De F van Fantasie: Creatief schrijven in de klas
Vertrouwen in eigen kunnen
Schrijfvaardigheid is een essentiële vaardigheid die verder reikt dan alleen de basisschool. Het schrijven van een eigen tekst of verhaal geeft kinderen zelfvertrouwen in hun kunnen. Dat zelfvertrouwen is van groot belang. Het is goed als kinderen ontdekken dat ze ook echt kunnen opschrijven wat ze in hun hoofd hebben. Daar hebben ze de rest van hun leven plezier en profijt van, bijvoorbeeld op de middelbare school.
Een goede basis voor later
In het voortgezet onderwijs zijn steeds meer leerlingen die moeite hebben met zelfstandig schrijven. Docenten zien uiteraard liever leerlingen binnenstromen die zelfstandig een tekst, werkstuk, betoog, verhaal kunnen schrijven dan leerlingen die een opdracht in een AI-tool invoeren en de uitkomst ongezien inleveren. Een goede basis voor schrijfvaardigheid wordt al op jonge leeftijd gelegd en creatief schrijven speelt hierin een cruciale rol.
Voorbereiding
Zomaar een losse schrijfopdracht geven werkt echter niet. Veel kinderen staren naar hun papier en weten niet hoe ze moeten beginnen. Wil je een schrijfopdracht succesvol maken, dan is voorbereiding essentieel. Het helpt om aan te haken bij wat kinderen al weten of om een opdracht te koppelen aan een gelezen tekst. Een verhaal of tekst biedt context en inspiratie, waardoor kinderen sneller tot schrijven komen. Daarnaast kunnen gerichte vragen of discussies voorafgaand aan de opdracht het creatieve proces op gang brengen.
Ondersteuning voor drukke leerkrachten
Leerkrachten hebben een overvolle agenda en het ontbreekt vaak aan tijd om zelf rijke teksten te zoeken en daarbij creatieve schrijfopdrachten te bedenken. Daarom is er nu het boek De F van Fantasie. Het bevat twintig voorleesverhalen, aangevuld met vragen en lessuggesties die kinderen uitdagen om zelf aan de slag te gaan. De verhalen prikkelen de nieuwsgierigheid en bieden een concrete kapstok voor creatief schrijven. Zo wordt creatief schrijven geen lastige klus, maar een waardevol onderdeel van lesprogramma.
Differentiatie en variatie
De F van Fantasie is geschikt voor leerkrachten van groep 3 tot en met 8. In de opdrachten bij elk verhaal zit voldoende variatie, zodat leerkrachten kunnen differentiëren of een opdracht kunnen kiezen die het beste bij hun leerlingen past. Of het nu gaat om een korte schrijf- of tekenopdracht en handvatten.
Meer dan alleen de klas
Verder is het boek ook interessant voor leesconsulenten die tijdens hun schoolbezoeken met rijke teksten aan de slag gaan en een kort, afgerond verhaal willen voorlezen en daar ook een passende opdracht bij willen laten uitvoeren. Ook ouders kunnen er thuis mee aan de slag om samen met hun kind(eren) te lezen en te schrijven.
De F van Fantasie
Leerkrachten die creatief schrijven integreren in hun lessen zullen verbaasd zijn over de resultaten. Leerlingen zijn vaak echt trots op wat ze hebben bedacht en geschreven. Creatief schrijven is meer dan een leuk extraatje: het is een waardevolle vaardigheid die kinderen helpt hun gedachten te verwoorden, problemen op te lossen en hun creativiteit te uiten. Met de juiste middelen, zoals De F van Fantasie, wordt het voor leerkrachten gemakkelijker dan ooit om deze vaardigheid te stimuleren en te ontwikkelen.