Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Twintig werkvormen
Dit werkboek bundelt twintig verschillende werkvormen voor beginnende en meer gevorderde intervisiegroepen. Bruikbare modellen voor beginnende groepen zijn bijvoorbeeld de LOS OP-Methode in tien stappen, brainstormen, de SWOT-analyse en mindmapping. De (meer) gevorderde groepen kunnen met werkvormen als de leercyclus van Honey en Mumford (naar Kolb), de zes denkende hoofddeksels van De Bono, de kernkwaliteiten en -kwadranten van Ofman en de Roos van Leary aan de slag. Deelnemers aan intervisiegroepen, zowel in de profit- als in de non-profitsector, krijgen in dit boek op een compacte, overzichtelijke wijze praktische handreikingen aangeboden.
Gereedschapskist bij intervisie
Het boek is tot stand gekomen op basis van vele cursussen en trainingen die de auteur de afgelopen vijf jaar gegeven heeft aan zeer gevarieerde groepen deelnemers. Steeds werd in deze groepen de vraag gesteld: ‘Geef ons concreet materiaal zodat wij zelfstandig ons eigen intervisietraject structuur kunnen geven en optimale resultaten kunnen behalen.’ Het boek is dan ook opgebouwd als een ‘gereedschapskist’. Werkvormen zijn te combineren en er staan suggesties in om eigen ideeën verder vorm te geven.
Voor wie?
Werkboek Intervisie is bestemd voor allen die intervisie (willen) doen en voor trainers, opleiders, coaches, docenten en studenten.
1 Intervisie: leren leren
2 Intervisie en de lerende organisatie
3 Begeleide intervisie: op weg naar zelfsturing
4 Over het gebruik van de oefeningen
Beginnende groepen
1 De LOS-OP Methode
2 De tien stappen methode
3 Brainstormen
4 SWOT-analyse
5 Metaplan
6 Mindmapping
7 Het portfolio
Meer gevorderde groepen
8 Leercyclus
9 Drie vertellingen
10 Werkverslag en verbatim schrijven
11 Onmogelijke oplossingen
12 De zes denkende hoofddeksels
13 De zes actiestappers
Gevorderde groepen
14 Kernkwaliteiten
15 Metaforen
16 Diagnosemodel
17 De werkplaats
18 De Roos van Leary
19 Geweldloze communicatie
20 Focussen
Het Werkboek Intervisie is het derde van drie boeken over intervisie van de auteur Jeroen Hendriksen.
Zijn eerste boek (geschreven met enkele medeauteurs), Intervisie bij werkproblemen, beleefde in 2001 de tiende druk.
De negende druk werd geheel herzien, en bij die gelegenheid werd ook de beschrijving van intervisie aangepast.
Onder intervisie verstaan wij: -collegiale ondersteuning met betrekking tot (dit deel ontbrak eerder), - onderlinge advisering bij werkproblemen, - in een leergroep bestaande uit gelijken, - die binnen een gezamenlijk vastgestelde structuur, tot inzichten en oplossingen tracht te komen (inzichten zijn er bijgekomen), - in een zelfsturend en op reflectie gericht leerproces.`
Intervisie. Klinkt interessant, maar wat houdt dat in? Volgens de auteur gaat het bij intervisie om een werkprobleem dat voorgelegd wordt aan een aantal collega`s met de vraag het probleem te analyseren en van een advies te voorzien.
Hierbij draait het om het leren van elkaar. Als bijvoorbeeld een werknemer heel hard zijn best heeft gedaan en zijn werk wordt vervolgens door zijn baas afgekraakt omdat dit niet aan de eisen voldeed, kan dit wrijving geven. De werkgever uit zijn woede bij een collega onder het genot van een kop koffie. Na een aantal weken komen ze elkaar weer tegen in de intervisiegroep. Daar komt naar voren dat de werknemer misschien niet goed heeft geluisterd. Als hij dit probleem herkent, kan hij in het vervolg zijn opdrachten op een velletje papier krijgen. In het "Werkboek intervisie" zijn twintig verschillende werkvormen beschreven. Tevens staan er oefeningen en methoden die het intervisieproces op maat ondersteunen. Bij elke oefening staat nauwkeuring beschreven wat er van een groep en de begeleider wordt verwacht.
Dit werkboek is bedoeld als aanvulling op het vorige boek van de auteur genaamd "Intervisie bij werkproblemen".
Het werkboek kan door iedereen die behoefte heeft aan intervisie gebruikt worden. Zo kunnen onder andere studenten, docenten, coaches en trainers zich verrijken door het uitwisselen van kennis. Het is wel van belang dat afspraken over bijeenkomsten worden gemaakt. Als achteraf een derde van de groep komt opdagen is dit niet bevorderlijk voor intervisie.
Dit werkboek bundelt 20 verschillende werkvormen voor beginnende en meer gevorderde intervisiegroepen.
Deelnemers aan intervisiegroepen, zowel in de profit als in de non-profitsector, krijgen in dit boek op een compacte en overzichtelijke wijze praktische handreikingen aangeboden. Dit handboek is te zien als de aanvulling op het eerder verschenen boek "Intervisie bij werkproblemen" van dezelfde auteur. Hendriksen presenteert in dit "Werkboek intervisie" oefeningen, werkvormen en methoden die het intervisieproces faciliteren.
Het is een praktijkboek dat de mogelijkheid biedt een veelheid aan intervisiewerkvormen op maat te introduceren in een beginnende of meer gevorderde intervisiegroep. Het boek is tot stand gekomen op basis van vele cursussen en trainingen die de auteur de afgelopen vijf jaar heeft gegeven aan zeer gevarieerde groepen deelnemers. Steeds werd in deze groepen de vraag gesteld: geeft ons concreet materiaal zodat wij zelfstandig ons eigen intervisietraject structuur kunnen geven en optimale resultaten kunnen behalen. Het boek is dan ook opgebouwd als een gereedschapskist.
Werkvormen zijn te combineren en er staan suggesties in om eigen ideeën vorm te geven. Het is dus een werkboek met een dubbele gebruiksmogelijkheid.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account