Gratis webinar Aan de slag met rekenproblemen: automatiseren
Hoe krijg je zicht op het rekentempo van leerlingen?
In het eerste deel van het gratis webinar wordt ingegaan op het in kaart brengen van het rekentempo van leerlingen. Enkele veelvoorkomende instrumenten worden besproken en hoe je resultaten kunt interpreteren.
Wat is een goede doorgaande lijn bij het automatiseren?
Het vlot uit het hoofd kennen van bepaalde rekenonderdelen zoals de sommen t/m 10 en de tafels zorgt dat bovenbouwstof zoals kunnen werken met procenten soepeler gaat. In het webinar wordt een doorgaande lijn gepresenteerd die gebruikt kan worden om kinderen in de groepen 3 t/m 8 extra te laten oefenen met belangrijke bouwstenen
Hoe automatiseer je rekenfeiten?
In het laatste deel wordt ingegaan op hoe je precies rekenfeiten kunt leren en hoe je ervoor zorgt dat kennis blijft hangen en wordt opgenomen in het lange termijn geheugen. Het gaat hierbij om werkvormen, online methodes en materialen.
Over Marije van Oostendorp
Als orthopedagoog-generalist en rekenspecialist heeft Marije van Oostendorp een eigen praktijk voor reken- en dyscalculieonderzoek. Ze mag zich met recht een expert op het gebied van rekenen en dyscalculie noemen. Ze geeft gastcolleges over dit onderwerp aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, verzorgt nascholing bij het RINO en geeft allerlei workshops op dit vakgebied.