Leesmotivatie in de klas
Een belangrijke boodschap is dat leesbevordering geen losstaande activiteit moet zijn, maar verweven door het hele curriculum. Door thematisch te werken en rijke teksten aan te bieden bij verschillende vakken, maken leerlingen op een natuurlijke manier kennis met verschillende soorten teksten. Vaessen benadrukt dat ook leerlingen die niet van nature gemotiveerd zijn om te lezen, vaak wel geïnteresseerd raken in informatieve teksten die aansluiten bij thema's waar ze mee bezig zijn.
Uit onderzoek blijkt dat intrinsieke motivatie - lezen omdat je het zelf wilt - effectiever is dan extrinsieke motivatie zoals beloningen. Dit bereik je door leerlingen autonomie te geven in boekkeuze, succeservaringen te laten opdoen en verbinding te maken tussen teksten en hun belevingswereld.
5 praktische tips voor leerkrachten:
1. Lees zelf mee tijdens het stillezen en deel je leeservaringen met de klas. Als rolmodel laat je zien dat lezen waardevol en plezierig is.
2. Organiseer regelmatig leesgesprekken met leerlingen. Vraag naar hun interesses en leeservaringen om ze gericht te kunnen adviseren bij het kiezen van boeken.
3. Verbind thema's uit zaakvakken met passende fictie én non-fictie. Werk samen met de bibliotheek om een rijk en gevarieerd boekenaanbod samen te stellen.
4. Begin teamvergaderingen eens met boekpromotie of een kort fragment uit een jeugdboek. Zo houd je elkaar op de hoogte van nieuwe titels en bouw je samen aan een leescultuur.
5. Betrek ouders door ze te informeren over thema's en boeken in de klas. Geef concrete suggesties voor leesactiviteiten thuis, zoals samen luisteren naar een luisterboek of praten over het Jeugdjournaal.
De experts benadrukken dat er al veel kennis beschikbaar is over effectief leesonderwijs. Via websites als lezeninhetpo.nl en onderwijskansen.eu kunnen leerkrachten inspiratie en concrete handreikingen vinden om direct mee aan de slag te gaan in hun klas.
Wil je de hele podcast terugluisteren? Het is #8 Leesmotivatie bevorderen