Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Supervisie is een vak in ontwikkeling. Supervisiekunde werkt de competentieaspecten van een supervisor uit, beschrijft contexten waarin supervisie een rol speelt, verheldert wat mensen doen die met leren bezig zijn (leeractiviteiten) en wat een begeleider van leerprocessen kan bieden (krachtige leeromgevingen). Supervisie wordt gepositioneerd ten opzichte van andere begeleidingsvormen in termen van keuzes op een reeks van spanningsvelden.
Ook supervisoren onderling verschillen in hun keuzes die zij binnen het vak maken. Die gevarieerdheid van het vak wordt expliciet gemaakt. De inzetbaarheid van supervisie (met mogelijkheden en begrenzingen) kan steeds duidelijker omschreven worden. De state of the art binnen het vak wordt door een brede vertegenwoordiging van de gemeenschap van supervisoren getoond. Via hun artikelen verwoorden de auteurs verkregen inzichten in het stimuleren van ervaringsleren en – in de praktijk beproefde – vormgeving daarvan.
Het boek biedt een meerperspectivische blik op het vak en geeft zo vorm aan een van de kernwaarden van supervisie, te weten waardering van diversiteit.
Voorwoord - Suzanne Verdonschot
Inleiding - Marjo Boer, Marcel Hoonhout, Jan Oosting
1. Wat is supervisie? Wat doet een supervisor? - Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
Deel I: Aspecten van de competentie van een supervisor
Inleiding
2. Omgaan met interactie en relationele aspecten in individuele en groepssupervisie - Marjo Boer en Hennita Kes
3. Diversiteit in supervisie - Margie Kessler, Marten Bos en Twie Tjoa
4. Faseren in supervisie - Marcel Hoonhout
5. Methodisch houvast voor het begeleiden van leren van ervaringen - Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
6. Supervisieleren: leren van binnenuit - Marcel Hoonhout en Marjo Boer
7. De schaduw van reflectie - Tom Luken
8. Faciliteren van ervaringsleren via diverse werkvormen
Inleiding
9. Online begeleiden en supervisie - Christa van Luijk
10. Supervisie in contrast met andere begeleidingsvormen - Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
11. Sensitiviteit van een supervisor voor verschillende contexten - Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
12. Lichamelijk gewaarzijn, omgaan met intuïtie, gevoel en emotie - Christine van Duin
Deel II: De supervisor in contexten
Inleiding
13. Professionaliteit en persoonsontwikkeling. Vier perspectieven op supervisie en beroepsvorming - Michiel de Ronde
14. Ethiek en supervisie - Hans Borst en Jan Oosting
15. Contexten waar supervisie een belangrijke rol speelt in opleiding en beroep
16. Benaderingen waardoor supervisoren zich laten inspireren
Deel III: Profileren, positioneren en professionaliseren als supervisor
Inleiding
17. Positioneren en profileren als zelfstandig supervisor - Jennemieke Otger
18. Opleiden van supervisoren - Gerry Aerts
19. Vakvariatie I - Marcel Hoonhout
20. Vakvariatie II - Marcel Hoonhout
Deel IV: De supervisor en onderzoek
Inleiding
21. Onderzoeksmethodologie voor supervisoren - Chris Aalberts en Jan Oosting
22. Inventarisatie van promotieonderzoek - Mieke Voogd en Marian Oosterhuis
23. Waarde van onderzoek voor supervisoren - Piet Groen en Rinus Merkies
Deel V: Supervisor over de grens (van ruimte en tijd)
Inleiding
24. Supervisie in Europees perspectief - Gerian Dijkhuizen en Sijtze de Roos
25. Toekomst van supervisie - Marjo Boer, Marcel Hoonhout, Pieter van Keulen en Jan Oosting
Epiloog - Marjo Boer, Marcel Hoonhout, Jan Oosting
Over de auteurs
Index
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account