Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Goed coachen is net als zwemmen. Je kunt het alleen leren door het vaak te doen en het gedemonstreerd te krijgen. Wat maakt je een goede coach en waar liggen de kansen om een nog betere coach te worden? In dit boek staan de acht kerncompetenties van de International Coaching Federation (ICF) centraal. Deze gouden standaard biedt een zeer geschikte structuur om jezelf als coach te blijven ontwikkelen:
In elk hoofdstuk wordt een competentie uitgelicht, waarin state-of-the-art coachtheorie wordt verwerkt en kunde en zelfinzicht worden vergroot. Voor elke competentie zijn indicatoren geformuleerd die een uitstekende ingang bieden tot oefenen. Je krijgt praktische handvatten aangereikt en je krijgt dieper inzicht in de betekenis en achtergrond van de beschreven competenties.
Beginnende én gevorderde coaches die hun vak als een ontwikkelingsweg zien, vinden in De 8 coachcompetenties een schat aan inspiratie waarmee ze professioneel kunnen blijven groeien. Het is ook een must voor iedere coach die examen wil doen voor ICF-certificatie.
In deze herziene editie wordt de nieuwe, geactualiseerde indeling gevolgd van het ICF-competentiemodel dat in 2021 is ingegaan. Het bestaat nu uit acht in plaats van elf competenties en er is zelfs een nieuwe competentie bijgekomen.
Voorwoord bij de tweede herziene editie
Inleiding
1 Geeft blijk van ethische praktijkuitoefening
1.1 De grondhouding van de coach
1.1.1 Partnering
1.1.2 Empowerment
1.2 Helderheid over je rol als coach en het verschil met andere vormen van hulpverlening of ondersteuning
1.3 Omgaan met informatie
1.3.1 Informatie krijgen van derden
1.3.2 Informatie verstrekken
1.3.3 Informatie krijgen van de cliënt
1.4 Omgaan met de organisatiecontext van de cliënt
1.4.1 De driehoeksrelatie coach – cliënt – opdrachtgever
1.4.2 Verschillende coachingscliënten binnen dezelfde organisatie
1.5 Conclusies
2 Belichaamt een coaching mindset
2.1 Wat is een coaching mindset?
2.1.1 Openheid
2.1.2 Onvoorwaardelijke positieve aandacht
2.1.3 Oordeelvrije houding
2.1.4 Growth mindset
2.1.5 Authenticiteit
2.2 Hoe onderhoud je een coaching mindset?
2.2.1 Blijven leren
2.2.2 Reflectieve praktijk
2.2.3 Voorbereiding
2.3 Samenvatting
3 Maakt en handhaaft overeenkomsten
3.1 Waar gaat het om?
3.1.1 Afspraken over het coachingstraject
3.1.2 De doelstellingen van het hele coachingstraject
3.1.3 De doelstelling(en) per coachingsgesprek
3.2 Waaraan herken je deze competentie?
3.2.1 Wat wil de cliënt bereiken?
3.2.2 Maatstaven benoemen
3.2.3 Wat is belangrijk en zinvol voor de cliënt?
3.2.4 Wat moeten we bespreken?
3.3 Meesterschap in deze competentie
4 Cultiveert vertrouwen en veiligheid
4.1 Waar gaat het om?
4.1.1 Bevindingen uit psychotherapie-effectonderzoek
4.1.2 Effectonderzoek bij coaching
4.1.3 De vertrouwensrelatie
4.1.4 Conclusies
4.2 Waaraan herken je deze competentie?
4.2.1 Erkenning en respect
4.2.2 Steun en empathie
4.2.3 De cliënt aanmoedigen zich volledig te uiten
4.2.4 Partneren: de cliënt bepaalt wat waar is voor hem
4.3 Meesterschap in deze competentie
5 Blijft present
5.1 Waar gaat het om?
5.2 Waaraan herken je deze competentie?
5.2.1 In respons op de hele persoon
5.2.2 In respons op het gewenste resultaat
5.2.3 Coach als partner: de cliënt kiest wat er gebeurt
5.2.4 Nieuwsgierig
5.2.5 Stilte
5.3 Meesterschap in deze competentie
6 Luistert actief
6.1 Waar gaat het om?
6.1.1 Niveaus van luisteren
6.1.2 Cumulatief luisteren
6.2 Waaraan herken je deze competentie?
6.2.1 Op maat
6.2.2 Exploreer taalgebruik
6.2.3 Exploreer emoties
6.2.4 Energie en non-verbale cues
6.2.5 Exploreer hoe de cliënt zichzelf of zijn wereld waarneemt
6.2.6 De cliënt krijgt de ruimte
6.2.7 Vat samen
6.3 Meesterschap in deze competentie
7 Bevordert bewustwording
7.1 Waar gaat het om?
7.1.1 Hebben mensen het vermogen om bewust besluiten te nemen?
7.1.2 Volgen en uitdagen
7.1.3 Vragen stellen
7.1.4 Eigen input geven
7.2 Waaraan herken je deze competentie?
7.2.1 Vragen stellen over de cliënt
7.2.2 Vragen die het denken of voelen van de cliënt over zichzelf verruimen
7.2.3 Vragen die het denken of voelen van de cliënt over zijn situatie verruimen
7.2.4 Vragen die het denken, voelen of doen vanuit het gewenste resultaat stimuleren
7.2.5 Deelgenoot maken van waarnemingen en overwegingen
7.2.6 Passend tempo
7.2.7 Heldere en beknopte taal
7.2.8 De cliënt is het meest aan het woord
7.3 Meesterschap in deze competentie
8 Faciliteert de groei van de cliënt
8.1 Waar gaat het om?
8.1.1 De juiste acties
8.1.2 De rol van gewoontes
8.1.3 Het juiste actieplan
8.1.4 Coachen is een dynamisch proces
8.1.5 Cliënt neemt zelf verantwoordelijkheid voor vooruitgang
8.2 Waaraan herken je deze competentie?
8.2.1 Vooruitgang exploreren
8.2.2 De cliënt leert over zichzelf
8.2.3 De cliënt leert over zijn situatie
8.2.4 Toepassen van het nieuw geleerde
8.2.5 De cliënt ontwerpt zelf acties en denken
8.2.6 De weg vooruit
8.2.7 Rekenschap
8.2.8 Progressie opmerken
8.2.9 Partneren – ook bij het beëindigen van de sessie
8.3 Meesterschap in deze competentie
9 De coach als regisseur van het proces
9.1 Het proces van elk gesprek
9.2 Het coachingsproces van begin tot eind
Dankwoord
Gebruikte literatuur
Index
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account