We hebben een winnaar! Ooa Boek van het Jaar 2019: ‘Design Thinking’ van Guido Stompff
Uit de lijst van boeken die in 2018 op de markt kwamen, stelde de zeskoppige vakjury eerder dit jaar een top 10 samen met boeken die je gelezen moet hebben als je je vak serieus neemt. De volgende vijf criteria werden daarbij gehanteerd: ‘geeft te denken, maatschappelijk relevant, oorspronkelijk, toepasbaar en toegankelijk’. De gekozen boeken belichten de thema’s van onze tijd, elk in een ander perspectief.
Shortlist van drie boeken
Na verhitte debatten om het pleit voor het ene of juist het andere boek te beslechten kwam de jury tot een shortlist van drie boeken. ‘Voorbij de managementmaatschappij’ (Marjolijn Quené), ‘Design Thinking’ (Guido Stompff) en ‘Algoritmisering, wen er maar aan’ (Jim Stolze) sprongen er binnen de top 10 uit voor de jury.
Unanieme keuze voor ‘Design Thinking’ van Guido Stompff
‘Dit boek is geschreven vanuit het paradigma dat adviseren intelligent knutselwerk is en dat je vooral al doende ontdekt wat werkt. Wie dit paradigma serieus wil nemen is bij Guido Stompff goed af: hij heeft er echt verstand van en heeft zijn kennis op een knappe manier ontsloten in een mooi vormgegeven do-it-your-self-boek’, aldus de jury.
Stompff zelf over zijn prijs: “Ik ben heel erg verrast, en dat is echt niet gespeeld. Ik heb dit boek namelijk niet voor jullie geschreven, maar voor een veel breder publiek, waaronder mijn studenten. En dat uitgerekend organisatieadviseurs – die ik heel hoog heb zitten – dit boek hebben gekozen tot het beste boek van 2019, is voor mij echt een kers op de taart’.
> Het volledige juryrapport lees je op de site van de OOA (De Orde van organisatiekundigen en -adviseurs)