Interview Iris van Hest auteur Marktonderzoekdesign
Juni 2021 I Auteur Iris van Hest in gesprek met Paul Groothengel bij Managementboek.
Dankzij nieuwe onderzoektechnieken en inzichten kan er steeds meer in marktonderzoek. Maar exact de werkelijkheid achterhalen, dat zal altijd een utopie blijven. Dat stelt Iris van Hest, docent marktonderzoek en marketing bij Fontys Hogescholen, in haar boek Marktonderzoek-design.
Wat zijn belangrijke trends in marktonderzoek?
Heel bepalend is de toegenomen snelheid van onderzoek. De doorlooptijden zijn enorm verkort. Was je pakweg tien jaar geleden een maand bezig met een onderzoek, nu is datzelfde onderzoek binnen een paar dagen klaar, vooral dankzij digitalisering. Dashboarding is ingeburgerd. Retailers checkten vroeger hun omzetten en verkoopdata eens per maand, dat is nu eens per dag of soms zelfs op realtime basis. Online customer journeys kunnen we dankzij cookie tracking goed vastleggen. Dat is offline niet te doen, je gaat niet duizenden consumenten achtervolgen. Mede door die toegenomen snelheid zijn er veel meer data beschikbaar. Op zich goed natuurlijk, maar het is wel een uitdaging om al die data op de juiste manier aan elkaar te knopen en goed te analyseren. Meer snelheid zorgt niet per definitie voor meer kwaliteit.
Is het klassieke onderscheid tussen kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek nog relevant?
Het is nog wel aan de orde maar ik zie dat de grenzen tussen beide vervagen.
Lees het gehele interview bij Managementboek.
Ook verscheen er bij Managementboek een recensie over deze uitgave door Froukje Schaaf. "Samenvattend: een prima basisboek voor studenten dat een prettig overzicht geeft van de mogelijkheden van marktonderzoek en helpt om keuzes te maken hierin."
Schaaf is werkzaam als scriptiebegeleider bij de Rijksuniversiteit Groningen en daarnaast zelfstandig marktonderzoeker en lifecoach.
Lees de gehele recensie bij Managementboek.