Onderwijsonderzoek. Een onorthodoxe introductie
Er bestaat veel literatuur over de methoden en technieken van onderwijsonderzoek. Maar deze ‘orthodoxe’ inleidingen hebben vaak weinig aandacht voor meer fundamentele vragen.
In dit boek staan deze vragen juist wel centraal. Wat is onderwijs eigenlijk? Wat wordt ermee beoogd en welke rol kan onderzoek spelen in het realiseren van goed onderwijs? Daarmee biedt dit boek zicht op de bredere sociale en politieke context van onderwijsonderzoek.
Gert Biesta bespreekt een aantal kernkwesties waarmee iedere onderwijsonderzoeker en docent te maken heeft, zoals:
- Welke rol speelt theorie in onderwijsonderzoek?
- Wat is eigenlijk een onderwijspraktijk?
- Wat betekent het om onderwijs te verbeteren?
- Hoe draagt onderzoek bij aan de verbetering van het onderwijs?
- Wat leert de geschiedenis van onderwijsonderzoek en de onderwijskunde ons?
- Wat is de relatie tussen onderzoek, professionaliteit en democratie?
- Welke sociale en politieke dimensies zitten er aan het publiceren van onderzoek?
Elk hoofdstuk bevat vragen voor verdere discussie en helpt onderzoekers en docenten om bij (her)ontwerp van hun onderwijs het blikveld te verbreden.
Nieuwsgierig? Bestel nu een exemplaar:
Docentprofessionalisering
Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelings-exemplaar aan te vragen.
Mocht je deze uitgave willen voorschrijven in je onderwijs, dien dan een aanvraag in per mail o.v.v. instelling, opleiding, vak, verwacht aantal studenten en startdatum.