Verschenen: Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp
In de jeugdhulp hangt veel af van de voorspellingen van hulpverleners. Ze voorspellen welk effect bepaalde omstandigheden zullen hebben op de ontwikkeling van een kind. Ze wegen risico’s af en schatten kansen in. Dit gebeurt vaak onder tijdsdruk en aan de hand van beperkte informatie. Een verkeerde keuze is snel gemaakt en kan grote gevolgen hebben. Goed redeneren is daarom cruciaal in het proces. Alleen op die manier kan de hulpverlener samen met andere betrokkenen (ouders, de jeugdige zelf en collega’s maar ook financiers) een gericht en onderbouwd plan opstellen.
Dual Process Theory
Vakbekwaam redeneren in de jeugdzorg beschrijft hoe je systematisch van de vraagverheldering, via een verklarende analyse, tot relevante doelen en interventies komt. De vraagverheldering moet een feitelijke formulering van de problematiek opleveren waar de ouders, en het liefst ook de jeugdige zelf, achter staan. Aan de basis van het verklaringsmodel ligt de Dual Process Theory van Daniel Kahneman en Amos Tversky. Deze theorie verenigt intuïtie met bewust, systematisch en analytisch redeneren – onmisbare elementen in het denk- en besluitvormingsproces.
Zevenfactorenmodel
Aan de hand van het zevenfactorenmodel lichten de auteurs het vakbekwame redeneer‑ en besluitvormingsproces stapsgewijs toe. Allereerst worden de hoofdingrediënten hiervan beschreven en daarna staat de praktische uitwerking centraal. Het model is disciplineoverstijgend en helpt professionals om samen met de jeugdigen en hun opvoeders een gedragen analyse te maken. Het boek is zo een praktische leidraad voor hulpverleners en draagt bij aan de verdere professionalisering van de jeugdhulp in Nederland. Dit boek is zeer geschikt voor het onderwijs en gaat gebruikt worden bij geaccrediteerde opleidingen.
In Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp kijken de auteurs kritisch naar de beroepsuitoefening in de jeugdhulp en breken ze een lans voor een onderbelicht aspect: vakbekwaam redeneren.