Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe kan een hulpverlener cliënten helpen bij het oplossen van problemen die het gevolg zijn van een traumatische ervaring? In het boek vindt de lezer een antwoord op deze vraag.
Liet de Vries-Geervliet schetst praktijkvoorbeelden van kinderen, jongeren en volwassenen met een trauma. Ze gaat vervolgens concreet in op kennis, het inzicht en de vaardigheden die een hulpverlener nodig heeft om een cliënt te kunnen helpen. Ook beschrijft ze hoe een hulpverlener zijn eigen professionaliteit kan vergroten. Omdat veel hulpverleners te maken hebben met spanningen in begeleidingssituaties, gaat de auteur in op de hulp die een hulpverlener zelf soms nodig heeft.
Het boek is bedoeld voor iedereen die zich wil kwalificeren in het ondersteunen van mensen die een traumatische ervaring hebben opgedaan.
1 Trauma’s
2 De angstreactie
3 De reactie op angst
4 De uitgeputte hulpvrager
5 De vertwijfelde hulpvrager
6 De onevenwichtige hulpvrager
7 De schuldige hulpvrager
8 De competenties van de hulpverlener
9 Muzische hulpmiddelen
10 De professionaliteit van de hulpverlener
Literatuur
Hoe kan een hulpverlener cliënten helpen bij het oplossen van problemen die het gevolg zijn van een traumatische ervaring? Dat is in de kern waar dit boek over gaat. Het is een informatief boek. Toch laat het bij mij een wat onbevredigend gevoel achter. Dat heeft twee redenen. Ten eerste schepte de titel bij mij andere verwachtingen. Het boek gaat over mensen met een traumatische ervaring. Ik had de verwachting dat meer werd ingegaan op mensen die kort geleden een crisis hebben doorgemaakt. Bijvoorbeeld door het meemaken van een ongeluk of het verlies van een geliefde. Dat is amper het geval. Het boek gaat vooral in op mensen met psychische problemen door gebeurtenissen uit hun jeugd. Ten tweede biedt de hoofdstukindeling voor mij te weinig houvast. Zo onderscheidt de auteur in vier verschillende hoofdstukken de uitgeputte hulpvrager, de vertwijfelde hulpvrager, de onevenwichtige hulpvrager en de schuldige hulpvrager. Het verschil tussen deze hulpvragers werd mij echter onvoldoende duidelijk. Zo kan een depressie bij meerdere van deze te onderscheiden hulpvragers voorkomen. In de hoofdstukken zelf wordt het soms concreter als voorbeelden worden aangehaald van mensen die gediagnosticeerd zijn met borderline, many/hypomanie, post traumatische stressstoornis of dissociatieve identiteitsstoornis. Deze voorbeelden zijn erg verhelderend.
Ik vermoed dat de auteur met de titel van het boek en de titel van de hoofdstukken geen normerende etiketten op mensen heeft willen plakken. Een nobel streven, maar voor mij als niet-hulpverlener was een duidelijkere structuur welkom geweest. Ik heb het boek gelezen als coach. Heeft een coach wat aan dit boek? Ja en nee. Nee, omdat het boek sterk geschreven is vanuit een therapeutische invalshoek: hoe kun je mensen helpen hun psychische problemen te overwinnen? Ja, omdat het boek beschrijft hoe mensen vanuit angst, spanning, onmacht en schuldgevoel kunnen reageren om hun leven beheersbaarder te maken. Is dat niet iets wat iedereen doet? Hoe herken je dit gedrag? En hoe kun je daar het beste mee omgaan? In het boek vind je diverse lijstjes met opsommingen die hier concreet antwoord op geven. Vooral het hoofdstuk over het inzetten van muziek, taal en beelden spreekt mij aan omdat je dit ook als coach kunt toepassen. Dit boek is een herschreven versie van het boek Over trauma`s gesproken van dezelfde auteur. Voor hulpverleners die in de Zorg werkzaam zijn is dit boek een aanrader. En voor coaches? Ja, voor sommigen wel...
Recensie geschreven door Vincie van Gils - zelfstandig communicatieadviseur, coach, trainer en auteur.
Hoe kan een hulpverlener cliënten helpen bij het oplossen van problemen die het gevolg zijn van een traumatische ervaring? In dit boek vindt de lezer een antwoord op deze vraag. Het boek is bedoeld voor iedereen die zich wil kwalificeren in het ondersteunen van mensen die een traumatische ervaring hebben opgedaan.
Dit boek geeft in tien hoofdstukken antwoord op de vraag hoe een hulpverlener een cliënt kan helpen bij het oplossen van problemen die het gevolg zijn van een traumatische ervaring. Aan de hand van praktijkvoorbeelden van kinderen, jongeren en volwassenen schetst de auteur de problematiek waar patiënten mee worstelen.
In de eerste hoofdstukken wordt uitgelegd hoe psychische trauma`s ontstaan, welke lichamelijke gevolgen deze hebben en hoe het lichaam en de hersenen reageren op angst. In de hoofdstukken daarna wordt ingegaan op de hulpverlening. Kennis, inzicht en vaardigheden van de hulpverlener spelen hierbij een grote rol. Omdat veel hulpverleners te maken hebben met spanningen in het begeleidingsproces, gaat de auteur in op de hulp die een hulpverlener soms zelf nodig heeft. Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop instellingen ondersteuning kunnen bieden aan werknemers die regelmatig met in dit soort situaties terecht komen. `Het begeleiden van mensen met een traumatische ervaring` is een herschreven versie van `Over trauma`s gesproken`. Dit boek is bedoeld voor stagiaires en professionele hulpverleners die zich willen kwalificeren in het begeleiden van mensen die een traumatische ervaring hebben meegemaakt. - EvA
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account