteunen, coachen en faciliteren in plaats van sturen, controleren en oplossen.
Het lijkt van deze tijd dat professionals in alle soorten en maten geacht worden om meer verantwoordelijkheid te nemen voor het reilen en zeilen in hun team, om zelfbewust richting te geven aan hun professionele ontwikkeling, om kritisch te blijven bouwen aan de efficiëntie van werkprocedures, om eigenaar te zijn van hun eigen vitaliteit, om de organisatie zelfstandig te vertegenwoordigen in samenwerkingsrelaties, om …
Makkelijker gezegd dan gedaan
Meer eigen verantwoordelijkheid vraagt van professionals dat ze krachtiger worden in hun persoonlijk leiderschap en dit zichtbaar neerzetten in de organisatie. Het management wordt geacht hen hierbij te ondersteunen, zodat de professionals ‘hun kwaliteiten beter kunnen inzetten voor het realiseren van de organisatiedoelstellingen’. Het klinkt prachtig, en daagt zowel de professionals als de managers uit om te groeien. Maar niet iedereen zit te wachten op deze gedwongen persoonlijke groei. Groeien is soms leuk en uitdagend, maar doet ook pijn, is spannend, onzeker en angstig. Dit emotionele groeiproces dat moet leiden tot zichtbare gedragsverandering staat meestal niet in het beleidsplan, krijgt in de praktijk (veel te) weinig aandacht, en wordt daarmee doorgaans de belangrijkste reden waardoor de gewenste cultuurverandering niet wordt gerealiseerd of veel langer duurt dan eigenlijk noodzakelijk is.
Daarnaast vraagt krachtig persoonlijk leiderschap dat professionals vaardigheden als zelfreflectie, open onderhandelen, feedback geven en ontvangen, omgaan met conflicten en emoties, proactief samenwerken, en jezelf (en je organisatie) profileren stevig in de vingers hebben. Er is training en coaching nodig om deze vaardigheden aan te leren en effectief te implementeren in de waan van het dagelijks handelen. In veel gevallen ontbreekt bij een cultuurverandering structurele ondersteuning voor de medewerkers om zich het verwachte nieuwe gedrag eigen te maken. Gewoontegedrag is zeer weerbarstig; het kost tijd en aandacht van alle betrokken om dit te doorbreken. Het lijkt er echter op dat gemakkelijker wordt gekozen om de nieuwe regels en procedures uit te werken, dan dezelfde tijd te besteden aan een al dan niet inspirerende confrontatie over de effectiviteit van elkaars gedrag. Wellicht een veilige, maar niet een effectieve keuze? En vraagt het misschien krachtig persoonlijk leiderschap om deze gewoontekeuze te doorbreken?
Wat vraagt krachtig persoonlijk leiderschap?
Krachtig persoonlijk leiderschap vraagt dat je authentiek bent, trouw aan jezelf en ook bewust kiest wat je van jezelf inzet in relatie tot je omgeving en de doelstellingen waaraan je je hebt gecommitteerd. Persoonlijk leiderschap gaat over wie je bent en waar je voor staat, en wat je hiermee doet in de wereld, je team of organisatie.
Krachtig persoonlijk leiderschap vraagt dat je bewust de leiding neemt over het inzetten van je kwaliteiten, ze inzet wanneer dit effectief is en ze achter houdt wanneer ze niet bijdragen aan het realiseren van de doelen.
Maar omdat we nu eenmaal geen robots zijn, vraagt krachtig persoonlijk leiderschap ook dat je weet welke kwaliteiten je gemakkelijk te veel inzet en welke kwaliteiten je lastig of spannend vindt om te laten zien van jezelf. Het is een levenslange groeiweg, waarin je je innerlijke belemmeringen afpelt die je in de weg staan om duurzaam en effectief te werken vanuit jouw kwaliteiten.
Krachtig persoonlijk leiderschap houdt ook in dat je je bewust bent van je visie en je waarden, en deze tot uitdrukking brengt in je dagelijks handelen. Wanneer je geraakt wordt, reageer je al snel vanuit je emoties en raak je gemakkelijk het contact kwijt met wat je écht belangrijk vindt. Handelen vanuit je emoties is niet congruent met je eigen waarden en draagt niet bij aan het realiseren van je visie en doelstellingen.
Persoonlijk leiderschap vraagt dat je je eigen patronen van reactief gedrag onderzoekt en dat je je voortdurend oefent om proactief vanuit jouw visie en waarden te handelen.
Waarom persoonlijk leiderschap zo lastig is in teams en organisaties
Je kwaliteiten effectief inzetten en met anderen in gesprek gaan vanuit je visie en waarden. Je zou zeggen wie wil dit nu niet? Toch blijkt dit in de praktijk niet zo simpel. Wat laat je van jezelf zien in je team en hoe reageren je teamgenoten hierop? Wat zijn de consequenties in de organisatie als je ‘je kop boven het maaiveld uitsteekt’? Hoeveel risico neem je dan voor je gevoel en hoeveel risico ben je bereid om te nemen?
Hier raken we het hart van een oerthema in groepsdynamica: iedereen heeft namelijk de oerbehoefte om ‘erbij te horen’. Onbewust maken we een inschatting: Als ik voluit mezelf ben en laat zien waar ik voor sta, word ik dan nog wel geaccepteerd door mijn teamgenoten? En word ik dan nog wel gewaardeerd door mijn leidinggevende of het management van de organisatie?
Functioneren in een groep roept voortdurend innerlijke conflicten op tussen je eigen visie, gevoelens en behoeften, en de ongeschreven spelregels van de groep. Hoeveel pas je je aan aan die ongeschreven spelregels om je lidmaatschap van de groep veilig te stellen? En hoeveel risico ben je bereid te lopen als handelen vanuit jouw persoonlijke kracht niet lijkt te passen binnen de groepsnormen?
Voor persoonlijk leiderschap in een team of organisatie is moed nodig. Moed om vanuit jouw eigenheid af te wijken van de ongeschreven regels, en het risico te lopen op afwijzing of uitstoting (bijvoorbeeld overplaatsing of ontslag). Persoonlijk leiderschap is een eenzaam avontuur, waarin ieder zijn eigen belemmeringen en angsten tegenkomt en wordt uitgedaagd om deze op zijn unieke wijze te overwinnen. Persoonlijk leiderschap vraagt om kracht van binnenuit. Kracht vanuit jouw essentie, en afgestemd op de mensen om je heen en de doelstellingen die gerealiseerd dienen te worden.
Coachend leidinggeven naar krachtig persoonlijk leiderschap
Wanneer je als manager (of externe coach) mensen coacht in hun persoonlijke leiderschapsontwikkeling, kun je hierbij twee elkaar aanvullende bewegingen volgen: je kunt vanuit de bezieling naar de omgeving werken (van binnen naar buiten) of vanuit de spiegel van de omgeving een weg zoeken naar de persoonlijke bezieling (van buiten naar binnen). Bij beide routes kom je door het land van de patronen, belemmeringen en krachtbronnen. De coaching richt zich hierbij op mentale overtuigingen, aanwezige emoties en fysieke signalen. Ik licht beide groeiroutes hieronder toe vanuit het kader van het door mij ontwikkelde Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus:
Figuur: Het Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus
A. Van binnen naar buiten: groeien in zelfexpressie
Dit is een ontwikkelingsroute voor mensen die in contact staan met hun bezieling en met wat ze echt belangrijk vinden in hun werk en leven (hun waarden). Soms zijn dit heel introverte mensen die veel op zichzelf reflecteren en daardoor een diep zelfinzicht hebben. Maar het kunnen bijvoorbeeld ook de rebellen in de organisatie zijn die vol vuur ten strijde trekken tegen elke vernieuwing in de organisatie. De manier waarop die bezieling naar buiten komt is dus nogal divers, en daar ligt ook het leerdoel van dit avontuur. Voor deze route is het nodig dat er contact is met het innerlijke vuur; dit is het startpunt van deze route.
Stap 1 (zingevingniveau) is dan om die bezieling expliciet te maken en er woorden aan te geven: Wat vind je belangrijk? Waar sta je voor? Wat is je missie? Waar moet de organisatie volgens jou naar toe groeien?
In stap 2 vraag je de professional om te reflecteren op de effectiviteit van zijn handelen: Hoe breng je jouw bezieling naar buiten? Hoe reageren anderen hierop? Bereik je met dit gedrag wat je wilt bereiken? (gedrag en omgevingsniveau)
Vervolgens onderzoek je in stap 3 de patronen die het ineffectieve gedrag (bijvoorbeeld je onzichtbaar maken of ten strijde trekken) op de achtergrond beïnvloeden: Wat maakt dat je je zo gedraagt? Welke mentale overtuiging beïnvloedt je gedrag? Welke emotie wordt geraakt in deze situatie en welk effect heeft dit op je gedrag? Welke signalen neem je waar in je lichaam en welke boodschap geeft je lichaam jou hiermee?
Ten slotte zoek je in stap 4 naar een effectieve verbinding tussen binnen en buiten: hoe kan deze professional zijn bezielde boodschap op effectieve wijze overbrengen op anderen? Waar heeft hij invloed en waar niet? Welk gedrag gaat hij inzetten om zijn invloed maximaal te gebruiken? Welk gedrag past bij hem én is effectief bij het realiseren van zijn missie?
B. Van buiten naar binnen: groeien in zelfbewustzijn
Dit ontwikkelingspad bewandel je bij medewerkers die niet gewend zijn om op zichzelf te reflecteren. Ze kennen de weg naar binnen niet, en met vragen als ‘Wat vind je belangrijk in je werk of leven?’ kunnen ze niet overweg. Je moet ze eerst leren reflecteren en zo stap voor stap mee naar binnen nemen.
Daarom begint stap 1 aan de buitenkant: Wat is je gedrag en hoe reageren anderen op dit gedrag? Omdat er weinig zelfbewustzijn is, is het raadzaam om de zelfreflectievragen af te wisselen met feedback van jou als manager. Wat heb jij deze professional zien doen? (Vraag of hij dit herkent.) En wat was het effect daarvan op jou? (Vraag of hij zich dit kan voorstellen.) Ga niet meteen oplossen, maar zorg voor een heldere spiegel en geef de professional de tijd om de feedback binnen te laten komen. Kijk samen waar hij het nieuw gewenste gedrag al inzet en waar nog niet.
Vervolgens ga je in stap 2 op zoek naar patronen op mentaal, emotioneel of fysiek niveau die het inzetten van het gewenste gedrag belemmeren. Welke mentale overtuiging beïnvloedt je gedrag? Welke emotie wordt geraakt in deze situatie en welk effect heeft dit op je gedrag? Welke signalen neem je waar in je lichaam en welke boodschap geeft je lichaam jou hiermee?
Doordat de professional op deze manier steeds dieper in zichzelf leert kijken, kun je als derde stap op zoek gaan naar zijn bezieling: Waar kom jij ’s ochtends je bed voor uit? Wat zijn voor jou belangrijke drijfveren in je werk en leven? Waarom werk je bij deze organisatie?
Ten slotte koppel je ook hier als vierde stap de bezieling aan het daadwerkelijke gedrag, en ga je op zoek naar gedrag dat past bij de bezieling van de professional én bij de nieuwe organisatiecultuur.
Teamcoaching en persoonlijk leiderschap
Werken aan krachtig persoonlijk leiderschap wordt versterkt wanneer dit hand in hand gaat met teamontwikkeling. Naast de individuele patronen rond persoonlijk leiderschap kunnen dan ook de teampatronen onder de loep worden genomen: Hoe wordt binnen het team omgegaan met verschillen in kwaliteiten? Worden visieverschillen grondig bediscussieerd of wordt er snel gepolderd? Dagen de teamleden elkaar uit om hun unieke bijdrage aan het team te leveren of vinden ze het belangrijk dat ze ‘allemaal gelijk zijn’? Vragen de teamleden elkaar om hulp en geven ze elkaar feedback, zodat ze samen kunnen groeien naar zelfsturing, een LEAN en vitaal team …?
Binnen teamcoaching werk je vanuit persoonlijke patronen naar inzicht in teampatronen. Je vertaalt het doorbreken van teampatronen naar wat dit vraagt van het persoonlijk leiderschap van de teamleden. Zo ontstaat een versterkend mechanisme tussen de persoonlijke ontwikkeling van de teamleden en het bouwen aan een krachtig team, dat effectief, zelfsturend of duurzaam handelt door het persoonlijk leiderschap van de teamleden.
[Bron: Coachlink Magazine, november 2015, nr. 4]
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account