Boom interviewt auteur Manon Mostert-van der Sar
Dit boek is een oproep aan alle docenten om op een ontwerpende en iteratieve manier hun vak in te richten. De wereld om ons heen verandert sneller dan het onderwijs terwijl er in het Nederlandse onderwijssysteem veel ruimte is om dingen anders te doen. Met Hey teacher, find your inner designer! ontdekt u aan de hand van onderzoek en leuke oefeningen hoe u zelf aan de slag kunt met het ontwerpen van uw onderwijs.
Manon Mostert-van der Sar is de creatieve duizendpoot achter dit boek. Zij is een maker en ontwerper met een passie voor leren. Manon is aangesloten bij Stadslab Rotterdam en Kenniscentrum Creating010 waar zij zich bezig houdt met de ontwikkeling van en onderzoek naar onderwijs, leren, doceren en de rol van maken hierin. Daarnaast volgde zij de afgelopen twee jaar de Master Design aan de Willem de Kooning Academie. Tijdens deze master deed zij een onderzoek dat uiteindelijk de aanleiding vormde voor dit boek.
Kun je wat meer vertellen over de inhoud van het boek?
“Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel richt zich op het vaststellen van het
onderwerp, een literatuurstudie en een iteratie met docenten. Voordat het tweede deel start wordt het onderzoeksdoel uiteengezet. Het tweede deel gaat dieper in op het begrijpen van fouten door een literatuurstudie en empirisch onderzoek - waaronder een ‘cultural probe’ en een focusgroep. Het derde deel presenteert de opbrengsten en conclusies van het onderzoek en eindigt met mijn persoonlijke reflectie.”
“Er schuilt een ontwerper in iedere docent, je hoeft hem alleen maar te vinden. Innoveer het onderwijs door kleine iteraties te maken, streef naar het beste maar durf fouten te maken. Deze fouten zijn de sleutel tot succesvolle onderwijsinnovatie.”
Waarom wilde je dit boek schrijven?
“Ik heb de afgelopen 7 jaar bij Stadslab Rotterdam veel geleerd over het leren binnen een contextrijke leeromgeving. Ik heb heel veel betekenisvol onderwijs zien ontstaan, ik heb studenten bedrijven zien startten die dingen doen die we niet voor mogelijk hielden en ik heb docenten zichzelf en anderen zien uitdagen. Maar ik zie ook dat deze ervaringen veel buiten het huidige curriculum blijven plaatsvinden. Het zijn de topstudenten, talentvolle leerlingen en dappere docenten die hiermee in aanraking komen. Zonde! Ik gun iedereen deze vorm van (makers) onderwijs. In gesprekken met docenten hoorde ik vaak terug "Ik zou dit ook graag willen, maar ik heb geen tijd en ruimte om dingen anders te doen". Ik wil graag anderen laten zien hoe je toch de ruimte kunt vinden om dingen anders te doen zonder dat je daar je weekenden voor op hoeft te offeren. Er zijn hervormingen nodig binnen ons onderwijs en ik geloof dat als docenten met een ontwerpende mindset hiernaar kijken er heel veel moois mogelijk is. Zolang we maar (klein) durven te experimenteren en fouten durven te maken!”
Wilt u zelf aan de slag met Hey teacher, find your inner designer?