Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Schuren, knutselen en schooieren biedt een praktijkwetenschappelijke doordenking van populaire begeleidingsvormen zoals coaching, supervisie en counseling. Het gaat het in de eerste plaats om een kwalitatieve sprong van praktijk naar praktijktheorie. Voorop staat de doorontwikkeling van begeleidingsvormen in de richting van een begeleidingskunde.
Dit boek bestaat uit drie delen: schuren, knutselen en schooieren. In het eerste deel, Schuren, worden enkele fundamentele en praktische theorieën besproken. Het tweede deel, Knutselen, behandelt een passende methodeleer en geëigende methodologie. Het gaat uit van de gedachte dat het professionele handelen een vorm van intellectueel, vindingrijk knutselen is. In deel drie, schooieren, wordt het belang van scheppen en vernieuwen voor de begeleidingskunde bekritiseerd én verdedigd.
Het boek is geschreven voor ervaren professionele begeleiders - beroepscoaches, loopbaancoaches, supervisoren, intervisoren, counselors - die voor hun continue deskundigheidsbevordering behoefte hebben aan praktijkwetenschappelijke verdieping. Het is tevens bedoeld voor studenten van voortgezette beroepsopleidingen en masters voor mensgerichte beroepen. De in dit boek gepresenteerde visie is ook relevant voor ervaren mensgerichte managers.
In drie delen probeert Coenen te ontregelen en te ontluisteren om te kunnen stil staan bij de donkere, conflictueuze kanten van het complexe menselijke bestaan waar je als professioneel begeleider aandacht voor zou moeten hebben om tot vernieuwing te kunnen komen. De rijkheid van de verhalen, de betekenisgeving, wat nog niet wordt geweten krijgt bij hem de volle aandacht.
De auteur maakt hierbij gebruik van drie vooronderstellingen; schuren, knutselen en schooieren.
Diverse betekenissen van schuren komen in dit eerste deel aan de orde.
Allereerst de betekenis van glanzend maken, het doen oplichten. Een bepaalde begeleidingsvorm bijvoorbeeld supervisie profileert zich ten op zichten van andere begeleidingsvormen. Maar profileren geeft ook wrijving in relatie tot deze andere begeleidingsvormen.
Ook binnen de begeleidingsvorm zelf, daar waar wordt afgeweken van de geëigende weg, ontstaat wrijving.
Schuren in de betekenis van schuiven langs/over komt vervolgens aan bod. De begeleidingskunde is een praktijktheorie in ontwikkeling die aanschuurt tegen aanpalende gebieden zoals verandermanagement, advisering, bedrijfs- en bestuurskunde.
Coenen heeft oog voor veelvoudigheid, rijkheid en subversief denken om op deze wijze de bestaande verhoudingen tussen de verschillende gebieden aan de kaak te stellen en oog te hebben voor het onbewuste, de “leegte”, voor datgene dat nog niet geweten wordt, en het verlangen. Voor de onderbouwing van de praktijktheorie maakt hij gebruik van de psychoanalyse van Freud en Lacan en van de filosoof Badiou.
In het tweede deel Knutselen stelt de auteur dat het professioneel handelen in mensgerichte beroepen een “intellectueel, vindingrijk knutselen” is. Hij maakt hierbij gebruik van begrippen als ambacht, Ars en professie.
Het schuurtje van de knutselaar ligt vol met van alles dat in de loop van de tijd verzameld is om op enig moment weer te gebruiken. Lees voor knutselaar professional en het moge duidelijk zijn dat de gereedschapskist van de professionele begeleider onderweg eveneens goed gevuld is; expliciete kennis, de aangeleerde methode (bijvoorbeeld superivisie) maar ook met “tacit knowledge”, stilzwijgende kennis en ervaringen en de gevoeligheid voor de context hebben hun plekje gevonden in de gereedschapskist.
Het professioneel begeleiden van complexe situaties vraagt juist om verbinding van deze verschillende middelen. Resultaten worden geboekt als er intellectueel geknutseld wordt; als naast methodisch handelen ook gebruik gemaakt wordt van onder andere creatieve invallen, eerdere ervaringen en kennis en intuïtie.
Begeleidingskunde staat tevens voor de uitdaging om aansluiting te vinden bij vormen van wetenschappelijk onderzoek die passen bij de conceptuele en methodische geformuleerde uitgangspunten. De auteur noemt hier het exemplarisch handelingsonderzoek waarbij participatie en wederkerigheid van onderzoekssubjecten centraal staat om uiteindelijk de emancipatorische doelstelling van het onderzoek te realiseren.
Schooieren. In dit laatste deel gaat het om ontluisteren, ontregelen om tot creatie en innovatie te komen. De auteur zet de begrippen kern (conserveren van macht) en periferie ( verstoren, ontregelen, experimenteren, ontmoeten van andersdenkenden) naast elkaar.
Aan de hand van de wereld van de kunsten geeft hij de waarde aan van ontregeling en vrijheid in denken en doen voor het kunnen creëren en innoveren.
De begeleidingskunde is een praktijkwetenschap die in ontwikkeling is en met haar perifere positie kan en sterker nog, moet ontregelen om tot creatie en innovatie te komen
Schuren, knutselen en schooieren is een boek dat ik kan aanraden aan professionele begeleiders en studenten die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van de praktijkwetenschap die begeleidingskunde wordt genoemd.
Het boek van Bert Coenen neemt stelling tegen eenduidig denken en is betrokken op de paradoxale en conflictueuze kanten van het bestaan.
In het eerste deel heb ik me door de verschillende concepten heen moeten bijten en raakte ik ontregeld omdat ik nog niet kon overzien waar het naar toe ging. De puzzelstukje vielen in het tweede deel meer en meer in elkaar en ik herkende me in de visie van Coenen om bij professioneel begeleiden intellectueel te knutselen en verschillende middelen met elkaar te verbinding om op deze wijze resultaten te boeken.
Enthousiast werd ik van het derde deel waarin de relatie werd gelegd met de wereld van de kunsten met behulp van termen als kern (het conserveren) en periferie ( rebellie, ontregelen en verstoren).
De boodschap is dat het bewegen en handelen in de periferie de fantasie prikkelt en tot nieuw, creatief (professioneel) handelen leidt. Het handelen over de grenzen van de eigen werkvelden en het eigen denken heen is de uitdaging voor de begeleidingskundige. Het is voor mij een eigentijdse vorm van maatschappij kritisch denken waarbij ik uitgenodigd wordt om mijn grenzen te overschrijden, mijn paradigma te verschuivingen, stil te staan bij betekenisgeving, te vertragen en de “leegte” op te zoeken om zo verbinding te kunnen leggen met alles wat ik in de loop van de tijd als professional heb verzameld.
Bert Coenen is er wat mij betreft in geslaagd om op onconventionele wijze, met ogenschijnlijk eenvoudige termen, theorie - en praktijkkritiek neer te zetten.
Deze recensie is geschreven door Marion Lappenschaar, Opleidingscoördinator Master Begeleidingkunde, opleider, supervisor en coach, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account