Verschenen: 'Grip op leren in het vo - Formatief handelen in jouw lespraktijk'
Formatief handelen: veel mensen in onderwijsland hebben het erover. Toch weet lang niet iedereen wat het is en waarom het opeens zo’n grote hype is. Dit boek begint daarom met 17 redenen waarom formatief handelen weleens een van de grootste onderwijsinnovaties zou kunnen zijn.
Geschreven door een leraar, voor leraren
De meeste boeken over dit onderwerp zijn geschreven door theoretici, wetenschappers en onderwijsspecialisten. Dit boek is anders: het is geschreven door een leraar, voor leraren. Geen theoretisch hoogdravend gedoe dus, maar échte voorbeelden, stevig geworteld in de praktijk van meer dan twintig jaar lesgeven.
Formatief handelen en lesgeven met tips en tricks uit de praktijk
Dit boek, vol tips en tricks uit de praktijk, begeleidt je stap voor stap naar een meer formatieve manier van lesgeven. Je leest:
- waarom formatief handelen zoveel op kan leveren voor het leren van onze leerlingen;
- wat formatief handelen is en wat het niet is;
- hoe je leerdoelen en succescriteria opstelt;
- hoe je feedback geeft en vragen stelt die leerlingen in beweging brengen;
- hoe je formatief handelen stap voor stap kunt integreren in je lessen;
- wat succesfactoren zijn voor een formatieve cultuur binnen de school;
zodat je morgen al kunt beginnen met formatief handelen in je les.