Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In het managementproces moet het toeval niet worden uitgesloten maar juist worden toegelaten. Betekenisvolle toevalligheden, synchroniciteiten, zijn richtinggevend voor personen en voor bedrijven. Situaties waarvoor management met synchroniciteit zeer toepasbaar zijn, kunnen omschreven worden als al die situaties waarin veranderingen optreden of gewenst zijn. In het boek wordt het concept (zich) ontvouwend management geïntroduceerd om aan te geven dat de dingen zich ontwikkelen, ontvouwen zoals ze zich moeten ontvouwen omdat er bepaalde voorwaarden aanwezig zijn of zijn geschapen die de ontwikkelingen sturen en de uitkomst in hoge mate bepalen.
Veel managers hebben hun eigen verhalen over zaken die zich op een onverwachte manier hebben gerealiseerd, maar weten ze vaak niet zo goed te plaatsen. Dit boek draagt er aan bij deze ervaringen een plaats te geven en geeft hiervoor een nieuw kader om kansen te creëren en vooral tips om met fun te kunnen blijven managen. Het boek is bedoeld voor managers, leidinggevenden, coaches en opleiders.
1. Synchroniciteit voor winst
2. Valt toeval je toe?
3. Opmerkzaamheid, aandacht en toewijding
4. Kansrijk management
5. Synchronistisch management
6. Toepassingen van synchronistisch management
7. Het versterken van moment management
8. De kunst te managen volgens ontvouwend management
9. De magie van het bouwen aan management met Appendix:
Synchro connectiekaarten
Woordenlijst
Literatuur
Synchroniciteit staat voor `betekenisvol toeval`. De kunst is echter dit toeval te kunnen duiden. De schrijver leidt de lezer door de wondere wereld heen van betekenisvol toeval in 9 hoofdstukken. Het boek leest heel vlot doordat het doorspekt is met verhalen. Praktisch zijn de tests rond verschillende items, onder andere om te ervaren dat ook jij reeds in contact kwam met synchroniciteit. Een manager moet opmerkzaam en aandachtig zijn, een eerste indruk en dito gevoel zijn vaak juist. En dat kun je leren, daar kun je op oefenen. De auteur geeft de nodige tips en oefeningen om die vaardigheden te ontwikkelen, terwijl hij zeker geen afbreuk wil doen aan strategisch management. Het managen van een bedrijf is niet alleen resultaatgericht, maar houdt een proces in van creativiteit, holistisch denken, durven veranderen en vooruitdenken, naast de traditionele regels en geplogenheden. Je kunt stellen dat de auteur het management belicht vanuit een postmodernistische visie waarin holistisch en intuïtief (gevoelsmatig) denken een belangrijke rol spelen. Communicatie staat daarbij centraal. Als in een organisatie gepraat wordt, als ideeën ontstaan (serendipiteit). Gelukkig zijn die werknemers die deze manier van werken kunnen en mogen hanteren. Een manager die openstaat voor synchroniciteit zal waarschijnlijk zelf rust en reflectie binnen het bedrijf, een pluspunt in deze jachtige tijd. Is dit boek voor alle managers geschikt? Velen zullen grote verwondering uiten en herkenning vinden bij de vele treffende verhalen in het boek. Toch is het jammer dat de schrijver niet meer voorbeelden geeft uit de bedrijfswereld. Vele voorbeelden raken de schrijver als mens maar vinden niet direct een toepassing in het professionele leven. Het boek is zeker een aanzet voor mensen die ervoor openstaat om tot betekenisvol toeval te komen. Tot slot. De auteur omschrijft intuïtie als `kennis die moeilijk onder woorden te brengen is maar voor jezelf weet je het wel`. Met deze zin wil ik deze recensie eindigen omdat dit ook het gevoel dat ik overhoud van het lezen (en herlezen) van dit boek. Het is een heel moedige en vooral een geslaagde poging van de schrijver om synchroniciteit onder woorden te brengen in een managementcontext. De meesten onder ons `weten` het ergens wel maar kunnen het niet onder woorden brengen of vinden dat de tijd er nog niet rijp voor is. Ik zal het boek nog vaak ter hand nemen omdat het verwoorden nog lang kan duren.
(Tijl Vandecasteele)
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account