Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Dit boek is een handleiding voor het gebruik van de theorie van ervaringsordening, gericht op de zorg voor mensen met een (ernstige) verstandelijke beperking. Aan de hand van de theorie en diverse praktijkvoorbeelden biedt het boek inzicht in hun beleving en gedrag. De lezer krijgt concrete handvatten om zijn zorgaanbod af te stemmen op zijn cliënten.
De theorie van ervaringsordening maakt duidelijk hoe mensen de wereld om zich heen beleven en tegemoet treden. Om te kunnen functioneren, moeten we de informatie die op ons afkomt ordenen. Als we begrijpen hoe dat werkt, begrijpen we ook beter hoe gedrag van mensen tot stand komt.
Werken met ervaringsordening zet aan om mensen te begrijpen in hun medemenselijkheid in plaats van te focussen op verschillen.
1 De theorie van ervaringsordening
1.1 Vier basisvragen
1.2 Vier ordenende krachten
1.3 Ontwikkeling en ervaringsordening
1.4 Vier krachten gebundeld
1.5 Gelijk, maar wel uniek
2 Ervaringsordening bij mensen met een ernstige verstandelijke beperking
2.1 Harmonie; een veilig gevoel
2.2 Ervaringsordening en verstandelijke beperking
2.3 Leunen op het lichaamsgebonden deel
2.4 Leunen op het associatieve deel
2.5 Het structurerende en vormgevende deel
2.6 Ervaringsordening en bijkomende beperkingen
2.7 Totaalordening
3 Werken met ervaringsordening
3.1 Coregulatie
3.2 Bewust afstemmen
3.3 Proactief afstemmen: de profielschets
3.4 Meebewegen: de leidende rol en dominantie
3.5 Het inschatten van de balans
3.6 Aansluiten bij de delen van ervaringsordening
Handreiking 1 Mindmap ervaringsordening
Handreiking 2 Schema van richtlijnen voor de ondersteuning
Eindelijk weer een handzaam boekje waar de theorie van de ordening gekoppeld wordt aan de duiding van gedrag voor mensen met een (ernstig) verstandelijke beperking. Makkelijk te lezen en heel herkenbaar voor de dagelijkse praktijk. Ik zeg een must have voor iedere begeleider in VG..!
Bianca Vugts – de Groot heeft Werken met Ervaringsordening geschreven voor alle mensen die omgaan met mensen met een verstandelijke beperking. Ze wil met het boekje inzicht geven in ervaringsordening en hoe je ,als begeleider van een verstandelijk gehandicapte, deze theorie kunt inzetten om de omgang met deze medemensen te verbeteren.
Het boekje is opgebouwd in drie delen. Het eerste deel behandelt de theorie van ervaringsordening. De vier verschillende ordeningssystemen, nl: lichaamsgebonden ervaringsordening, associatieve ervaringsordening, structurerende ervaringsordening en vormgevende ervaringsordening, worden aan de hand van concrete voorbeelden uitgelegd. Omdat Bianca gebruik maakt van voorbeelden uit ons dagelijks leven is de theorie heel snel te begrijpen.
Het tweede deel gaat over ervaringsordening bij mensen met een ernstig verstandelijke beperking. Ook hier wordt elk stukje theorie ondersteund met concrete voorbeelden uit de praktijk. Het derde deel gaat over werken met ervaringsordening. Hoe kan je met de kennis van ervaringsordening de omgeving van mensen met een ernstige verstandelijke beperking zo inrichten dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Maar vooral hoe kan je met het inzetten van je kennis over ervaringsordening bij onverwacht gedrag van een persoon met een ernstige verstandelijke beperking nagaan wat hem of haar stoort en je gedrag en de omgeving zo afstemmen op deze persoon dat hij/zij weer in balans komt en zich prettig voelt.
Het boek sluit af met twee handreikingen: een mindmap ervaringsordening en een schema met richtlijnen voor de ondersteuning. Als laatste vindt je tips om verder te lezen over deze theorie. Als extraatje krijg je een code zodat je het boekje als E-book kan downloaden.
Het boekje is door de vele praktische voorbeelden makkelijk leesbaar. Als je het leest lijkt de theorie vanzelfsprekend en geeft het mooie inzichten in het gedrag van mensen met een ernstige verstandelijke beperking en hoe je het leven van deze mensen met simpele aanpassingen een stukje kan vergemakkelijken. Ik raad alle mensen die werken of wonen met mensen met een ernstige verstandelijke beperking aan dit boekje te lezen. Na het lezen heb je meer begrip voor het gedrag van mensen met een verstandelijke beperking en kun je makkelijker hulp verlenen, omdat je beter kunt aansluiten bij hun belevingswereld.
Annette Timmer - participatiecoach
Wie instaat voor de zorg voor mensen met een beperking doet er meestal alles aan om vanuit de beleving van die mensen zelf te vertrekken. Zorgverleners willen als het ware in het zelf van de mensen die ze omringen opgaan, om vanuit die ervaringen de meest optimale zorg te kunnen bieden. Bij mensen met een mentale beperking is dit geen eenvoudig streven, zij leven immers zeer sterk in het nu – wat ze met hun eigen lichaam voelen, wat ze met hun ogen zien, wat ze met hun oren horen, krijgt het meeste betekenis. Bij begeleiders ligt dat enigszins anders, professionelen denken niet alleen in het nu, ze kijken vooruit en ondernemen heel wat pogingen om het verschil dat tussen de wereld van mensen met beperkingen en zorgverleners bestaat te overbruggen.
Bianca Vugts-De Groot reikt met dit bevattelijke boek, dat bol staat van de praktische voorbeelden, een werkmodel aan dat vertrekt uit de theorie van psycholoog/theoloog Dorothea Timmers-Huigens. De theorie van de ervaringsordening maakt voor mensen mét en zonder beperkingen, van kinderen tot hoogbejaarden, duidelijk hoe zij de wereld die zij om zich heen beleven tegemoet treden. In dit goed gestructureerde boekje past de auteur deze theorie toe op de zorg voor mensen met een (verstandelijke) beperking.
In het eerste hoofdstuk wordt uitgebreid stilgestaan bij ‘hoe ervaringsordening werkt’. De theorie wordt op een bevattelijke en duidelijke wijze uitgelegd aan de hand van een beeld, namelijk het zoeklicht. De vier basisvragen die mensen zich stellen bij het ordenen van ervaringen en de vier ordenende krachten werken samen, en zorgen dat het bootje waarin wij ons bevinden in evenwicht blijft. Wie deze theorie van binnenuit goed beheerst, kan ze toepassen in het eigen leven, maar waar het hier om draait is hoe deze werkt bij mensen met verstandelijke beperkingen. Daar gaat het in hoofdstuk twee over, waar uitgebreid ingegaan wordt op de categorie van de individuele factoren. Vervolgens staat het contact met de medemens centraal. Het contact met anderen maakt dat wij ondersteund worden in het omgaan met onze ervaringen, dat wij er grip op krijgen en er betekenis aan kunnen geven.
Het doel blijft dat zorgverleners zoveel mogelijk recht doen aan de manier van ordening van de cliënt. Hiertoe is de methodiek van de profielschets een handig werkmodel. Het laat zien welk deel van de ordening leidend of dominant is. Omdat het werken met dergelijke schetsen ook wel kennis van diagnostiek veronderstelt, verwijst Vugts-De Groot door naar meer uitgediept werk van Timmers-Huigens. Het boek wordt afgesloten met een tweetal werkbare modellen die het begrip over de inhoud verder ondersteunen en uitbreiden. De schrijfstijl wordt gekenmerkt door een warme taal, waaruit de gedrevenheid van de auteur en haar ervaring voor zichzelf spreekt. Wie het fysieke werk aanschaft, krijgt er meteen ook een e-bookeditie bij.
[Geert Vandamme]
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account