Interview Fabian Dekker Auteur van 'Theorie van praktijk en arbeid'
Waarom wilde u dit boek ontwikkelen?
“Veel studieboeken die ingaan op de werking van de arbeidsmarkt beschrijven een specifiek onderdeel. Met dit boek wilde ik uit verschillende deelgebieden werken en dus ook zoveel mogelijk auteurs aan het woord laten. En ik wilde graag vanuit de actualiteit schrijven. Samen met de wens om vooral aansprekend studiemateriaal voor studenten te maken is dit boek ontstaan.”
Arbeid sociologische vraagstukken zijn vaak in het nieuws. Wat maakt arbeidssociologie zo’n boeiend vakgebied?
”Arbeidssociologie bestudeert onder andere bedrijfsgedrag en keuzen van groepen mensen binnen diezelfde organisaties. Wat het onder andere zo interessant maakt is dat arbeidssociologen aandacht besteden aan op het oog irrationele kanten van bedrijfsgedrag. Zo zijn steeds meer sociaal-wetenschappers van mening dat het gebruik van flexibele arbeidscontracten ook wel eens kan wijzen op kopieergedrag van managers. Ook vragen arbeidssociologen zich af waarom oudere werkloze mensen niet worden aangenomen door werkgevers en waarom bepaalde groepen werkenden bang zijn voor robots op de werkplek. Allemaal actuele vragen die te maken hebben met beslissingen van mensen in een bredere maatschappelijke context.”
Kunt u iets vertellen over de ontwikkeling van het boek?
“ Ik heb het boek niet alleen geschreven. Hiervoor zijn tien enthousiaste wetenschappers uitgenodigd die op hun deelterrein een nieuw verhaal te vertellen hebben en die als geen ander een brug kunnen slaan tussen theorie en praktijk. Volgens mij is dat best aardig gelukt, hoewel het straks aan de studenten is om hier echt een oordeel over te geven.”
Dit studieboek zal straks door een hoop studenten worden gelezen. Wat is uw advies voor docenten die les geven aan deze nieuwe generatie werknemers?
“ Wat steeds duidelijker wordt is dat de arbeidsmarkt in beweging is. Bij de invulling van arbeidscontracten gaat het vaker dan twintig jaar geleden om flexibele (of hybride) contracten en zeker tijdens de studie wordt er (parttime) gewerkt via platformbedrijven. Dus de wereld van werk is minder voorspelbaar dan een aantal decennia terug. Daarnaast zorgt technologische ontwikkeling voor veranderingen op het terrein van de taakinhoud en vaardigheden waar je over moet beschikken.
Een tip aan docenten is om niet alleen te wijzen op deze veranderingen, maar om ook handvatten aan te bieden hoe je met deze veranderingen in de toekomst om kunt gaan, vanuit het perspectief van de overheid, bedrijfsleven en de nieuwe generatie werknemers.”