Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Socratisch coachen is gebaseerd op een grondhouding van onbevangenheid en oprecht willen weten. Het is door de jaren heen een effectieve, resultaatgerichte methode gebleken. Dit boek gaat in op de specifieke toepassing van het socratisch coachen door leidinggevenden en HR-professionals.
Leidinggevenden en HRM hebben in de organisatie van nu te maken met een veelheid aan vaak tegengestelde eisen en belangen, die hen in een spagaat brengt. Zij moeten talloze ballen in de lucht houden en bovendien wordt verwacht dat zij hun medewerkers coachen én sturen. HR-professionals staan voor de vraag hoe ze goed kunnen adviseren als het beleid iets anders zegt dan de leidinggevende doet. Socratisch coachen is voor beide groepen een waardevol instrument.
Socratisch coachen voor leidinggevenden en HRM geeft inzicht in socratisch coachen bij competentieontwikkeling, gedragsverandering, delegeren en weerstand. Het gaat daarbij uit van de vaak grillige realiteit waarmee leidinggevenden dagelijks te maken hebben, niet van de organisatiekundige blauwdruk. Dit boek laat zien hoe leidinggevenden en/of adviseurs binnen deze omgeving toch hun persoonlijke stijl kunnen behouden en hoe ze anderen kunnen aanzetten tot zelfwerkzaamheid.
Dit boek is geschreven voor leidinggevenden op alle niveaus, HR-managers en professionals die sturing geven aan anderen. Verder is het geschikt voor iedereen die beroepsmatig een begeleidende of adviesrol vervult.
1 De organisatie: samenwerkingsverband of arena?
1.1 Hoe ziek een organisatie kan worden
1.2 Leiderschapsmodel: de 3-D theorie van Reddin
1.2.1 Effectiviteit en leiderschapsstijl
1.2.2 Effectiviteit en resultaat op basis van effectiviteitsgebieden en maatstaven
1.2.3 Effectiviteit en de vijf situationele elementen
1.3 Crisismanagement onder leiding van zwakke schakels
1.4 Van samenwerkingsverband naar arena: het ontstaan van irrationele processen
1.5 Manager tegen wil en dank?
1.6 Waar staat de medewerker?
1.7 Keuzes waar de manager voor staat
1.8 Een sterke manager …
2 Socratisch coachen: wat, wanneer en hoe?
2.1 Wat is socratisch coachen?
2.2 Wanneer is socratisch coachen zinvol?
2.3 De opbouw in socratisch coachen
2.4 Irrationele gedachten
2.5 De cliënttypische relatie
2.6 De cliënttypische relatie en de wondervraag
2.7 Nog een keer de wondervraag: praktijkvoorbeeld
3 Coachen met emotie
3.1 De mythe van het ‘onderbuikgevoel’
3.2 Je creëert je eigen werkelijkheid
3.3 Wat doet je medewerker met jou?
3.4 Wat doen andere situationele elementen binnen de organisatie met jou?
3.5 Verschil in perspectief
3.6 Omgaan met emoties met betrekking tot opdrachten
3.7 Boosheid de baas
3.8 Wederzijdse beïnvloeding in communicatie
3.9 Ombuigen van negatieve communicatiepatronen
3.10 Je beelden de baas: de HEG-methode
3.11 Je beelden de baas: delegeren en voortgangsbewaking
3.12 Omgaan met weerstand
4 Coachen met een boodschap
4.1 De leidinggevende als coach?
4.2 Situationeel leidinggeven: het model van Hersey en Blanchard
4.3 Stijlflexibiliteit
4.4 Coachen op gedrag: boven of onder de waterspiegel?
4.5 Sturing door stijlflexibiliteit: een model
5 Coachen zonder bevoegdheden
5.1 Integraal management
5.2 Kerntaken van de afdeling HRM
5.3 Hoe socratisch coachen bijdraagt aan persoonlijke overtuigingskracht
5.4 Verleidelijke valkuilen
5.5 Vervolg: hoe socratisch coachen bijdraagt aan persoonlijke
overtuigingskracht
5.6 Praktijkvoorbeeld: verschil in perceptie
5.7 Socratisch coachen: methode wordt grondhouding
In de media
Dit wordt een klassieker!
Ik vind het een fantastisch boek. Vanaf de eerste pagina herkenning herkenning. Ook ik voel me af en toe een pion in het speelveld, waar ik een speler in het veld wil zijn. Inderdaad: iedereen wil wel wat van je, en lang niet allemaal vanuit hetzelfde belang. Je moet wel jongleren terwijl je gewoon je werk wilt doen, samen met je team. Dat is een spanningsveld. Veraart beschrijft die processen en de emoties die dat oproept feilloos, maar geeft ook veel praktische, nuttige aanknopingspunten om daar je eigen weg in te volgen. Ik zal het boek vast en zeker nog vaak opslaan, er worden veel interessante aspecten in het werken van nu goed doorgelicht. Dit boek wordt vast geen eendagsvlieg, evenmin als haar eerdere boeken. Ik kan het iedereen van harte aanraden.
J. van der Staak, Managementboek.nl
Dit boek is geschreven voor leidinggevenden en HRM-professionals. Ik vind het alleen al daarom een boeiend, maar vooral een belangrijk boek. Beide groepen professionals hebben immers een lastige taak. Ze moeten voortdurend opereren tussen de werkvloer en het management en hebben daarbij ook nog eigen belangen, doelstellingen en een eigen persoonlijkheid. Dat betekent dat ze steeds weer keuzes moeten maken tussen loyaliteit aan de organisatie en aan de medewerkers, prioriteiten moeten stellen om hun eigen doelen te halen en omgaan met hun eigen ideeën en emoties.
Dat vraagt om een helder model dat de professional inzichten geeft die hij of zij heel praktisch kan toepassen.
Hilde Veraart heeft gekozen voor bestaande modellen die zij heeft gecombineerd tot een helder en praktisch instrument: socratisch coachen. Zij combineert met name de RET (omgaan met eigen ideeën en emoties), de roos van Leary (beïnvloeden van interactiepatronen) en Situationeel Leidinggeven (afstemmen van de communicatie op het niveau van de ander). Dat is slim, want deze modellen zijn beproefd en bij de meeste professionals ook wel min of meer bekend. Dat bevordert de mogelijkheden tot praktische toepassing.
De combinatie mondt uiteindelijk uit in een `dagboek` (pag. 189), dat voor de gebruiker van het boek de toepassing vereenvoudigt. Een digitale versie is opvraagbaar.
Wat ik sympathiek vind aan socratisch coachen in deze context is dat het de nadruk legt op het bevorderen van de samenwerking. In de taakgerichte cultuur van veel organisaties wint taakgerichtheid vaak van mensgerichtheid. Dat dit boek de manager vooral helpt om vastgelopen interactie van `tegen` naar `samen` te bewegen is een keuze die ik verstandig vind. Want met wat meer aandacht voor de werkelijke zorgen van mensen binnen bedrijven wordt een stap gezet naar synergie. En dat lijkt mij geen overbodige luxe als ik kijk naar de harde werelden waar ik als trainer vaak in terecht kom.
Bert van Dijk MHD is trainer, schrijver en opleider van trainers. Hij is oprichter van de Timothy Leary Academy en gespecialiseerd in het beïnvloeden van knellende interactiepatronen.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account