Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Organisatie- en teamontwikkeling zijn bijna vanzelfsprekende onderdelen geworden van het werk van een leidinggevende. Daarbij kun je denken aan organisatiebrede, programmatische veranderingen met een duidelijk begin en eindpunt, waarbij je als manager gevraagd wordt een actieve rol te vervullen, bijvoorbeeld als ‘implementatieverantwoordelijke’ of ‘pionier’. Misschien nog interessanter zijn de ontwikkelingen die je vanuit je eigen visie wilt aanzwengelen. Die je misschien niet als een programma neerzet, maar die je al doende in de praktijk van elke dag probeert invulling te geven.
Appreciative Inquiry (AI), oftewel waarderend-onderzoekend veranderen, is een manier van werken die de laatste jaren ook in Nederland en Vlaanderen steeds meer voet aan de grond krijgt. Het is een perspectief, een manier van kijken of zelfs een manier van zijn - van in je werk staan, die de aandacht richt op het waarderen van wat er is, op de kansen en de energie. Die eerder uitgaat van ontwikkeling dan van verandering. En van vertrouwen op vermogen en talent.
In plaats van implementeren gaat het over continu onderzoeken, experimenteren, spelen met nieuwe ideeën. Het benadert verandering ook als een relationeel proces: iets wat je samen doet. Door het bouwen aan krachtige samenwerkingsrelaties, actieve betrokkenheid en het aangaan van de dialoog - intern en extern. Deze visie en aanpak stellen managers in staat met medewerkers (en zelfs met klanten of andere externe partijen) leiding te geven aan grotere en kleinere verandervragen op de werkvloer.
Het eerste deel heeft een meer beschouwend karakter dan de andere delen en fungeert als basis voor de rest van het boek. Na de introductie, in hoofdstuk 2, schetsen de auteurs hun visie op Appreciative Inquiry. Hoofdstuk 3 zoomt verder in op de onderliggende principes en belangrijkste mechanismes van Appreciative Inquiry. Hoe kom je tot een aantrekkelijke richting of beeld als startpunt voor de verandering? Hoe orkestreer je een verandering op een manier die jouw medewerkers ruimte geeft? Wie betrek je als medeonderzoeker of vormgever bij de verandering? Maar ook: welke rol geef je negatieve emoties zoals weerstand of angst?
Het vierde hoofdstuk draait om ‘het goede gesprek’ als één van de belangrijkste ingrediënten van Appreciative Inquiry. Een gesprek waarin nieuwe ideeën bovenkomen en waarin energie voor actie ontstaat. Hoe herken je dergelijke gesprekken? Hoe breng je als leidinggevende het goede gesprek op gang? Hoe kun je daarbij de kracht van (generatieve) vragen en verhalen gebruiken? En hoe zorg je dat praten leidt tot doen?
Het vijfde hoofdstuk is praktischer van aard. Welke concrete vormen of methoden kun je gebruiken om met Appreciative Inquiry aan de slag te gaan? Hoe breng je mensen met elkaar in gesprek over wat al goed werkt en wat energie geeft in jouw team of organisatie? Hoe gebruik je het verleden als springplank voor vernieuwing? Hoe verbeeld je de gewenste toekomst of veranderrichting? Hoe verleid je mensen om met eigen experimenten aan de slag te gaan in het werk?
Hoofdstuk 6 richt zich nog iets explicieter op wat dit van jou vraagt als leidinggevende. Hoe kun je op een andere manier kijken naar de potentie van mensen en groepen? Hoe kun je mensen aanmoedigen om via kleine stappen vooruitgang te boeken? Hoe geef je genoeg ruimte aan de ander terwijl je tegelijk blijft koersen op de grote beweging die jij als leidinggevende voor ogen hebt? En hoe richt je je aandacht?
Het boek sluit af met een epiloog, geschreven door prof. dr. René Bouwen, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven en pionier op het terrein van Appreciative Inquiry. Hij plaatst het waarderend-onderzoekend werken in een breder kader.
Waarderend veranderen is bedoeld voor leidinggevenden die de ambitie hebben om iets aan te pakken. Om het anders te doen, een beweging in gang te zetten en/of van hun team of organisatie een nog fijnere werkplek te maken waar je tot bijzondere resultaten kunt komen. Die ontwikkelprocessen zijn misschien niet altijd zo strak te plannen of te controleren, maar het is wel degelijk mogelijk om ze bewust te initiëren, te begeleiden en te stimuleren vanuit jouw rol.
Introductie: achtergrond en opbouw van dit boek
Appreciative Inquiry: veranderen door waarderend onderzoek
Verdieping: hoe werkt Appreciative Inquiry?
Bouwstenen: gesprekken, vragen, verhalen, doen
Aan de slag: aanpakken en methodieken ontmoetingsplek
Wat vraagt het van jou als leidinggevende?
Epiloog: Samen blijven zoeken met elkaar
1 Introductie: achtergrond en opbouw van dit boek
2 Appreciative Inquiry: veranderen door waarderend onderzoek
2.1 Ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling
2.2 Nieuwe logica voor nieuwe vraagstukken
2.3 Appreciative Inquiry als perspectief
2.4 Hoe ziet een AI-proces eruit?
2.5 Basisprincipes: het fundament van AI
2.6 Waar het om draait
2.7 Betekenis voor leiderschap
Portret Erwin de Bruyn – Stebo
3 Verdieping: hoe werkt Appreciative Inquiry?
3.1 Van gegeven probleem naar gekozen thema
3.2 Op onderzoek uit: met wie?
Portret Eddy Willems – Sint-Franciscuscollege
3.3 Innoveren door te improviseren
3.4 De actie zit in de interactie
3.5 Verandering ontstaat gesprek voor gesprek
Portret Herman Nijns – Randstad
3.6 Aandacht voor de schaduwzijde
3.7 Alsof je een orkest leidt
4 Bouwstenen: gesprekken, vragen, verhalen, doen
4.1 Vragen geven richting
4.2 Over goede gesprekken…
4.3 Op zoek naar een generatieve dialoog
Portret Roland de Wolf – Punch Powertrain
4.4 Verhalen als versneller
4.5 Prototypen: samen iets maken
5 Aan de slag: aanpakken en methodieken
5.1 Ontdekken met waarderende interviews
Portret Wieke Leonhard – gemeente Amsterdam
5.2 Terugblikken om een stap te kunnen zetten: de kracht van een historielijn
5.3 Zie je het voor je? Verbeelden van de gewenste toekomst
5.4 Experimenteren is onderzoeken door te doen
5.5 Plaatsmaken voor een goed gesprek: het belang van de ontmoetingsplek
5.6 Nieuwsgierigheid als motor
5.7 Werken met talent
6 Wat vraagt het van jou als leidinggevende?
Portret Edwin Schelling – Senior Aerospace Bosman en Thermal Engineering
6.1 Een waarderende blik
6.2 Niet-wetende en vragende houding
6.3 Aanmoedigen: alles wat je aandacht geeft, groeit
6.4 Focus aanbrengen met criteria
6.5 Ruimte maken voor onderzoek
6.6 Luisteren met aandacht
Epiloog professor René Bouwen – Samen blijven zoeken met elkaar
Literatuur
De werkelijkheid heeft meerdere kanten. Daarvan is er niet één per definitie of absoluut waar. Tot op zekere hoogte is het de vraag: welk beeld kies je? Appreciative Inquiry is een organisatieveranderfilosofie waarmee je kijkt aan de hand van het ‘waarderend-onderzoekend perspectief’ Meer lezen
Dit praktijkgerichte boek bevat zowel theoretische achtergronden van Appreciative Inquiry als inspirerende praktische handreikingen en actuele voorbeelden uit de praktijk...
Dit boek is een prikkelende kennismaking met AI en door de praktische voorbeelden en soepele manier van schrijven is het inspirerend en nodigt uit de ontwikkeling in je organisatie te helpen en richting te geven. Meteen morgen al, klein beginnen… een betekenisvolle vraag stellen - Marianne van Duuren, Maatschap van Duuren,van Zuylen & partners.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account