Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In Nederland onthullen alarmerende cijfers een schrijnende realiteit: 80% van de studenten ervaart eenzaamheid, 68% worstelt met emotionele uitputting en 26% heeft soms de wens om niet meer te leven. De druk om te excelleren is exponentieel toegenomen, met onze samenleving die streeft naar een onhaalbare perfectie, waarbij succes wordt gekoppeld aan prestaties en inspanningen.
Jongvolwassenen en adolescenten worden dagelijks geconfronteerd met de immense druk om te voldoen aan de verwachtingen die aan hen worden opgelegd door influencers, sociale media en de digitale wereld. Ondanks de overvloed aan sociale interactiemogelijkheden blijft eenzaamheid persistent, wat bijdraagt aan gevoelens van onzekerheid en ontoereikendheid. Voortdurende wereldwijde dreigingen en crises versterken gevoelens van angst en stress onder jongeren, en dat eist zijn tol op hun mentale gezondheid. Daarnaast voegt klimaatstress een extra dimensie toe aan de uitdagingen waarmee jongvolwassenen en adolescenten worden geconfronteerd.
Het is tijd om de dialoog aan te gaan over de torenhoge verwachtingen, de constante vergelijking met anderen en de cultuur van individualisme die eenzaamheid in de hand werkt. Hoe dienen we te praten over onzekerheid en falen in een samenleving die het ideaal van perfectie omarmt? Op welke manier beschermen we de mentale gezondheid van jongeren het beste? En hoe kunnen we een ondersteunende en begripvolle omgeving creëren?
Onder voorzitterschap van drs. Odette de Theije staan tijdens dit symposium deze en andere vragen centraal. Daarbij wordt als uitgangspunt genomen dat het van essentieel belang is dat behandelaars beschikken over effectieve tools om deze uitdagingen aan te pakken binnen de bredere maatschappelijke context die alles als maakbaar beschouwt.
Sofie Porro zingt als een muzikale omlijsting van deze dag over hoop, troost, verbinding, vertrouwen. Zij stemt haar repertoire af op de inhoud en sprekers van het symposium.
Deze nascholing is een opname van het symposium Navigeren door Generatie Y en Z, dat op 30 september 2024 heeft plaatsgevonden. De presentaties kunnen online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.
Generaties door de jaren heen
Prof.dr. Gemma Blok
In deze lezing maken we een reis door de geschiedenis, van babyboomers tot Generatie Z. Hoe keken jongeren en hun behandelaars aan tegen de mentale problemen in hun generaties? Welke unieke kenmerken en uitdagingen zagen betrokkenen als kenmerkend voor de geestelijke problematiek van hun tijd? En hoe werden die problemen aangepakt? Ontdek hoe ervaringsdeskundigen en therapeuten in het verleden dachten over de geestelijke gezondheid van jongeren. Leer welke verbanden vroeger werden gelegd tussen de ‘ziekmakende samenleving’ en de psychische problemen van de jeugd. En reflecteer op basis hiervan op wat dit betekent voor heden en toekomst van de psychiatrie en psychologie.
Generatie XYZorg
Eva Breda
Eva Breda geeft een kijkje in de hoofden van de generaties met de meeste psychische problemen: Millennials en Gen Z. ‘Generatiegezanik’, volgens sommigen. Want hoe kan iemand die opgroeide met wereldvrede, welvaart en oneindige mogelijkheden zoveel mentale klachten hebben? Eva neemt je mee in hun belevingswereld. Wat is de meest voorkomende problematiek? Wat maakt deze generaties uniek én complex? Wat moet je weten voordat je Gen-Y en Z in de behandelkamer ontvangt? Een lezing vol interessante inzichten en praktische tips.
Trauma’s en triggers: allemaal heel toxic. De opkomst van therapietaal
Drs. Vivien Waszink
Het heel vaak hebben over ‘grenzen aangeven’. Een relatie of vriendschap ‘toxic‘ noemen, of 'traumatisch’. Heel gemakkelijk woorden als depressie, narcisme en trauma in de mond nemen. Therapyspeak, of therapietaal, is in opkomst. Wat is dat precies en hoe komt het dat die taal ineens zoveel gebruikt wordt?
Klimaatcrisis in de ggz
Drs. Phebe Kraanen
We bevinden ons in een existentiële crisis: het menselijk voortbestaan staat op het spel. De mondiale temperatuur stijgt en de concentratie aan broeikasgassen is blijven toenemen. Menselijke activiteiten veroorzaken de klimaatcrisis. Honderden soorten zijn verdwenen en mensen moeten noodgedwongen verhuizen door economische onzekerheid of vluchten vanwege schade aan ecosystemen. De psychiatrie heeft een belangrijke taak in het begrijpen van de mentale consequenties van de klimaatcrisis, het behandelen ervan, en het beschermen van haar patiënten die misschien wel de meeste schade ondervinden. Middels de argumentatie dat de maatschappelijke context inherent is aan het begrijpen en daarmee behandelen van mentale ziekte, betoogt Phebe Kraanen dat het psychiatrische vakgebied verantwoordelijkheid moet nemen. Dit specialisme kan de huidige en de te komen psychische pijn mogelijk verzachten.
Donutpsychiatrie
Prof.dr. Hilgo Bruining
Er is een groeiend verzet tegen klassen vol kinderen met labels en pillen. Tegelijkertijd zijn er groeiende zorgen over prestatiedruk en vermoeide kinderbreinen. Zowel de jeugdzorg als de kinderpsychiatrie zit klem tussen deze polen en worstelen in een knellend keurslijf van overdiagnose en onderbehandeling. Door de huidige situatie zien we niet goed meer hoe onze samenleving een duurzame en optimale ontwikkeling van kinderen in de weg staat. Daarbij worden komende generaties voor steeds nieuwe mentale uitdagingen gesteld, waaronder de toenemende druk op het klimaat. In navolging van Raworths donuteconomie en het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind, stelt Hilgo Bruining optimale zorg voor als een donut tussen het sociaal-biologisch fundament en het plafond aan welzijn en zorg. Bruining presenteert de donutpsychiatrie als een model om de rechten van het kind op de individuele behoeften te laten aansluiten. Hij beschrijft welke vijf stappen nodig zijn voor deze transitie naar duurzame en eerlijke zorg: verander de doelstelling, zie het grotere geheel, snap de systemen, stimuleer de menselijke natuur, en richt je op herverdeling.
Zingeving in de behandelpraktijk
Prof.dr. Peer van der Helm
Zingeving is een belangrijk motivationeel aspect om te (willen) herstellen, maar niet het enige. Ryan en Deci (2015) geven in hun Zelfdeterminatietheorie aan dat motivatie komt uit verbondenheid, competentie en autonomie, allemaal elementen die aan zingeving bijdragen, zo blijkt uit onderzoek (Van der Helm, Kuiper & Stams, 2018). Maar zingeving is niet een vast omschreven concept. Roy Dings heeft in zijn proefschrift over autisme uit 2019 geprobeerd dit te vangen met drie vragen: Wat is voor jou van waarde, wat geeft je energie en wat past bij jou? Aan de hand van recent (hersen)onderzoek en concrete casussen uit de beroepspraktijk reflecteren we op zingeving in de prakrijk en hoe het verder ging met de casussen na de behandeling.
Muzikale intermezzo’s
Sofie Porro zingt als een muzikale omlijsting van deze dag over hoop, troost, verbinding, vertrouwen. Zij stemt haar repertoire af op de inhoud en sprekers van het symposium.
is (kinder- en jeugd)psychiater, systemisch werker en actrice. Ze werkt als integraal (kinder- en jeugd)psychiater en systemisch werker in diverse organisaties. Zij begeleidt groepen therapeuten, coaches en counselors die zich met zingevingsvraagstukken bezighouden. Zij is momenteel voorzitter van de C.G. Jung Vereniging, Interdisciplinaire Vereniging voor Analytische Psychologie.
is hoogleraar in de Geschiedenis van Geestelijke Gezondheid en Cultuur aan de Open Universiteit Nederland, en hoogleraar in de Geschiedenis van de Psychiatrie aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richt zich op de geschiedenis van de psychiatrie, verslaving en intoxicatie.
woont in Amsterdam en is journalist en podcastmaker met een focus op psychologie. Ze schreef voor onder andere AD en Libelle en maakte een podcast voor Boom Uitgevers, Komt een meid bij de psych, waarin ze mensen laat meeluisteren met haar eigen therapiesessies.
is hoogleraar Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen en kinderpsychiater aan het UMC Amsterdam. Ook is hij directeur en oprichter van het N = You Neurodevelopmental Precision Center aan het Emma Kinderziekenhuis, dat erop gericht is om telkens de best passende behandeling te vinden voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen.
is lector Residentiële Jeugdzorg aan de Hogeschool Leiden en bijzonder hoogleraar Onderwijs en Zorg aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doet samen met een team onderzoekers en docenten onderzoek naar het leef- en leerklimaat voor jongeren die het in onze samenleving minder getroffen hebben, bijvoorbeeld in de jeugdzorg, het speciaal onderwijs en gezinshuizen. Ook doet hij onderzoek naar het werkklimaat onder medewerkers van instellingen en het speciaal onderwijs.
is psychiater in opleiding te Amsterdam. Haar specialisatie is de sociale psychiatrie en (psychoanalytische) psychotherapie. Al ver voor haar studie geneeskunde was zij sociaal-maatschappelijk geëngageerd, en heeft onder andere voor de gemeente en de Regenboog Groep gewerkt. Bij Kruispost, een medische post voor onverzekerden, draait zij een psychiatrisch spreekuur. Voor de stichting Beautiful Distress leidde zij een groepstentoonstelling over diversiteit en psychisch leed. De specialistische ggz tracht zij te vergroenen door werkgroepen te initiëren en de status quo te bevragen.
is taalkundige en lexicograaf (woordenboekmaker). Vivien werkt als onderzoeker op het Instituut voor de Nederlandse Taal (INT) in Leiden en is daar projectleider van het Woordenboek van Nieuwe Woorden (WNW; neologismen.ivdnt.org). Verder spreekt en schrijft Vivien veel over taal, bijvoorbeeld over jongerentaal, inclusieve taal en therapietaal.
is actrice, zangeres en stembevrijder. Ze studeerde aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten en Toneelacademie Maastricht. In haar eigen praktijk geeft ze stembevrijding en combineert ze uitvoerende kunst met zingevingsvraagstukken. Ze doceert bij diverse kunstvakopleidingen en organisaties. Naast haar kunstzinnige werkzaamheden is Sofie werkzaam als trainer en acteur in de aanpak en preventie van kindermishandeling en huiselijk geweld. Momenteel volgt ze een opleiding tot geestelijk verzorger aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
De on demand versie van dit symposium is niet geaccrediteerd. Je kan (op verzoek) wel een certificaat ontvangen voor je deelname.
Na afronding van deze nascholing hebben deelnemers een diepgaand begrip van eenzaamheid en emotionele uitputting onder studenten. Ze kennen de impact van maatschappelijke druk en de rol van sociale media en influencers op jongeren. Ze begrijpen waarom eenzaamheid blijft bestaan ondanks sociale interactiemogelijkheden en zijn zich bewust van de invloed van wereldwijde dreigingen en klimaatstress op mentale gezondheid. Deelnemers kunnen de cultuur van perfectie en individualisme analyseren en begrijpen hoe deze bijdraagt aan mentale gezondheidsproblemen. Ze beschikken over praktische en communicatieve vaardigheden om effectieve tools en strategieën toe te passen en een ondersteunende omgeving te bevorderen.
Het inschrijfgeld voor de on demand online nascholing bedraagt € 99,-.
Wil je het symposium on demand volgen, schrijf je dan hier in.
Indien de betaling via iDeal wordt voldaan, sturen wij de je link naar de on demand binnen enkele werkdagen toe. Indien de betaling per bankoverschrijving wordt voldaan, sturen wij de link naar de on demand uiterlijk op de dinsdag na ontvangst van de betaling toe (bankbetalingen worden elke maandag verwerkt).
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Dit symposium is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, POH-GGz en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.