Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In deze nieuwe tweede druk zijn een aantal aanpassingen gedaan om de bruikbaarheid van het boek te vergroten. Zo is het praktische overzicht van de werkingsmechanismen als overzichtsplaat voorin het boek geplaatst. Verder is het starthoofdstuk ingrijpend herschreven, de praktijk vroeg erom. Meer lessen en adviezen, en meer leeswijzers Ook is deze editie voorzien van een flink aantal QR-codes voor actuele verdieping of aanvulling in de vorm van websites en video's. Bijvoorbeeld over onderzoekend veranderen, kwaliteit, kleurencombinaties bij grote transities, leren en eigen kracht.
In het boek Plezier beleven aan taaie vraagstukken zul je tevergeefs zoeken naar een standaardaanpak, want vernieuwing rond taaie vraagstukken werkt het best als het op maat door betrokkenen wordt vormgegeven. De belangrijkste lessen in dit boek krijgen daarom gestalte in werkingsmechanismen die verklaren waardóór een verandering juist wel of juist niet werkt. Die inzichten kan een veranderaar dan zelf op maat vertalen naar een aanpak voor de eigen situatie.
Als je taaie vraagstukken oppakt, blijk je op twee fronten te moeten werken. Vernieuwend bezig zijn is niet genoeg; het is tegelijk nodig blokkades te slechten om meer ruimte te maken voor vernieuwing. Om die reden vind je in het boek niet alleen twaalf vernieuwende mechanismen die aangeven hoe je kunt interveniëren, je vindt óók twaalf weerbarstige mechanismen waarmee je blokkades kunt blootleggen.
Het boek is een spannend boek voor veranderaars die hun tanden in complexe opgaven (willen) zetten. Het maakt niet uit of dat managers, adviseurs, of medewerkers zelf zijn. Het geeft hen inzichten om effectiever aan de slag te gaan en hun omgeving mee te krijgen. Het boek is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en is onderbouwd door onderzoek. Het biedt uitstapjes naar theorieën voor nadere verdieping. Het maakt taaie vraagstukken niet oplosbaar, wél goed hanteerbaar. Zodanig zelfs dat er plezier aan te beleven valt.
Plezier beleven aan taaie vraagstukken is bekroond als beste boek van het jaar door zowel de Orde van organisatiekundigen en -adviseurs (Ooa) als door het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK). Het onderzoek is cum laude bekroond door de Universiteit van Amsterdam en daarop gebaseerde papers door de Academy of Management meermaals erkend als beste actie- en praktijkonderzoek.
Voorwoord bij de eerste editie 2009
Voorwoord bij de tweede editie 2015
1. Introductie
2. In vogelvlucht
3. Verandersettings en onderzoeksaanpak
4. Taaie vraagstukken
5. Spelen en fixeren met interacties
6. Spelen en fixeren met cognities
7. Spelen en fixeren met procesontwerp
8. Spelen en fixeren met procesankering
9. Nabeschouwing
Bijlagen
1. Afkortingen en BZ-jargon
2. Onderzoeksfasen
3. Conceptuele en gebeurteniscodes
Literatuur
Register van auteurs
Register van case-illustraties
Register van trefwoorden
Over de auteur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Over de cookies op deze website
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.
Over de cookies op deze website
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vind je meer informatie.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
PHPSESSID | www.boom.nl | Sessie | |
cookiehub | .boom.nl | CookieHub | 365 dagen |
PHPSESSID | boom.nl | Sessie |
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
_ga | .boom.nl | 400 dagen | |
_ga_ | .boom.nl | 400 dagen | |
YSC | .youtube.com | Sessie | |
iutk | .issuu.com | Issuu, Inc. | 180 dagen |
_hjSessionUser_ | .boom.nl | Hotjar | 365 dagen |
_hjSession_ | .boom.nl | Hotjar | 1 uur |
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
msd365mkttr | www.boom.nl | 365 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
msd365mkttrs | www.boom.nl | Sessie | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_INFO1_LIVE | .youtube.com | 180 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_PRIVACY_METADATA | .youtube.com | 180 dagen | |
sp_t | .spotify.com | Spotify | 365 dagen |
sp_landing | .spotify.com | Spotify | 1 dag |
mc | .quantserve.com | Quantcast | 396 dagen |
_gcl_au | .boom.nl | Google Advertising Products | 90 dagen |
test_cookie | .doubleclick.net | 1 uur | |
IDE | .doubleclick.net | Google Advertising Products | 390 dagen |
ar_debug | .googleadservices.com | 90 dagen |