Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe kan je als manager of veranderaar gedragsverandering stimuleren? Dat is in de praktijk knap ingewikkeld. We richten ons vaak op het schrijven van de beste plannen, terwijl gedragsverandering niet uit te rollen is. Gedragsverandering ontstaat juist in onderlinge dynamiek.
In Verandergedrag neemt Thijs Leenman je mee langs de belangrijkste conclusies uit vijftig jaar organisatiepsychologie, klinische psychologie en psychotherapie. Deze verrassende inzichten, die de werkvloer nog nauwelijks hebben bereikt, komen samen in Verandergedrag: gedrag waarmee je gedragsverandering interactief stimuleert. Aan de hand van dialogen en praktische voorbeelden leer je hoe Verandergedrag in interacties het verschil maakt. Bovendien krijg je precies de handvatten die je nodig hebt om in jouw eigen verandercasus concrete stappen te zetten. Een essentieel boek voor elke veranderaar.
In Verandergedrag maakt Thijs Leenman inzichten uit de gedragspsychologie concreet toepasbaar voor studenten. Zij kunnen oefenen met eigen casuïstiek die zij in projectgroepen of tijdens stage tegenkomen. Elk hoofdstuk geeft concrete handvatten waarmee studenten kunnen oefenen met het stimuleren van gedragsverandering. De praktijktoolbox aan het einde van het boek geeft een bruikbaar overzicht van alle oefeningen. Volgens het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) fungeert Verandergedrag als gedegen naslagwerk en werkboek. Een stevige basis voor kennisoverdracht, uitwerking van casuïstiek of oefening tijdens werkcolleges.
‘Stevig verankerd in de theorie, heel praktisch door de concrete voorbeelden, reflectief en inspirerend: een prachtig boek!’ – dr. Arend Ardon, The Change Studio
‘Thijs weet psychologische inzichten op toegankelijke wijze haarfijn naar de praktijk te vertalen.’ – Jeroen Meliëzer, comité Summerschool, Nederlands Instituut van Psychologen
‘Dit boek laat zien hoe belangrijk gedrag is in veranderprocessen. Een must-read voor iedere manager.’ – René Verkuylen, Directeur DOCK
INLEIDING
Veranderinzicht I. ONZE WERKRELATIES
Bouw interactief aan sterke werkrelaties
Valideren: gedragsverandering volgens de organisatiepsychologie
Verkennen: hoe sterke werkrelaties werken
Veranderen: hoe je interactief aan sterke werkrelaties bouwt
Vastgrijpen: praktische handvatten voor jouw werkrelaties
Verandergedrag: gedrag waarmee je interactief aan sterke werkrelaties bouwt
Veranderinzicht II. ONZE VERBINDING
Breng verbinding tot stand tijdens jullie gesprek
Valideren: gedragsverandering volgens de psychotherapie
Verkennen: hoe verbinding in gesprekken werkt
Veranderen: hoe je verbinding tot stand brengt tijdens jullie gesprek
Vastgrijpen: praktische handvatten voor jouw verbinding
Verandergedrag: gedrag waarmee je verbinding tot stand brengt tijdens jullie gesprek
Veranderinzicht III. ONZE INTERACTIE
Stimuleer verandertaal in jullie interactie
Valideren: gedragsverandering volgens de klinische psychologie
Verkennen: hoe verandertaal in gesprekken werkt
Veranderen: hoe je verandertaal stimuleert in jullie interactie
Vastgrijpen: praktische handvatten voor jouw interactie
Verandergedrag: gedrag waarmee je verandertaal stimuleert in jullie interactie
Aan de slag
Jouw praktijktoolbox
Dankwoord
Eindnoten
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Over de cookies op deze website
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.
Over de cookies op deze website
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vind je meer informatie.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
PHPSESSID | www.boom.nl | Sessie | |
cookiehub | .boom.nl | CookieHub | 365 dagen |
PHPSESSID | boom.nl | Sessie |
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
_ga | .boom.nl | 400 dagen | |
_ga_ | .boom.nl | 400 dagen | |
YSC | .youtube.com | Sessie | |
iutk | .issuu.com | Issuu, Inc. | 180 dagen |
_hjSessionUser_ | .boom.nl | Hotjar | 365 dagen |
_hjSession_ | .boom.nl | Hotjar | 1 uur |
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
msd365mkttr | www.boom.nl | 365 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
msd365mkttrs | www.boom.nl | Sessie | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_INFO1_LIVE | .youtube.com | 180 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_PRIVACY_METADATA | .youtube.com | 180 dagen | |
sp_t | .spotify.com | Spotify | 365 dagen |
sp_landing | .spotify.com | Spotify | 1 dag |
mc | .quantserve.com | Quantcast | 396 dagen |
_gcl_au | .boom.nl | Google Advertising Products | 90 dagen |
test_cookie | .doubleclick.net | 1 uur | |
IDE | .doubleclick.net | Google Advertising Products | 390 dagen |
ar_debug | .googleadservices.com | 90 dagen |