Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Iedereen herkent de frustraties en het cynisme bij weer een nieuw verandertraject, waarbij bestaande verandermethodes niet het gewenste duurzame effect realiseren. En dat terwijl organisaties in de huidige tijd van snelle ontwikkelingen constant moeten veranderen en doorontwikkelen, anders redden ze het niet.
Organisaties zijn een samenspel van systeem (structuur, afspraken en regels) en gedrag (acteren en communiceren van mensen), gezamenlijk gericht op de bedoeling van de organisatie. Traditionele verandermethodes falen omdat ze te weinig rekening houden met de gedragskant van verandering. En als ze al ingrijpen op gedrag, dan doen ze dat via een omweg. Dat kan beter, en wel door rechtstreeks op gedrag in te grijpen met interventies die gebaseerd zijn op psychologische gedragsprincipes.
Dit boek beschrijft de laatste inzichten in de werking van ons brein en ons gedrag en
past die toe in interventies die wél werken.
‘Janssen en Brouwer bieden met 50 veranderprincipes een mooi overzicht op vele bestaande inzichten rondom veranderen. In korte kernachtige portretjes, voorzien van veel praktische voorbeelden, komen tal van modellen en (psychologische) mechanismen langs. Daarmee is het boek een prettig geschreven snoepwinkel, met aan ons als lezer de vraag welk snoep we uitkiezen en of we bereid zijn er ook echt even op te sabbelen.’ – Wouter Hart, auteur Verdraaide organisaties en Anders vasthouden
Voorwoord door Theo Janssen
Voorwoord door Peter Brouwer
1 Weer een boek over verandermanagement
2 Veranderen gaat moeizaam
3 Beter kijken naar organisaties
3.1 De bedoeling
3.2 Het systeem
3.3 Het gedrag
3.4 Het samenspel tussen bedoeling, systeem en gedrag
4 De gedragskant van verandering
4.1 Wat is gedrag?
4.2 De twee systemen in ons hoofd
4.3 Vijftig psychologische gedragsprincipes
4.3.1 Principes rond cognitieve beperkingen
4.3.2. Principes rond bestaanszekerheid
4.3.3 Principes rond sociale zekerheid
4.3.4 Principes rond zingeving
5 Tijd voor iets nieuws
5.1 New-school interventies
5.2 Ken je doelgroep
5.3 Groepsinterventies
5.3.1 Alternatieve systeeminterventies
5.3.2 Directe gedragsinterventies
5.3.3 Communicatie-interventies
5.4 Individuele interventies
5.5 Een integrale benadering van veranderen
6 Casussen: veranderprincipes en interventies in de praktijk
6.1 Het bijplaatsen van grofvuil in de gemeente Den Haag
De situatie
De aanpak
Het resultaat
6.2 De klantbeleving bij Transavia
De situatie
De aanpak
Het resultaat
6.3 Fraudebestrijding en digitalisering bij de Belastingdienst
Fraudebestrijding
Digitalisering
6.4 De samenwerking tussen twee ICT-afdelingen
De situatie
De aanpak
Het resultaat
Dankwoord
Literatuur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account