Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
De overheid handelt steeds meer als partner in netwerken en hanteert maatwerk in plaats van standaard regels. Maar wat betekent dat voor de interne organisatie van overheden? Dit boek laat in tien omkeringen zien hoe de werking van overheidsorganisaties binnenste buiten wordt gekeerd. Na honderd jaar lijken de zo vertrouwde kenmerken van Webers bureaucratiemodel achterhaald. Het karakter van overheidsorganisaties wordt tegenwoordig meer bepaald door tegenoverstelde kenmerken: van regelorganisatie naar casusorganisatie.
Voorbij de eeuw van bureaucratie neemt de lezer mee naar de geleidelijke ontwikkeling van de casus organisatie en naar de bestuurskundig-theoretische achtergronden: waarom willen overheden dit eigenlijk? Ook de dagelijkse praktijk komt aan de orde: wat verandert er concreet in de positie van de professional, de verhouding tussen medewerkers, sturing en management, verantwoording, de aard van het werkproces en ons gedrag?
Dat maakt dit boek boeiend voor wie de actuele ontwikkeling van overheidsorganisaties wil begrijpen én voor wie er in de eigen praktijk vorm aan wil geven.
Inleiding
1. Een nieuwe praktijk: van regeltoepassing naar casusbeslissingen
2. Een nieuwe theorie: van bureaucratie naar casusorganisatie
2.1 Het bureaucratische principe
2.2 Webers ideaaltypische organisatiemodel
2.3 Het klassiek bureaucratische werkproces
2.4 Samenwerken in een bureaucratie
2.5 Het casuswerkproces
2.6 Oordeelsvorming door de casist
2.7 Voortschrijdende ontwikkeling
3. Theoretische ontwikkeling: van unirationaliteit naar interactie
3.1 Politiek-maatschappelijke achtergronden
3.2 Klassieke bestuurskunde: rationalisering
3.3 Kritische bestuurskunde: ontnuchtering/relativering
3.4 Actuele bestuurskunde: interactie
4. Tien omkeringen: casusorganiseren als omkering van bureaucratie
Behandelaar/casist
1. Beoordelingsruimte bevorderen
2. Casist weegt input af
Werkproces
3. Toeleveringen op aanvraag
4. Uitvoering stuurt beleid
Structuur: taken, klussen en posities
5. Werken buiten de structuur
6. Competenties in plaats van functies
7. Structuur volgt de inhoud ... niet meer
Management
8. Programmeren als centrale managementtaak
9. Management als toeleveraar
Sturing en verantwoording
10. Sturen rond het werkproces
5. Sturing bij casusorganiseren
5.1 Politieke en managerial sturing
5.2 Sturing in meerpartijenperspectief
5.3 Democratische legitimatie
6 Van bureaucratisch gedrag naar casusprofessionaliteit
Epiloog
Dankwoord
Literatuur
Over de auteur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account